أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۹۳۲۸
زمان انتشار: ۱۱:۵۷     ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
آمار فوتی‌های ناشی از کرونا خوشبختانه همچنان رو به کاهش است؛
آمار مبتلایان کرونا در روزهای اخیر در کشور همچنان رو به کاهش است. این اتفاق در چهار روز گذشته موجب امیدواری‌هایی برای مردم شده است اما از سوی دیگر نگرانی کادر درمانی را به دنبال داشته چرا که این موضوع می‌تواند به نوعی موجب بی‌خیالی مردم در برابر مقابله با کرونا و بی‌توجهی به توصیه‌ها درباره فاصله‌گذاری اجتماعی شود.
به گزارش پایگاه 598، بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده از سوی آقای کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در فاصله ظهر روز پنجشنبه تا ظهر روز جمعه تعداد فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در کشور به 89 مورد رسید. با این اتفاق مجموع جان‌باختگان ناشی از بیماری کرونا در کشور به 4958 نفر رسید. این در حالی است که آمار کلی مبتلایان به کرونا در کشور نیز به 79 هزار و 494 نفر رسیده است. وی همچنین درباره بهبودیافتگان بیماری کرونا نیز اظهار كرد: تا امروز  ۵۴ هزار و ۶۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و ۳۵۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی ستاد مقابله با کرونای وزارت بهداشت بیان کرد: تاکنون ۳۱۹ هزار و ۸۷۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
 
کرونا چه تعداد قربانی می‌گیرد؟
یکی از مهم‌ترین نکات درباره بیماری کرونا مربوط به آمار ارائه‌شده از سوی وزارت بهداشت است که برخی از معاندان تلاش می‌کنند تا این مساله را بین مردم برجسته کنند. این در حالی است که آمار ارائه‌شده از سوی وزارت بهداشت با توجه به تعداد کیت‌های ابتلا و تست‌های صورت‌گرفته و نیز تعداد بیماران بستری‌شده در کشور ارائه می‌شود. از سوی دیگر نیز به‌کارگیری توصیه‌های ارائه‌شده از سوی بسیاری از هموطنان موجب شده است تا از شیوع بیش از حد این بیماری تا حد زیادی جلوگیری شود. در همین ارتباط نیز سخنگوی وزارت بهداشت گفته است: اکنون از هر 11 مورد مرگ و میری که در کشور اتفاق می‌ افتد یک مورد به دلیل ابتلا به کروناست. آقای کیانوش جهانپور همچنین درباره فعالیت‌های برخی کسبه و شهروندان نیز تاکید کرده كه اگر قرار است بازارهای روز برقرار باشند باید بر اساس پروتکل‌های مشخص‌شده فعالیت کنند و شهرداری‌‌ها نیز باید نظارت کامل داشته باشند. وی ادامه داد: درباره برداشتن اعمال محدودیت اجباری قانونی تردد بین‌استانی مصوبه ستاد ملی است اما دلیلی نیست تا برای انجام هر مسافرتی مجوز داشته باشیم و سفرهای غیرضروری قطعا آسیب‌زا خواهند بود. سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه سفرهای غیرضروری قطعا از عوامل انتقال خواهند بود، گفت: موضوع توجه به رعایت فاصله اجتماعی و سلامت افراد به جای خود باقی است.

یکی دیگر از نکات مهم درباره شیوه تشخیص کرونا مربوط به کیت‌های تشخیص است که البته گفته می‌شود در برخی مواقع قیمت بالایی نیز داشته‌اند. جهانپور با بیان اینکه تست برای افرادی که ضرورت انجام آن تشخیص داده شود به صورت رایگان است، گفته است: انجام تست را برای افراد بدون علامت توصیه نمی‌کنیم؛ ضمن اینکه فردی که مبتلاست باید ایزوله شده و افرادی که به مدت 14 روز با این فرد ارتباط داشته‌اند نیز در قرنطینه باشند و پس از  14 روز می‌توانند اگر بدون علامت بودند فعالیت خود را داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: با انجام و ارائه مقاله جدید اعلام شد که سی‌تی اسکن ارزش و حساسیت قبلی که برای تشخیص کرونا گفته می‌شد را ندارد.
 
اختلاف‌نظر درباره آمار جهانی
در روزهای اخیر برخی رسانه‌های معاند به پیروی از جریانات استکباری شروع به ایجاد تشکیک درباره آمار ارائه‌شده در ایران کرده‌اند؛ حتی برخی رسانه‌ها درباره آمار ارائه‌شده از سوی دیگر کشورها نیز شروع به طرح برخی شبهات کرده‌اند. یکی از اصلی‌ترین کشورهایی که در این زمینه مورد سوال واقع شده، کشور چین است. بسیاری اعتقاد دارند که کشور چین در ارائه آمار مبتلایان و فوتی‌ها حقیقت را نگفته است. این رسانه‌ها البته به اقدامات پیشگیرانه کشور چین در قرنطینه استان ووهان و نیز فعالیت‌های درمانی توجه نمی‌کنند. با این وجود مقامات ووهان واقع در مرکز چین، جایی که نخستین بیمار مبتلا به کرونا در آنجا شناسایی شد، دیروز، جمعه، آمار مربوط به مرگ و میر و همچنین تعداد مبتلایان در این شهر را اصلاح ‌کردند. بر این اساس تعداد فوتی‌ها با افزایش ۱۲۹۰ نفری به سه هزار و ۸۶۹ تن و تعداد مبتلایان هم با افزایش ۳۲۵ نفری به ۵۰ هزار و ۳۳۳ تن رسید. با توجه به این آمار جدید، آمار قربانیان کرونا در چین که برای هفته‌ها ثابت و حدود ۳۳۰۰ نفر بود، دیروز جمعه با افزایش ۱۲۹۰ نفری به ۴۶۰۰ تن رسید. ستاد فرماندهی پیشگیری و مهار بیماری ویروس کرونا در شهر «ووهان» در مورد دلایل اصلاح آمار این شهر ۱۱ میلیون نفری با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در آغاز شیوع بیماری، شمار مبتلایان به سرعت افزایش یافت و سبب بروز کمبود منابع پزشکی و درمانی شد. برخی مبتلایان قبل از رسیدن به بیمارستان در منازل خود جان باختند. در این بیانیه آمده است: در دوره اوج درمان، کادرهای پزشکی سرگرم پذیرفتن و درمان مبتلایان بودند و مواردی از تأخیر، کوتاهی و اشتباه در گزارش پیش آمده است.
 
منشا کرونا کجاست؟
یکی دیگر از مهم‌ترین مسائل درباره کرونا آزمایشگاهی بودن این ویروس یا طبیعی بودن آن است. این مساله بعد از فراگیر ‌شدن کرونا در جهان بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفت. برخی از همان ابتدا اعتقاد داشتند که منشا این ویروس بازار فروش حیوانات در ووهان و به خصوص خفاش است. این در حالی است که بسیاری دیگر نیز شیوع این ویروس را به جنگ بیولوژیک بین قدرت‌های اقتصادی جهان و به خصوص چین و آمریکا ربط می‌‌دادند. حالا این موضوع نیز در 48 ساعت گذشته شکل دیگری به خود گرفته است.

ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا با رد این ادعا که کرونا در آزمایشگاه‌های چین ساخته شده است، گفت: احتمالا کرونا به طور طبیعی ایجاد شده اما هنوز مشخص نیست. وی در نشست خبری در پنتاگون در تشریح این مساله اظهار كرد: در طیف گسترده‌ای از رسانه‌ها و سایت‌ها شایعات و گمانه‌‌زنی‌های زیادی صورت گرفته اما شواهد و اسناد قطعی وجود ندارد. اگرچه به نظر می‌رسد وزن عمده شواهد به سمت طبیعی بودن آن است، چین هم یک‌بار دیگر اتهامات برخی کشورهای غربی درباره آزمایشگاهی بودن ویروس کرونا را رد کرده و گفته است که سازمان بهداشت جهانی نیز چنین اتهاماتی را پیشتر رد کرده بود. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با استناد به گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که هیچ شواهدی مبنی بر آزمایشگاهی بودن کروناویروس موجود نیست.

ژائو لیجیان تاکید کرده که با وجود طرح برخی اتهامات اما سازمان بهداشت جهانی اعتبار اینگونه اتهامات را پیش از این از نظر علمی رد کرده است. پیشتر برخی رسانه‌های غربی از جمله رسانه انگلیسی دیلی میل مدعی شده بودند که انستیتوی ویروس‌شناسی شهر ووهان چین، همان آزمایشگاهی است که برخی آن را متهم می‌کنند و منشأ اصلی انتشار ویروس کرونای جدید به بیرون بوده است. کرونا در حال حاضر به ۲۱۰ کشور و منطقه از سراسر جهان گسترش پیدا کرده و تا لحظه انتشار این خبر، شمار کلی مبتلایان به کووید ۱۹ در جهان دو میلیون و ۱۸۳ هزار و ۱۴۸ نفر است که ۱۴۶ هزار و ۸۴۱ نفر از آن‌ها جان باخته و ۵۴۷ هزار و ۶۷۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

* صبح نو
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها