يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۹۱۵۰
زمان انتشار: ۱۴:۲۹     ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
شورای عالی و هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در بیانیه ای خطاب به دولت، مسئولین دست اندرکار و مردم اعلام کرد: گزارش رسمی آمار مبتلایان با واقعیت میدانی فاصله قابل توجهی داشته و اعتماد عمومی به آمار را در کشور ما خدشه دار کرده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرآنلاین: شورای عالی و هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در بیانیه ای خطاب به دولت، مسئولین دست اندرکار و مردم اعلام کرد: به رغم تعلل اولیه در جلوگیری از انتشار ویروس و جلوگیری از ورود و خروج از کانون‌های اولیه انتشار کرونا در ایران و نیز به رغم روش خاص وزارت بهداشت در ارائه آمار مبتلایان و محدودیت کیت‌های تشخیصی، موارد مثبت کاذب و نیز موارد منفی کاذب نمونه برداری‌های فعلی در آزمایشات مولکولی به عمل آمده که باعث می‌گردد گزارش رسمی آمار مبتلایان با واقعیت میدانی فاصله قابل توجهی داشته باشد، اعتماد عمومی به آمار را در کشور ما خدشه دار کرده است.

در این بیانیه آمده است: با بروز نخستین نشانه‌های اپیدمی کووید ۱۹، تا به امروز دوره سخت و پرفشاری بر عموم ملت ایران گذشته است. طی این مدت، به دلیل فقدان امکانات اولیه حفاظت شخصی، کادر پزشکی و پرستاری و سایر دست اندرکاران سلامت، همکاران برجسته ای را از دست داده‌اند که از سرمایه‌های علمی و انسانی غیرقابل جبران این کشور به حساب می آیند.

در حد امکان، همکاران ما با شجاعت و ایثارگری وظایف فوق العاده ای را در مراقبت و درمان بیماران کرونا به انجام رسانیدند، و بازتاب اجتماعی آن نیز تاکید عموم بر نقش ارزنده و تعیین کننده ایشان در حفظ سلامتی مردم بود.

ملت عزیز ایران نیز به رغم تمام فشارها و تحمل بحران بی سابقه سال‌های اخیر، نشانه‌های پر رنگی از اصالت تاریخی و ریشه‌های استوار تمدن خود را به نمایش گذاشته‌اند. لذا وظیفه دانستیم آنچه را که انجام آن در ادامه راه تا کنترل اپیدمی بیماری کووید ۱۹ ضرورت تام دارد، به شرح زیر به اطلاع دولت و سایر مسئولین دست اندرکار و نیز مردم شریف کشورمان برسانیم.

اتخاذ راهکارهای اجرایی مناسب و کارآمد برای اجرای قاطع طرح فاصله گذاری اجتماعی، و ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور تداوم این طرح تا کنترل اپیدمی از ضرورت تام برخوردار است. حمایت مناسب و مکفی برای دهک‌های پایین جامعه، از وظایف فوری و مبرم حکومتی است. درخواست از مردم برای در منزل ماندن و کم کردن سفرهای برون شهری و درون شهری و همچنان ادامه تعطیلی برخی مشاغل و نوبت بندی برای بعضی از سایر مشاغل، کم کردن و شیفت بندی ساعت کار ادارات و تعطیل کردن خدمات بروکراتیک غیر ضروری، نیازمند تأمین یارانه مناسب و کافی و پیش شرط همکاری درازمدت مردم با حافظان سلامت جامعه است. لذا برقراری یارانه مناسب با محاسبه هزینه‌های دوره حاضر برای مردم نیازمند، افزایش مستمری بازنشستگان کشوری و لشگری و افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، از اقدامات زیر بنایی اولیه و ضروری برای اجرای هر نوع طرح فاصله گذاری اجتماعی به حساب می‌آید. حمایت‌های مالی، بیمه‌ای و مالیاتی از بخش‌های تولیدی، خدماتی و کسب و کارهای خرد از اقدامات زیر بنایی اولیه و ضروری برای کنترل اپیدمی حاضر است.

تعدد مراکز تصمیم گیری طی دوره‌ای که گذشت، به نتیجه بخش بودن بسیاری از اقدامات بهداشتی و درمانی از قبیل تهیه و توزیع امکانات و ملزومات بهداشتی، درمانی و تهیه و توزیع داروهای ضروری و…، لطماتی وارد کرده است.

از سوی مجموعه دستگاه‌ها و مسئولین متعدد حکومتی، لازم است تولیت و مسئولیت وزارت بهداشت، تحت مسئولیت مستقیم و نظارت مستمر شخص ریاست جمهور، مورد پذیرش و قبول قرار بگیرد. همکاری و معاضدت و مساعدت تمامی سازمان‌ها و نهادها و قوای سه گانه کشور شایان تقدیر است، ولی ضرورت مطلق دارد تحت تولیت و مدیریت کسانی این تشریک مساعی انجام شود که دست اندرکار و صاحب فرآیند بهداشت و درمان کشور هستند.

ضروری است حفظ نیروها و سرمایه‌های علمی و تخصصی مملکت در عرصه بهداشت و درمان، که طی چنین حوادث تلخی ارزش واقعی وجود آنها بیشتر روشن می‌شود از رئوس برنامه‌های حکومتی است. تجهیز پزشکان، پرستاران، کارشناسان و کارمندانی که در صف مقدم مبارزه با کووید -۱۹ جانفشانی می‌کنند، از وظایف مبرم وزارت بهداشت درمان و تمام دستگاه‌هایی است که تحت نظر آن وزارت در راه کنترل اپیدمی فعالیت می‌کنند.

سازمان‌های مردم نهاد، گروه‌ها و محافل خودجوش مردمی طی این دوره کمک‌های بسیار ذی قیمتی را جمع آوری و سازمان داده‌اند. نظارت هر چه بیشتر و هدایت فعالیت‌های چنین نهادهای گرانقدری که ویژگی‌های فرهنگی این ملت را آشکار می‌کنند نیز از وظایف مبرم دولت است.

امروز در مقطع بسیار حساسی قرار داریم، تصمیمات امروز دولت و نهادهای حکومتی و عملکرد جامعه پزشکی و مردم، تعیین کننده سرنوشت آینده نزدیک این کشور خواهد بود.

اگر در همگامی و ارتباط با مؤسسات و سازمان‌های بهداشتی بین المللی و مسئولین بهداشت و درمان کشورهای سراسر جهان به نتایج اقدامات و تجارب ایشان توجه کنیم و از کمک‌های بشردوستانه استقبال کرده و حاضر به ارائه تجارب و کمک‌های متقابل باشیم، خواهیم توانست با پرهیز از اشتباهات برخی ممالک، راه درست بعضی کشورهای دیگر را در کنترل اپیدمی کرونا تحلیل و بررسی، و از تجارب مثبت ایشان استفاده کنیم. در این صورت قادر خواهیم بود با آگاهی و روشن بینی بهتری برای کنترل اپیدمی در کشور خود عمل کنیم.

به رغم تعلل اولیه در جلوگیری از انتشار ویروس و جلوگیری از ورود و خروج از کانون‌های اولیه انتشار کرونا در ایران و نیز به رغم روش خاص وزارت بهداشت در ارائه آمار مبتلایان و محدودیت کیت‌های تشخیصی، موارد مثبت کاذب و نیز موارد منفی کاذب نمونه برداری‌های فعلی در آزمایشات مولکولی به عمل آمده که باعث می‌گردد گزارش رسمی آمار مبتلایان با واقعیت میدانی فاصله قابل توجهی داشته باشد، اعتماد عمومی به آمار را در کشور ما خدشه دار کرده است. در مجموع جامعه پزشکی و سیستم بهداشتی چه به صورت خودجوش و چه تحت برنامه‌ها و تدابیر وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، عملکرد نسبتاً قابل قبولی داشته و توانسته‌اند جان شریف هزاران نفر را نجات دهند. ولی لازم است تا با درس گیری از اشتباهات و بهره گیری از تجارب مثبت دیگران، درصد نتیجه بخشی کار را بالا برده و اقدامات حفاظتی و درمانی را تقویت کنیم.

برای کنترل اپیدمی کرونا، یکی از عمده ترین وظایف مسئولین مربوط، تهیه «کیت تشخیصی» به تعداد لازم جهت غربالگری عمومی جمعیت کشور برای یافتن افراد ناقل و یا بیمار (کم علامت یا بدون علامت) و قطع زنجیره انتقال است. گرچه انجام غربالگری از طریق ارتباط سامانه‌ای و تلفنی مفید است، ولی در اجرای موفق کنترل اپیدمی، به هیچ وجه نمی‌تواند جایگزین انجام تست گسترده کرونا با کیت‌های تشخیصی شود. بدیهی است یکی از مهم‌ترین وظایف وزارت بهداشت، برنامه ریزی جهت انجام غربالگری گسترده برای ارزیابی آنتی بادی با کیت‌های سرو ایمونولوژی معتبر به منظور تصمیم گیری در خصوص لغو یا تداوم و نیز سطح قرنطینگی با استفاده از امکانات تمامی بخش‌ها من جمله بخش خصوصی است.

ضمن حمایت قاطع و تائید مفاد نامه شماره ۱۷/۱۰/۱۰۰/۹۹ مورخ ۰۴/‏۰۱/‏۹۹‬ رئیس کل سازمان نظام پزشکی و نیز تائید مفاد نامه شماره ۱۸۱/۲۰/۱۰۰/۹۹ مورخ ۱۰/‏۰۱/‏۹۹‬ رئیس شورای عالی نظام پزشکی، تاکید می‌گردد که فعالیت ثمربخش و پرقدرت بخش خصوصی در غربالگری مبتلایان به بیماری کووید ۱۹، مراقبت و درمان سرپایی بیماران، اهمیت به سزایی دارد. در مورد بیماران با سطح ابتلای خفیف تا متوسط، مطابق با پروتکل‌های کشوری، انجام درمان و مراقبت توسط پزشکان بخش خصوصی از اجزای ضروری و جدایی ناپذیر برنامه‌های کنترل اپیدمی بوده و می‌بایست از حمایت همه جانبه مسئولین برخوردار باشد. اجرای این مهم، از بار مراجعات و تراکم بیماران در مراکز بیمارستانی و تعداد بیماران بستری کاسته و توان و ظرفیت مقابله با اپیدمی را افزایش خواهد داد.

اهمیت بخشیدن به امر پژوهش در زمینه بیماری کووید ۱۹ در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی و تمامی محافل علمی و تخصصی و در اختیار گذاشتن جمع بندی نتایج تجارب پزشکان ایرانی در عرصه پیشگیری و درمان این بیماری در گستره بین المللی، از وظایف ذاتی متولیان امر سلامت است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها