يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۹۵۰۷
زمان انتشار: ۰۹:۲۹     ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
مجلس دهم به نقطه پایانی خود رسیده و افکار عمومی منتظرند ببینند امیدی‌های مجلس که بر طبل حمایت از معیشت مردم و بهتر شدن فضای روانی کشور کوبیده و رای مردم را تصاحب کرده بودند، چه گزارشی برای ارائه دارند.
به گزارش پایگاه 598، «تکرار می‌کنم» را شاید بتوان مهم‌ترین کلید واژه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی قلمداد کرد. انتخاباتی که در آن اصلاح طلبان با لیستی موسوم به «امید» توانستند از دروازه بهارستان عبور کنند.

اصلاح طلبان که طبق روال معمول پیش از همه انتخابات‌ها بر بوق مظلوم‌نمایی بر اثر رد صلاحیت‌ها می دمیدند، در آن مقطع، به یک باره با یک لیست ۳۰ نفره وارد عرصه انتخابات شدند و توانستند با ایجاد یک فضای روانی که متاثر از پیروزی دو سال پیش (۱۳۹۲) روحانی در انتخابات ریاست جمهوری نیز بود و همچنین با استفاده از ابزار مظلوم‌نمایی، رقبای اصولگرای خود را ۳۰ بر هیچ شکست دهند.

در این میان اما حمایت بی چون و چرای تشکیلات اصلاح‌طلبی اعم از شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و شخص رئیس دولت اصلاحات یعنی سید محمد خاتمی نیز بی تاثیر نبود و او در بحبوحه رقابت های انتخاباتی با انتشار ویدیویی با تاکید بر این که حامیان جریان اصلاح طلب باید به تمام افراد لیست ۳۰ نفره اصلاح طلبان رای دهند، بر این پیروزی قاطع جریان اصلاح‌طلب اثر بالایی گذاشت.

این اثر گذاری تا جایی بود که غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در اظهارنظری تاکید کرد که تکرار می کنم خاتمی تاثیر به‌سزایی در پیروزی لیست امید در انتخابات مجلس دهم داشت.

اما این فقط خاتمی نبود که از این لیست، قاطعانه حمایت کرد بلکه طیف گسترده‌ای از شخصیت‌های سیاسی اصلاح طلب و سلبریتی ها نیز از لیست امید، قاطعانه حمایت کردند:

لیست اصلاح‌طلبان عصاره ملت است

 احمد مازنی نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی سوم اسفندماه ۹۴ یعنی تنها سه روز مانده به انتخابات مجلس دهم طی اظهارنظری ضمن مظلوم نمایی برای اصلاح طلبان و حامیان دولت به خاطر رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان می‌گوید: «اصلاح‌طلبان به دنبال باز‌کردن بن‌بست‌های معیشتی مردم هستند».

برای بهبود معیشت به اصلاح‌طلبان رای دهید

همچنین عبدالله نوری وزیر کشور دولت اصلاحات در آستانه انتخابات مجلس دهم با صدور بیانیه‌ای تاکید کرده بود:

«اصلاح‌طلبان تصمیم گرفته‌اند به پشتوانه بدنه اجتماعیِ قدرتمند حامی خود در سطح کشور، با گوهر صبر و تحمل ناملایمات، برای بهبود نسبی اقتصاد و وضع معیشتی مردم، بهبود فضای سیاسی امنیتی داخلی، بهبود و توسعه متوازن روابط بین‌الملل، اعتلای فضای فرهنگی کشور و فاصله گرفتن از اندیشه‌های متحجرانه و مسدود کردن نفوذ نیروهای ناکارآمد به ارکان سیاسی کشور، در انتخابات شرکت کنند. امید که مردم هوشیار و با تجربه ایران بار دیگر موفقیت خود را در آزمون جدید به نمایش گذارند و با مشارکت خود، گامی هرچند کوتاه در جهت بهبود شرایط و اوضاع کشور بردارند.

روشن است که به این هدف هم، جز با حضور گسترده مردم در انتخابات و رای دادن به لیست کامل مورد حمایت اصلاح طلبان در هر دو مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در سطح کشور نمی‌توان دست یافت».

برای جلوگیری از افراطی‌گری به لیست اصلاح طلبان رای دهید

مصطفی معین وزیر اسبق علوم در دولت اصلاحات هم به مناسبت برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیانیه صادر کرد و گفته بود:

« من خود در همه جا رأی به فهرست ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان را که نتیجه التزام به خرد جمعی و سیاست‌ورزی واقعیت‌گرایانه است، گامی مؤثر در پیشبرد دموکراسی و اصلاح‌طلبی و تأمین منافع و مصالح ملی می‌دانم و در کنار همه شخصیت‌های متعهد، خوشنام و دلسوز اصلاح‌طلب که رد صلاحیت شدند، از عموم شهروندان عزیز و همه زنان، مردان و جوانان مسئول و آگاه می‌خواهم که به فهرست کامل ائتلاف رأی دهند. سرمایه رأی شما پشتوانه فردای بهتر میهن عزیز ماست».

*سلبریتی‌ها؛ هیزم‌کشان تنور لیست امید و خاموشان امروز

اما فقط این شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب نبودند که برای حمایت از لیست امید بیانیه داده و سخنرانی کردند بلکه بخشی از سلبریتی‌ها هم انتخابات را به نفع اصلاح‌طلبان داغ کردند.

این سلبریتی‌ها صفحاتی را در اینستاگرام و گروه‌هایی را در تلگرام به‌منظور حمایت از چهره‌های اصلاح‌طلب راه‌اندازی کرده‌اند.

هنرمندانی همچون کیومرث‌ پوراحمد، ترانه علیدوستی، حسین پاکدل، مهناز افشار، لیلی رشیدی، امیر جعفری، ریما رامین‌فر، آزاده صمدی، حمید فرخ‌نژاد، پیمان قاسم‌خانی، امیرمهدی ژوله، رضا کیانیان، حبیب رضایی، بهنوش بختیاری، امیر آقایی، علی اوجی و ... به‌صورت آشکار حمایت خود را از شرکت در انتخابات اعلام کرده و مطالبی را در جهت حمایت از نامزدهای اصلاح‌طلب نوشته‌اند.

حضور ما تاثیر دارد

حسین پاکدل هم در صفحه شخصی‌اش نوشت: «من به فهرست اصلاح‌طلبان «لیست امید ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت رای می‌دهم. حضور ما تاثیر دارد. بسیار هم تاثیر دارد. نمی‌شود بی‌تفاوت باشیم و بی‌حضور و بعد متوقع باشیم و معترض. افراطیون سیری‌ناپذیر، می‌خواهند، نمایندگانی از جنس و شکل خود با حداقل آرا بر کرسی‌ها بنشانند تا با غلبه بر ارکان کشور مشروعیت بخرند».

ترانه علیدوستی هم در حمایت از اصلاح‌طلبان لیست رای به این ائتلاف را در صفحه اینستا گرامش منتشر کرد و نوشت: «انتخاب من هم رای دادن است. لیست ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس و خبرگان. کسانی که عقیده به رای دادن به این ائتلاف دارند با اشتراک گذاشتن این فهرست در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرام به اطلاع‌رسانی کمک کنند».

 

به تیم عارف رای می‌دهم

حبیب رضایی نیز در ویدیویی از لیست امید حمایت کرد: «من با همه وجود و اعتقادم از حرکت دو میلیونی حمایت می‌کنم و به تیم دکتر عارف و لیست ١٦ نفره خبرگان امید رای می‌دهم. من رای می‌دهم  پس هستم.»

حال مجلس دهم پس از 4 سال به نقطه پایانی خود رسیده و افکار عمومی منتظر است ببیند که امیدی‌های مجلس که بر طبل حمایت از معیشت مردم و بهتر شدن فضای روانی کشور کوبیده و رای مردم را تصاحب کرده بودند، چه گزارشی برای ارائه دارند؟ اتفاقی که تاکنون به وقوع نپیوسته و به نظر می‌رسد حامیان دیروز اصلاحات، امروز پشت فضای روانی حاصل از اخبار شیوع کرونا مخفی شده‌اند و حاضر به ارائه گزارش نیستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها