أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۶۸۸۴۳
زمان انتشار: ۱۲:۳۳     ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
در گفتگو با دکتر ملک زاده بررسی شد:
اگر مردم رعایت کنند، در خانه بمانند و دید و بازدیدها را کم کنند، مسافرت نروند و دستشان را مرتب بشویند، همچنین افراد درگیر و ناقل، ماسک بزنند، می توان امیدوار بود که میزان مرگ و میر تا اواخر فروردین و یا اواسط اردیبهشت کاهش یابد، اما اگر این نکات رعایت نشود، بیماری ممکن است تا تابستان و یا حتی پس از آن هم ادامه پیدا کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، پس از شیوع ویروس کرونا، حوزه علمیه خراسان در عرصه ارائه خدمت اجتماعی ورود جدی به این مسئله پیدا کرد و یکی از عرصه های آن نیز تاکید بر واکاوی زوایای مختلف آن بود.

به همین منظور با توجه به اهمیت موضوع کرونا، در اقدام دیگری، حجت الاسلام محمدضیا روحانی، دبیر هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش درباره ابعاد مسئله کرونا در ایران به گفتگوی تلفنی با دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخته که آن را در ادامه می خوانید.

وضعیت ایران را در مقایسه با سایر کشورها در مورد مبارزه با بیماری کرونا و کنترل آن چه طور ارزیابی می‌کنید؟

‌بحمدالله ما پیشرفت خوبی در این زمینه داشته‌ایم. کشور ما جزو اولین کشورهایی بود که با کرونا ویروس درگیر شد و در برخی از شهرهای ما از جمله گیلان، گرگان و قم خیلی زود به پیک رسیدیم، چراکه اصلاً اطلاعی از ورود این بیماری به کشور نداشتیم. با وجود این شرایط ما توانسته‌ایم همه بیماران را در بیمارستان های موجود بستری کنیم و بیماران نیازمند به CCU را نیز پاسخگو بوده ایم و مراقبت های لازم تا کنون انجام و داروهای لازم نیز تأمین شده است.

در مرحله بعدی تلاش بر این بوده است که همه هموطنان عزیزمان را غربالگری بنماییم که بر این اساس، طبق آمار تا روز های نخستین سال جاری حدود ۴۰ میلیون نفر فرم غربالگری را که به صورت الکترونیکی بوده، پر کرده اند و ما افراد مشکوک را به درمانگاه‌های مربوطه که بیش از ۱۰۰۰ مورد هستند، هدایت کرده ایم.

در این درمانگاه ها اکسیژن خون این عزیزان و دمای بدن آن ها اندازه گیری می شود و افراد مشکوک مورد بررسی بیشتر قرار گرفته و داروی رایگان در اختیار آن ها قرار می گیرد. افرادی که نیاز به بستری در بیمارستان دارند نیز به مراکز درمانی معرفی می شوند که تاکنون ۳۰۰۰ نفر را به بیمارستان ها فرستاده ایم.

در مجموع اقداماتی که ایران در ارتباط با کرونا انجام داده، به خصوص در مقایسه با کشورهای اروپایی خیلی بهتر بوده است و در کل و به خصوص از نظر نظام سلامت عموم مردم بسیار خوب عمل کرده اند؛ همانطور که همه ملاحظه کردند ما شهدای متعددی در این خصوص داشته ایم و این به خاطر شجاعت، ایثار و فداکاری پرسنل پزشکی ما بوده است.

آینده این بیماری را در ایران چه طور ارزیابی می کنید؟ وضعیت کشور  چه زمانی به حالت عادی برمی گردد؟

با وجود این که ویروس کنونی ششمین عضو از خانواده کرونا ویروس ها است، اما به نوعی ناشناخته می باشد و به همین سبب تفاوت های عمده‌ و شایانی با عفونت هایی که قبلاً وجود داشته، دارد. به طوری که می توان گفت جهان در ۱۵۰ سال گذشته با چنین ویروسی مواجه نبوده است. شاید وزن مجموع ویروس های کرونا در تمام دنیا چند گرم بیشتر نباشد اما قدرت انتقال آن بسیار بالاست و ۱۰ تا ۱۵ درصد مبتلایان به آن نیازمند بستری در مراکز درمانی هستند. همچنین میزان مرگ و میری که این ویروس ایجاد می کند چشمگیر و قابل توجه است.

بنابراین به طور کلی پیش بینی دقیقی از زمان برگشت به وضعیت عادی نمی توان ارائه داد اما ۲ حالت کلی وجود دارد؛ اگر مردم رعایت کنند، در خانه بمانند و دید و بازدیدها را کم کنند، مسافرت نروند و دستشان را مرتب بشویند، همچنین افراد درگیر و ناقل، ماسک بزنند، می توان امیدوار بود که میزان مرگ و میر تا اواخر فروردین و یا اواسط اردیبهشت کاهش یابد، اما اگر این نکات رعایت نشود، بیماری ممکن است تا تابستان و یا حتی پس از آن هم ادامه پیدا کند.

برخی کارشناسان در مورد ویروس کرونا حمله بیوتروریستی را محتمل دانسته اند. نظر شما در این رابطه چیست؟

این مسئله محل بحث است. محققین زیادی در آزمایشگاه هایشان روی ویروس های مختلف مشغول فعالیت هستند. از سوی دیگر آمریکا و اروپا مشکلات بزرگی را بر اثر این ویروس متحمل شده اند و اگر بیوتروریسم باشد نباید همه دنیا و همه کشورها را درگیر می کرده و حال آن که واقعاً اینگونه است.

به نظر باید بیشتر به قدرت و خلقت پروردگار در این عرصه توجه کرد که چه طور یک ویروس که مجموع وزن آن در کل دنیا به ۵ گرم نمی رسد تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر را در سراسر دنیا کشته است. این موضوع باید ما را به خود بیاورد که زیاد مغرور نشویم و در رموز خلقت بنگریم.

حوزه های علمیه و جامعه روحانیت در کنترل بیماری و جلوگیری از شیوع آن چه نقشی می توانند داشته باشند؟

از همه جامعه روحانیت تقاضا دارم اولاً دعا بفرمایند که این بیماری هرچه سریع تر از کشور ما برطرف شود، ثانیاً مردم در خانه بمانند و همه را نیز به این امر تشویق کنند. رفتن به اجتماعات نه تنها برای خود فرد، بلکه برای سایرین هم خطرناک است و به نوعی قتل نفس است.

در همین راستا شایسته است روحانیان مردم را به رعایت دستورالعمل های وزارت بهداشت و ستاد کرونا تشویق کنند تا ان شاءالله با شکست کرونا، به جماعات خود بازگردیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها