امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۶۸۹۴۰
زمان انتشار: ۱۱:۴۰     ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی:
یک استاد حوزه‌علمیه گفت: در ایام غیبت برای امام زمان(عج) صدقه بدهید، هر روز دعای عهد بخوانید، امام را در زندگی خود داخل کنید و اعمال مستحبی مکرر برای او انجام دهید تا حی بودن امام خویش را به جهانیان اعلام کنید.
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدباقر علوی تهرانی» به مناسبت ماه شعبان درباره انتظار فرج، گفت: غیبت امام زمان (عج) عصر امتحان امت اسلام است. 

این استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امام کاظم (ع) عنوان کرد: حضرت فرمودند برای صاحب این امر غیبتی طولانی است که مردم از ولایت و امامت او عدول می‌کنند. کسانیکه از اعتماد به وی دست برمی‌دارند بدانند که عصر غیبت عصر امتحان است. در ایام غیبت، وفای به عهدِ متدینین مورد امتحان قرار می گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با استناد به روایت دیگری از امام صادق (ع) بیان کرد: به خدا قسم، امام شما دوره‌ای از روزگار شما را در غیبت بسر می‌برد، شما آنقدر مورد آزمایش‌های سخت قرار می‌گیرید که می‌گویید او مرده است، او را کشته‌اند، هلاک شده است.

عصر غیبت، عصر غضب خدا است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عصر غیبت امام زمان (عج)، عصر غضب خدا است به این علت که اعتقادات مردم، دچار تزلزل می شود. گفت: آگاهی و معرفت به حقیقت انتظار می‌تواند ما را از غضب الهی دور کند.

وی درباره فلسفه انتظار، ابراز کرد: انتظار تحوّل و جوشش درونی مبتنی بر یک عقیده است؛ که لازمه ی آن عمل است. چنانکه در روایات آمده است « اَفضَلُ الاعمالِ انتظارُ الفَرَجِ» انتظار فرج، عمل به حساب می‌آید و باید انتظار منجر به حرکت شود و در حد عقیده باقی نماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی افزود: براساس آنچه از متون دینی به دست آمده، منتظر باید پنج عقیده نسبت به امام زمان (عج) داشته باشد امام واسطه فیض الهی است؛ اگر خداوند بخواهد رحمت و نصرتش را شامل حال عالمیان کند، نیاز به واسطه دارد و آن واسطه امام زمان (عج) است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر تکه کاغذی را مدتی در برابر خورشید قرار بدهید آتش نمی‌گیرد، تا اینکه ذره بینی در بین خورشید و آن قرار دهید. همانگونه که ذره بین، حرارت خورشید را متمرکز می‌کند، امام معصوم (ع) نیز فیض الهی را متمرکز کرده و به عالم می‌رساند. به خاطر وجود امام است که همه موجودات روزی می‌گیرند و همه چیز در عالم در جای خودش قرار می‌گیرد.

منتظران برترین مردم همه زمان ها هستند

 وی با بیان اینکه امام ولی و سرپرست امت است، اظهار کرد: امام سجاد (ع) فرمودند آن گروه از مردم كه در زمان غیبت او امامتش را پذیرفته و منتظر ظهورش هستند، برترین مردم همه زمان‏ ها هستند، زیرا خداوند  چنان خِرَد و درك و شناختى به آنها ارزانى داشته كه غیبت امام براى آنها همانند مشاهده و حضور امام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه امام حی و حاضر است، تاکید کرد:‌ در کتاب موسوعة التوقیعات نقل شده که امام زمان (عج) خطاب به شیخ مفید فرمودند تمام اخبار شما را می‌دانیم و هیچ یک از اخبار و احوال شما بر ما پوشیده نیست، ما نسبت به اعمال شما بی‌خبر نیستیم و یاد شما را فراموش نکردیم.

این استاد حوزه علمیه افزود: روزهای دوشنبه و پنجشنبه نامه اعمال شیعیان به ساحت مقدس بقیة الله (عج) عرضه می‌شود و ایشان برای ما دعا می‌کنند. از گناهان ما اندوهگین می‌شوند. این مطلب نشان دهنده زنده بودن ایشان است.

ما سبب غیبت امام زمان(عج) هستیم

وی با بیان اینکه ما سبب غیبت امام هستیم، اظهار کرد: خواجه نصیرالدین طوسی در شرح تجرید الاعتقاد می‌فرماید اینکه خداوند نعمت وجود امام زمان(عج) را به ما ارزانی داشته از باب لطف اوست، و  در امور زندگی ما تصرف می‌کند لطف دیگری است، اما غیبت ایشان از جانب ما است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی ادامه داد: امام (عج) در توقیعی چنین می‌فرمایند: هیچ چیز شما را از ما دور نکرد مگر گناهان شما، چیزی که ما دوست نداریم از شما ببینیم.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ظهور امام قطعی است، ابراز کرد: امام باقر (ع) به ابوحمزه ثمالی فرمودند: از رخدادهایی که خداوند وقوع آن را قطعی ساخته است قیام قائم ما است، هر کس در آنچه می‌گویم تردید کند، خدا را ملاقات خواهد کرد در حالی که کافر است.

وی با استناد به دو روایت دیگر گفت: حضرت رسول اکرم (ص) می‌فرمایند به خدا قسم اگر از عمر دنیا فقط یك روز باقی مانده باشد، خداوند آن روز را چنان طولانی كند تا قائم ما که از اهلبیت من است، ظهور كند. امام صادق (ع) فرمودند هر کس می‌خواهد از اصحاب و منتظران امام زمان (عج) باشد باید انتظار بکشد و در حالی‌که به تقوا و خوش خلقی رفتار کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی درباره رفتار با دیگران تاکید کرد: در این باره، منتظر سه وظیفه دارد که به مردم معارف اهل بیت (ع) را بیاموزد. مردم را به سوی امام زمان (عج) دعوت کند. از دوستداران امام زمان (عج) رفع گرفتاری کند.

 استاد حوزه علمیه درباره رفتار با امام زمان(عج) عنوان کرد:‌ در ایام غیبت برای امام صدقه بدهید، هر روز دعای عهد بخوانید،  امام را در زندگی خود داخل کنید و اعمال مستحبی مکرر برای او انجام دهید تا حی بودن امام خویش را به جهانیان اعلام کنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کسی‌که اینگونه منتظر ظهور امام زمان (عج) باشد اگر از دنیا برود و امام را نبیند، خداوند دو پاداش به او می دهد ثواب کسی را که در رکاب امام قرار دارد، یا اینکه او را رجعت می‌دهند تا ایام ظهور امام را درک کند.

* شبستان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها