أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۶۸۹۴۶
زمان انتشار: ۱۲:۰۳     ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
از اولین سیاست‌های بارها تجربه شده در سازمان صداوسیما در مواجهه با انتقادات نسبت به یک سریال یا برنامه مهم تلویزیونی، بهره‌گیری از کلیشه «گزارش مردمی» است با کلیشه‌ای که اصرار بر استمرار استفاده از آن عجیب به نظر می‌رسد!
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، در شرایطی که موافقان و مخالفان به طرح نقطه نظرات خود درباره سریال مشغول بودند، ناگهان گویی روابط عمومی رسانه ملی از اتفاقی احساس خطر کرده باشد، پخش گزینش‌شده پیام‌های مردمی در سامانه ‌۱۶۲ پیش از آغاز پخش سریال و تهیه گزارش‌های مردمی در کوچه و خیابان با هدف اثبات «خوب بودن پایتخت» کلید خورد!

همزمان با این واکنش عجیب، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما هم تلاش کرد از طریق صفحه شخصی خود در «توئیتر» درباره آمار رضایت ۹۰ درصدی مخاطبان سیما از «پایتخت» اطلاع‌رسانی کند. با پخش برنامه «شب صحبت» با حضور سیروس مقدم و مهدی فرجی، بالاخره شاهد شکستن «سکوت» رسانه ملی در قبال حواشی «پایتخت‌۶» بودیم. برنامه‌ای که البته مهمترین وجه آن نه آنگونه که اطلاع‌رسانی شده بود «نقد و بررسی سریال» که اتفاقاً فرصت به‌وجود آمده برای عوامل «پایتخت» و مدیریت رسانه ملی برای «پاسخ به نقدها» بود. فارغ از موضع‌گیری‌ها و اظهارات عوامل سریال در برنامه «شب صحبت»، اما جای خالی منتقدان جدی سریال و ساختار مبتنی‌بر «مدح»، فرصت طلایی تلویزیون برای فتح باب گفتگو میان عوامل یک سریال با منتقدانش را هدر داد.

مهدی فرجی، مشاور پروژه «پایتخت» و از مدیران سابق شبکه‌یک سیما هم نمایندگی تام و تمام «مدیریت رسانه ملی» را در این برنامه برعهده گرفت و تلاش کرد با ادبیات مسئولان سازمان از دستاوردهای «پایتخت۶» و توجه آن به سیاست‌های کلانی همچون ضدیت با اسرائیل و نقد دوران پهلوی بگوید. شاه‌بیت این «مدح ساختاری» هم انتخاب محمود گبرلو برای اجرای این نشست بود. مجری محافظه‌کار و جواب پس داده‌ای که به‌رغم سابقه رسانه‌ای پیش‌تر نشان داده بود توانایی مدیریت یک گفت‌وگوی صریح و مبتنی‌بر شفافیت و چالش را در قاب تلویزیون ندارد.

تلاش گبرلو برای دفاع تام و تمام از «تلویزیون» و نه حتی «سریال» آنقدر غیرحرفه‌ای و نچسب بود که حتی خرده تلاش‌های منتقدان مدعو برنامه برای ورود به گفت‌وگوی صریح‌تر با عوامل سریال را هم خنثی می‌کرد! این تکاپو برای «گل و بلبل نمایی» تا جایی پیش رفت که پس از توضیحات مبسوط سیروس مقدم درباره دلایل ارجاع سکانس پایانی به یک فیلم سینمایی قبل از انقلاب و تأیید ضمنی این مسئله، مجری نشست تلاش می‌کرد با عباراتی مانند «به عنوان منتقد سینمایی چنین برداشتی نداشتم» یا «حتما قصد شما این ارجاع نبوده است» بحث را به بیراهه بکشاند!


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
هایده
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۷ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
۰
۰
بادرودهمینکه این سریال باتمام سوتی هایی که بودتوانست خودش رادردل همه جاکندکه اگرغیرازاین بودموفق نبودشماهم لطفاسعی نکنیدغیرازاین باشداین سریال بیشتربرای خنده است اگه اینم براتون قابل تحمل نیست که واویلا
پاسخ
کیانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۵ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
۰
۰
آقای گبرلو در رابطه باتطبیق بخش پایانی سریال پایتخت با فیلم سکسی همسفر قبل از انقلاب می گوید: "به عنوان منتقد سینمایی چنین برداشتی نداشتم" و برای تاکید بیشتر می گوید:" حتما قصد شما این ارجاع نبوده است" اما جناب این کنایه محسن تنابنده را چطور تعبیر می فرمائید که با انتشار عکس نوشت رحمت و همسفرش!!! او که حتی برای تحریک احساسات مردم به نشستن دو طرف تخت هما و نقی هم ورود می کند بگذریم از فرستادن قلب و گل توسط شوهر واقعی هما و بازیگری دیگر
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها