أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۹۵۷۳
زمان انتشار: ۱۱:۲۶     ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
یادداشت
ابراهیم کارخانه‌ای
۱- سابقا" قدرت کشورها بر اساس دستیابی به کلاهک‌های اتمی و جنگ افزارهای مدرن سنجیده می شد. با این محاسبه آمریکا با داشتن بیش از پنج هزار کلاهک هسته‌ای آماده پرتاب در صدر کشورهای جهان قرار داشت، اما امروز با ورود ویروس قدرتمند کرونا به صحنه معادلات جهانی؛ توانمندی کشورها بر پایه منافع ملی بر اساس مقابله آنها با این ویروس جهانخوار سنجیده می شود. ذره‌ای که ابعاد آن به طور متوسط ۱۲۵ نانومتر و مقدار اندکی از آن برای ابتلای کل ساکنان کره زمین کفایت می‌کند.

۲- اگر چند دهه قبل، بشر با دستیابی به بمب نوترونی توانسته بود با در امان نگه داشتن دستاوردهای فیزیکی، حیات انسانها را هدف قرار دهد؛ امروزه بمب ویروس کرونا بدون آسیب رساندن به تاسیسات بشری حیات انسان ها را در کره زمین به خطر انداخته است. در حالی که علم و فناوری می بایست در خدمت بشریت باشد، متاسفانه حاصل پیشرفت های علمی به عاملی برای نابودی فناورانه انسان ها منجر شده است!

غفلت انسان از خود و خدا و توجه محض به فناوری، دستاورد امروز علم بشری است. در حالیکه در آمریکا یکصد و سی آزمایشگاه تحقیقاتی در رابطه با جنگ بیولوژیک و هزاران مرکز سخت افزاری و نرم افزاری ضد بشری حیات بشریت را هدف قرار داده اند، حتی یک مرکز تحقیقاتی مورد حمایت دولتها برای تامین نیازهای فطری بشری و توجه به خالق هستی نه در این کشور و نه در کل جهان غرب وجود ندارد و بشر در بند مادیت، فلسفه وجودی خویشتن را که عبادت خدای یکتا است به کلی فراموش کرده است و در دام فناوری و توجه به دنیا اسیر شده است.

۳- اشباع تمدن غرب از فرهنگ منحط لیبرال دموکراسی و فقدان معنویت؛ انسان غربی را به انسانی بی پناه و سرگردان و مواجه با بحران هویتی مواجه نموده است که برای رهایی از آن دیری نخواهد پایید که ساختمان سست و بی ریشه تمدن غرب فرو خواهد ریخت و توجه به دین و معنویت جای لاابالی‌گری غربی را خواهد گرفت، حرکتی که اکنون با ناتوانی فناوری در برابر یک ویروس و احساس تنهایی انسان از خلاء معنویت، ناقوس آن به صدا درآمده است و انسان سرگشته از تمدن غرب اکنون بیش از هر زمان دیگر به دنبال یک منجی و گشودن راهی به سوی خداست که پاسخگوی نیاز به آرامش در نهاد نا آرام او باشد.

۴- ویروس کرونا صرفا حیات انسانها را نشانه نرفته است بلکه به تبع آن حیات اقتصادی کشور ها را نیز در معرض خطر قرار داده است. بر این اساس کشورها می باید پا به پای تلاش برای حفظ جان ملت های خود، از حرکت چرخ اقتصاد نیز غفلت نورزند. هوشمندی پیش دوستانه مقام معظم رهبری در نامگذاری سال ۹۹ به عنوان سال جهش تولید، اقدامی اساسی در جهت حرکت پرشتاب چرخ تولید و مقابله با ویروس کرونا می باشد که می بایست به عنوان اولویت نخست مورد توجه مسئولان و دست اندر کاران صنعت کشور قرار گیرد.

با توجه به طولانی بودن زمان ریشه کنی کامل این ویروس و نقش کلیدی اقتصاد در حیات انسانها، مقابله همزمان این دو، آزمون بزرگی را برای کشور های جهان رقم خواهد تا توانمندی خود را در مقابله با این جنگ دو سویه به منصه ظهور بگذارند. بدون شک جمهوری اسلامی ایران که طی تحریم های حداکثری آمریکا و اروپا سالهای سختی را پشت سر گذاشته است با بهره گیری از تجربیات ۸ سال دفاع مقدس و تکرار حماسه همدلی در بین آحاد ملت ایران که اکنون در جای جای ایران اسلامی جاری است با مدد الهی از گردنه مشکلات کنونی عبور خواهد کرد لیکن کشورهایی که طی سالهای گذشته شرایط دشوار جنگ اقتصادی و نظامی را بر ملت های منطقه تحمیل نموده اند و عامل کشتار جمعی میلیونها انسان بیگناه بوده اند سرنوشت نامعلومی را در رابطه با کرونا رقم خواهند زد.

۵- با اوج گیری شیوع ویروس کرونا و مطالبه عمومی ملت ها از دولت ها برای تاءمین سلامت و معیشت و ناتوانی آمریکا و غرب از تأمین نیاز های اولیه داخلی؛ به مرور نظام جدیدی مبتنی بر درون گرایی جای سیاست های جنگ افروزانه خارجی را خواهد گرفت و کشورهای تجاوزگر و جنگ افروز می باید امنیت و ثبات سیاسی خود را در نگاه به درون جستجو کنند نه در تجاوز و لشکر کشی به دیگر کشور های جهان؛ بر این اساس معادلات سیاسی جهانی پس از کرونا دچار تغییرات اساسی خواهد شد و با پرداختن کشورها به رفع نابسامانی های درونی، نظام نوینی مبتنی بر درون زایی در جهان شکل خواهد گرفت که بر پایه آن معاهدات نظامی و ساختار های جهانی دچار تحول گردیده و کشورها، مؤلفه نخست امنیت سیاسی خود را در توجه به ملت های خود و معاهدات انسان دوستانه جستجو خواهند کرد.

۶- ناتوانی آمریکا و غرب در تأمین بهداشت، معیشت و امنیت ملت‌های خود و اقدام به دزدی محموله های بهداشتی از هم پیمانان نظامی خود در برابر تهاجم یک ویروس! این سئوال را در اذهان عمومی ملت های جهان ایجاد می کند که این کشورها قبل از استقرار صدها پایگاه نظامی زمینی و دریایی در اقصی نقاط عالم و صرف هزینه های هزاران میلیارد دلاری؛ می بایست ثبات و امنیت خود را در درون خاک خود و در توجه به ملت های خود جستجو کنند نه در تجاوز و جنگ افروزی و کشتن میلیونها انسان بیگناه در سرزمین کشورهای دیگر.

۷- از شگفتی های امروز جهان بشری است که به جای آنکه کشورهای کوچک از حمله قدرتهای شرور و متجاوز احساس ناامنی کنند، کشوری مانند آمریکا که خود را قدرت اول نظامی جهان می داند و دهها کودتا و تجاوز نظامی به دیگر کشور های جهان را در پرونده خود ثبت نموده است با طرح احساس ناامنی و تأمین امنیت، سرمایه های عظیم چندین تریلیون دلاری را که می بایست صرف بهداشت و معیشت مردم آمریکا بشود صرف هزینه ای نظامی بیهوده در اقصی نقاط عالم می کند.!!! بدون شک در شرایط نوین جهانی با تغییر اجتناب ناپذیر نگاه جنگ افروزانه آمریکا و غرب از خارج به داخل کشور جهان پس از کرونا جهان امنی خواهد بود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها