أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۶۹۴۰۸
زمان انتشار: ۱۱:۵۰     ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
واشنگتن پست در گزارشی بااشاره به افزایش بیکاری و در پی آن گرسنگی مردم آمریکا، خواستار تدابیر فوری دولت برای مهار این مسئله شده است.
به گزارش پایگاه 598، جدیدترین آمارها درباره شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان تا عصر دیروز نشان می‌دهد، تاکنون دو میلیون و ۳۴۵ هزار و ۴۷۶ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و از این میان، ۱۶۱ هزار و ۱۹۶ نفر متاسفانه جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، شنبه شب شمار فوتی‌های کرونا در اروپا از مرز ۱۰۰ هزار نفر گذشت. اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس از کشورهایی هستند که بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در اروپا را به خود اختصاص داده‌اند. در غرب آسیا نیز پس از آنکه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ترکیه به بیش از ۸۲ هزار نفر رسید، این کشور در میان کشورهای این منطقه در صدر قرار گرفت. در واکنش به این شرایط، «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر پیشین ترکیه، با انتقاد شدید از سیاست دولت«رجب طیب اردوغان»، گفت که احتمالا در ترکیه چهار میلیون نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.

غرب وحشی در آمریکا

مدیریت فاجعه بار بحران کرونا در آمریکا، تبعات سنگین سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در این کشور طی دو ماه گذشته داشته است؛ در بعد سیاسی، کرونا به اختلافات سنگین بین دولت فدرال و ایالت‌ها به خصوص ایالت‌هایی که فرماندار دموکرات دارند، دامن زده است. دیروز خبر رسید، فرماندار ایالت «ایلینوی» آمریکا از ترس تصاحب ماسک‌ها و دستکش‌ها توسط دولت فدرال آمریکا، سلسله پروازهای محرمانه را به مقصد چین انجام داده و این تجهیزات را بدون اطلاع دولت مرکزی، وارد کرده است. به نوشته «بیزینس اینسایدر»، روزنامه «سان تایمز» شیکاگو در این باره گزارش داد، فرماندار ایلینوی به دلیل نگرانی از تصاحب ماسک‌ها و دستکش‌ها توسط دولت دونالد ترامپ، انجام یک سلسله پروازهای محرمانه با هواپیماهای چارتر به مقصد چین را انجام داد.

بیزینس اینسایدر در بخش دیگری از گزارش خود، از تلاش دولت «دونالد ترامپ» برای تصاحب تجهیزات پزشکی ایالت‌های آمریکا خبر داد. بیزینس اینسایدر می‌نویسد: « اسناد مربوط به تلاش‌های دولت فدرال برای تصاحب دستگاه‌های تنفس مصنوعی، ماسک‌ها و دیگر تجهیزات حفاظت شخصی از ایالت‌ها، درتعدادی از گزارش‌ها منتشر شده است و در بین آنها، مواردی از صدور فرمان تصاحب و انتقال آنها بدون هر گونه توضیحی دیده می‌شود». پیش از این، متحدان اروپایی آمریکا هم از روش‌های مافیایی واشنگتن در ربایش تجیهزات پزشکی به شدت انتقاد کرده بودند. یک سناتور آلمانی هم قبلا دولت آمریکا را به دلیل تصاحب گانگستری صدها هزار ماسک، به استفاده از روش‌های «غرب وحشی» متهم کرده بود.

افزایش درگیری‌ها

طی چند روز اخیر درگیری‌ها بین هواداران ترامپ و مخالفین وی در ایالت‌ها بر سر قرنطینه نیز بالا گرفته است؛ هواداران ترامپ در برخی از ایالت‌ها خواستار رفع محدودیت‌های اعمال شده برای مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا شده‌اند. نوادا، ویسکانسین، ایندیانا، کالیفرنیا، نیوهمپشایر، تگزاس و اوهایو از جمله ایالت‌هایی بودند که روز شنبه شاهد برگزاری تظاهرات علیه محدودیت‌های اعمال شده از سوی فرمانداران بودند. شماری از شرکت کنندگان در تظاهرات شهر کنکورد در نیوهمپشایر، مسلح و یا چهره‌های خود را پوشانده بودند.از سوی دیگر، شرکت کنندگان در تظاهرات ایالت تگزاس از پیامدهای اقتصادی محدودیت‌های اعمال شده ابراز نگرانی کردند.

فعالان ضد ترامپ نیز روز شنبه مقابل املاک او در سراسر این کشور تجمع برگزار کردند. معترضان کیسه‌های مخصوص حمل جسد به همراه داشتند تا به کشته شدگان مبتلا به ویروس کرونا و نوع واکنش ترامپ به این شیوع، واکنش نشان دهند. فعالانی از گروه «نفی فاشیسم» هم در اعتراض به اقدامات ترامپ، کیسه‌های حمل جسد نمادین را مقابل هتل بین‌المللی و برج نیویورک ترامپ قراردادند.بسیاری از فرمانداران که مطابق قانون اساسی آمریکا، خود را مسئول حفظ سلامت و ایمنی شهروندان ایالت‌شان می‌دانند، گفته‌اند بنا ندارند در لغو قرنطینه‌ها تعجیل کنند.روزنامه انگلیسی گاردین نیز بااشاره به درگیری بین دولت و ایالت‌ها نوشته است شیوع ویروس کرونا در آمریکا نشان داد چگونه فدرالیسم می‌تواند تحت رهبری رئیس‌جمهوری تمامیت‌خواه، ناکارامد و چالش برانگیز باشد. گاردین می‌نویسد، فقدان رهبری مسئول در کاخ سفید، موجب ناکارآمدی فدرالیسم شده است.

«نیویورک‌تایمز » نیز گزارشی به تعبات کرونا بر انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور پرداخته و نوشته است، انتخابات آتی ریاست جمهوری از اهمیت بسیار زیادی برای جمهوری‌خواهان برخوردار است و شیوع ویروس کرونا تهدیدی جدی‌ بر سر راه آنها به حساب می‌آید. شاید به همین دلیل است که ترامپ طی هفته‌های اخیر بارها از تمایل خود برای بازگشایی اقتصادی در آمریکا سخن به میان آورده است.بر اساس این گزارش، ترامپ به دلیل بیکاری گسترده در ایالات مختلف آمریکا و همچنین، بروز مشکلات فراوان در نظام اقتصادی این کشور، مجبور است که قرنطینه را به صورت تدریجی لغو کند و بازگشایی اقتصادی در آمریکا را تسریع بخشد. این گزارش در ادامه می‌افزاید سناتورهای جمهوری‌خواه از ریسک بالای این تصمیم در زمینه تسریع شیوع ویروس کرونا مطلع‌ هستند، با این وجود آن را بهترین گزینه می‌دانند! نیویورک تایمز در بخشی از این گزارش می‌نویسد: «بدون تردید، تعطیلی بخش‌های مهمی از اقتصاد آمریکا، تاثیر بسیار منفی بر تمام کشور خواهد داشت و نگرانی زیادی برای عواقب اقتصادی این موضوع در آینده وجود خواهد داشت، اما جمهوری‌خواهان و به خصوص ترامپ، به فکر انتخابات ماه نوامبر هستند و تنها چیزی که رئیس‌جمهور آمریکا می‌داند این است که سرنوشت وی با افت و خیز وضعیت اقتصادی تغییر می‌کند».

مردم بیکار و گرسنه!

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بی‌سابقه در عمده ایالات آمریکا، رکود بی‌سابقه‌ای در این کشور حکم‌فرما شده، بیکاری چشمگیری در میان کارگران پا به پای ویروس درحال شیوع است. براساس گزارش‌ها، از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون، بیش از ۲۰ میلیون آمریکایی در صف متقاضایان وام بیکاری قرار گرفته‌اند. براساس آماری که خود رسانه‌های آمریکایی آن را اعلام کرده‌اند، رکود فعلی در صنعت و تجارت آمریکا از سال ۱۹۴۰(دوران جنگ جهانی دوم) تاکنون بی‌سابقه بوده است.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به تعبات سنگین اقتصادی بحران کرونا در آمریکا پرداخته و در گزارشی بااشاره به افزایش بیکاری و در پی آن گرسنگی مردم آمریکا، خواستار تدابیر فوری دولت برای مهار این مسئله شد. واشنگتن پست می‌نویسد: شیوع ویروس جدید کرونا باعث شده مردم آمریکا با سراسیمگی به سمت فروشگاه‌ها هجوم ببرند که پیامد آن، کمبود مواد غذایی اصلی مثل تخم‌مرغ، شیر و پاستا بوده است. به نوشته این روزنامه، گرچه این کمبودها موقتی بوده و بر زنجیره‌های تامین تاثیر زیادی نداشته، اما پر شدن دوباره قفسه‌ها برای آمریکایی‌هایی که توانایی خرید مواد غذایی را ندارند، تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند.

افزایش بیکاری، به شمار ۳۷ میلیون آمریکایی که پیش از بحران کرونا هم به لحاظ ضروریات زندگی تامین نبوده و در وضعیت ناامنی غذایی قرار داشته‌اند، اضافه خواهد کرد.بنابر این گزارش، آمریکایی‌ها تنها در صورتی درباره تامین مواد غذایی‌شان در این بحران سلامت عمومی، اطمینان خواهند یافت که تدابیر سخاوتمندانه و انعطاف‌پذیر فوری در جهت رفع گرسنگی آنها اتخاذ شود. واشنگتن پست می‌افزاید، افزایش ناامنی غذایی در حالی رخ می‌دهد که مزرعه‌داران آمریکایی ناچارند میلیون‌ها گالون شیر و مقدار زیادی از محصولات خود را دور بریزند؛ زیرا مشاغل و مدرسه‌ها در سراسر این کشور به دلیل طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، تعطیل شده و کشاورزان و دامداران به طور ناگهانی خریداران خود را از دست داده‌اند. این محصولات به طور عمده برای این بازارها تهیه شده بودند و حالا عوض کردن بازار و فروش آنها به صورت خرده‌فروشی میسر نیست. رادیو ملی آمریکا نیز به تازگی تصاویر هوایی از به صف شدن هزاران خودرو برای دریافت کمک غذایی در ایالت تگزاس آمریکا را منتشر کرده است.

منبع: کیهان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها