أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۹۱۹۷
زمان انتشار: ۱۴:۱۹     ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت ضمن تشریح تمهیدات اندیشیده شده جهت ارایه خدمات به بیماران خاص در بحران کرونا، درباره اعمال پیوند عضو در شرایط فعلی توضیح داد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا: دکتر مهدی شادنوش در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، گفت: امروز ویروس کرونا به عنوان آزمونی برای جوامع بشری شناخته می‌شود و می‌توان امکانات و توانمندی‌های یک جامعه را در این شرایط ارزیابی کرد که امیدواریم همه ما بتوانیم از این آزمون با موفقیت عبور کنیم و حوزه سلامت بتواند به خوبی دین خود را به جامعه ادا کند و افتخاری به افتخارات کشور بیفزاید.

وی افزود: در سال ۱۹۱۸ با آنفلوآنزای اسپانیایی که اتفاق افتاد و اثرات مخربی داشت، اما بشر توانست از آن مانع بزرگ عبور کند و امروز هم یقینا این شرایط سخت خواهد گذشت و امیدواریم بتوانیم به خوبی و با کمترین عوارض از این شرایط عبور کنیم و زندگی آرامی را داشته باشیم و به زندگی عادی برگردیم.

جداسازی بخش‌های ارائه خدمت به بیماران خاص در بیمارستان‌ها؛ جایگزینی دستگاه‌های فرسوده دیالیز

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بیماران دیالیزی از ابتدای شیوع کرونا، گفت: از ابتدایی‌ترین روزهایی که تمهیدات برای مقابله با این ویروس اندیشیده می‌شد، بیماران خاص در اولویت بودند و تلاش شد تا بیماران بتوانند خدمات‌شان را دریافت کنند. در بخش های مختلف هموفیلی، تالاسمی و دیالیز و... در مواردی که نیاز به مراجعه حضوری داشتند، بلافاصله تلاش شد که محل‌های جداگانه‌ای برای بیماران خاص در نظر گرفته شود و از سایر بیماران جدا شوند که این اتفاق افتاد. تقریبا همه تلاش‌مان را کردیم تا در همین مدت کوتاه دستگاه‌های فرسوده دیالیز با دستگاه‌های نو جایگزین شوند و در همین مدت به کار اجرایی آن سرعت دادیم و تقریبا اکنون دانشگاهی نیست که از ما درخواست دستگاه داشته باشد و نتوانیم برایشان تامین کنیم، بلکه در حال حاضر ما داریم به دانشگاه‌ها اصرار می‌کنیم که حواله‌هایی را که برای دستگاه دیالیزشان صادر شده را دریافت کنند.

تامین ماسک و مواد ضدعفونی کننده برای بیش از ۵۰۰هزار بیمار خاص

شادنوش افزود: برای بیش از ۵۰۰ هزار بیماری که شرایط ویژه و خاص داشتند و در کشور تحت درمان بودند، با همکاری سازمان داوطلبان هلال احمر تلاش شد تا ماده ضدعفونی کننده و ماسک در اختیارشان قرار گیرد. در هفته گذشته در در ۱۰ استان این اقدام انجام شد، برخی از این بیماران که مراجعات منظمی به مراکز ما نداشتند، درب منزل این بسته‌ها را تحویل گرفتند که شامل ماده ضدعفونی کننده و ماسک بود و آموزش‌هایی هم بر روی آن درج شده بود. افرادی مانند دیالیزی‌ها که مراجعه مکرر داشتند، در بخش‌های دیالیز این امکانات در اختیارشان قرار گرفت. برخی بیمارانی هم که در مناطق دورتر بودند، از طریق انجمن‌هایشان این امکانات را در اختیارشان قرار دادیم.

وی تاکید کرد: بیماران خاص باید مراعات و ملاحظه بیشتری داشته باشند تا مبتلا به کووید-۱۹ نشوند، اما اگر مبتلا شدند مانند سایر بیماران مبتلا، امکان درمان آنها وجود دارد، اما اصل بر این است که با توجه به بیماری زمینه‌ای‌شان در معرض قرار نگیرند.

پیوند قلب نوجوان ۱۱ ساله در اپیدمی کرونا

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت همچنین گفت: در بین همه اخبار سخت و آزادهنده‌ای که از هر طرف می‌آید، علی رغم اینکه در حوزه پیوند در دنیا شاهد کاهش شدید بوده‌ایم، در کشور ما هم به دلیل همین تمهیدات مقابله‌ای با کرونا از ابتدا قرار شد که پیوند فقط برای بیماران اورژانس انجام شود. در همین زمان نوجوان ۱۱ ساله‌ای بود که ماه‌ها به سختی زندگی می‌کرد و با مرگ مغزی که در استان دیگری اتفاق افتاده بود، قلب اهداکننده به بیمارستان شهید رجایی تهران منتقل شد و با تمهیدات بسیار خاص و آزمایشات متعدد بر روی اهداکننده و گیرنده هم تحت حفاظت بهداشتی کاملی قرار داشت، قلب در کوتاه‌ترین زمان ممکن مستقیما از اهداکننده دریافت و پیوند شد و بیمار امروز از بیمارستان مرخص شده و به زندگی عادی خودش بازگشته است.

۲۰ پیوند کبد در شیوع کرونا؛ توقف پیوندکلیه از زنده

شادنوش در پاسخ به سوال ایسنا، درباره زمان بازگشت به وضعیت عادی پیوند، گفت: کمیته های مشورتی ما مرتبا در حال رصد کشور هستند و شرایط را تطبیق داده و از تجربیات جهانی استفاده می‌کنند. به مرور در هر حوزه‌ای که بتوانند امور را پیش برند، اقدام می‌کنند. البته پیوند عضو ما در این مدت به طور کامل تعطیل نشده بود و در همین مدت ۲۰ پیوند کبد در کشور انجام شده است که موارد بسیار اورژانسی بوده است که اهداکنندگان مناسب یافت شدند و مطمئن شدیم که آلودگی نداشتند و پیوند قلب هم انجام شده است. اگر چه پیوند از جسد در پیوند کلیه برای موارد بسیار اورژانسی انجام شده است، اما پیوند از زنده بنابر دلایل خاص خود متوقف شده است. مرتب کمیته‌های مشورتی با کارشناسان در ارتباط هستند و به میزانی که امکان‌پذیر باشد، پیوند انجام می‌شود.

جداسازی محل توزیع داروهای بیماران خاص در داروخانه‌ها

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره تامین داروی بیماران خاص و کاهش مواجهه آنها با سایر بیماران در داروخانه‌ها، گفت: در داروخانه‌های سراسر کشور محل توزیع داروهای بیماران خاص از سایر بیماران مجزا شده و دستورالعمل خاص خود را دارد تا هیچ اختلالی در این زمینه ایجاد نشود. این تمهیدات هم به همه کشور ابلاغ شده و در حال اجرا است.

شادنوش با بیان اینکه توصیه کلی ما این است که بیماران خاص باید نهایت مراعات بهداشتی را بیش از سایر افراد جامعه انجام دهند، درباره میزان خطر استفاده از داروهای تضعیف کننده ایمنی در بیماران پیوندی، گفت: اگر سایر افراد جامعه در منزل قرنطینه اختیاری انجام می‌دهند، بیماران خاص بیشتر باید این موضوع را رعایت کنند. با توجه به گزارشاتی که از سایر نقاط جهان مورد مطالعه قرار گرفته است، بحث تضعیف سیستم ایمنی در پیوندی ها، به اندازه بیمارانی مانند دیابت، فشار خونی‌ها و... ریسک فاکتور محسوب نمی‌شود. البته بی‌تاثیر هم نیست. نکته مهم این است که همه این بیماران باید مراعات کنند، یقینا اگر به این ویروس آلوده شوند به زحت می افتند و درمان‌شان هم زمان طولانی‌تری طول می‌کشد. بنابراین با رعایت کامل نکات بهداشتی به زندگی خود ادامه دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره توقف صدور کارت اهدای عضو، گفت: خیر. چنین اتفاقی نیفتاده است. در عین حال در این ایام با پیام رسانی خوب رسانه‌ها، مقداری هم اعلام آمادگی افراد برای اهدای عضو افزایش هم داشته است، اما صدور کارت اهدای عضو به این معنی نیست که پیوند عضو روند عادی خود را پیش می‌برد.

چگونگی ارائه به بیماران دیالیز در بحران کرونا

شادنوش با اشاره به وضعیت بیماران دیالیزی نیز گفت: تقریبا مراکز دیالیزی‌مان را به صورت محافظت شده مورد استفاده قرار می‌دهیم و حتی مسیرهایی را که بیماران باید از آنجا عبور کنند، تا حد امکان جدا کردیم. از قدیم برخی مراکز ما خارج از مراکز درمانی بودند. در عین حال در مراکز دیالیز معاینات لازم و تست‌های لازم نیز اتفاق می‌افتد. اگر فردی را هم داشتیم که دچار این ویروس شده بود، محل دیالیزش از سایرین جدا شد و خدمات جداگانه‌ای را با دستگاه‌های مجزا به آنها ارائه دادیم.

تمهیدات تامین داروی بیماران خاص در ماه‌های آینده

وی درباره وضعیت دارویی بیماران خاص، گفت: در اینجا باید به تحریم‌های ظالمانه‌ای اشاره کنم که سیستم اداره سلامت را با مشکل مواجه می‌کند. در عین حال این اطمینان خاطر را به بیماران خاص می دهم که با توجه به تلاش‌های همکاران‌مان در سازمان غذا و دارو همه تلاش‌ها شده که این بیماران دچار مشکل نشوند. همچنین تمهیدات برای ماه‌های آینده در نظر گرفته شده است. امروز در قرارگاه دارو تصمیمات خوبی برای ماه‌های آینده در زمینه تامین داروهای بیماران خاص اخذ شده که اجرایی می‌شود.

جای نگرانی برای بیماران نیست. در عین حال باید بدانیم که تحریم‌های ظالمانه آمریکا، سرسختانه و ظالمانه است. خود این ویروس هم شرایط ما را تحت تاثیر قرار داده است. امیدوارم هیچ بیماری دچار مشکل برای تامین دارو نباشد، اگر هم دچار مشکل شدند حتما اداره بیماران خاص وزارت بهداشت را در جریان بگذارند. همکاران من به صورت شبانه روزی تلاش می کنند که این شرایط کمترین عارضه را برای بیماران خاص داشته باشد. همه در وزارت بهداشت این دغدغه را دارند که کمترین تبعات برای بیماران خاص ایجاد شود. امیدواریم شرایط به گونه‌ای باشد که کمترین عوارض را در آینده برای این بیماران رنج کشیده داشته باشیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها