يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۹۷۵۵
زمان انتشار: ۱۵:۵۱     ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
امسال محفل انس با قرآن کریم به‌صورت ویدئو کنفرانس و با حضور رهبر انقلاب برگزار میشود.
به گزارش پایگاه 598، طبق روال هر ساله با آغاز ماه مبارک رمضان چند تن از قاریان بین المللی قرآن کریم در محفل انس با قرآن مقام معظم رهبری شرکت کردند. البته به دلیل شیوع ویروس کرونا این محفل به صورت مجازی و با تلاوت چند قاری برجسته انجام شد؛ قاریان ممتاز، از طریق ارتباط تصویری با مقام معظم رهبری این جلسه را برگزار کردند.

محفل انس با قرآن رهبری

یکی از حاضران در این محفل، محمد حسین سعیدیان فعال قرآنی و قاری برجسته بود  و درباره این جلسه به خبرنگار ما گفت: امسال به همراه چند قاری دیگر توفیق داشتیم عصر روز اول ماه مبارک رمضان، مهمان جلسه قرآن مقام معظم رهبری باشیم. تعدادی از قاریان، آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کردند و تنها مستمع جلسه، مقام معظم رهبری بودند که با تشویقشان ما را مورد عنایت قرار دادند.

سعیدیان ادامه داد: این سنت از ۳۵ سال گذشته تاکنون، مستمر انجام می‌شود. مقام معظم رهبری مقید هستند که محفل قرآنی را در ماه بهار قرآن، برپا کنند و کرسی قرائت با قاریان عزیز برقرار باشد. این سنت به سیره و سنت رسول اکرم (ص) باز می‌گردد که به اصحابشان می‌فرمودند برای من قرآن بخوانید که من شنونده باشم. وقتی به پیامبر اکرم (ص) می‌گفتند شما که خود منزلگاه و فرودگاه آیات الهی هستید، آیات را بخوانید، حضرت می‌فرمودند، در شنیدن قرآن، اثری خاص وجود دارد.

دیدار پورزرگری با رهبری

این قاری قرآن بیان کرد: مقام معظم رهبری عاشق شنیدن آیاتِ قرآن کریم هستند و علاقه دارند که آیات قرآن را با صدای خوش و الحان آسمانی بشنوند. نکته دیگر اینکه برای ترویج فرهنگِ قرآن کریم، استماع تلاوت، برقراری جلسات قرآن و کرسی تلاوت، ایشان اهتمام خاصی دارند. این علاقه به قرآن کریم پیامی برای عموم جامعه دینی و دست اندرکاران نظام اسلامی است.

تاکید رهبری به اقتباس اصول زندگی از قرآن
امید حسینی نژاد دیگر قاری برجسته حاضر در این محفل قرآنی بیان کرد: طبق روال هر سال، قاریان قرآن برخی از تلاوت‌های خود را برای شورای عالی قرآن کریم ارسال کردند و افراد منتخب به محفل قرآنی در محضر انقلاب دعوت شدند. امسال تلاوتم را برای شورای عالی قرآن فرستادم. فکر می‌کردم به دلیل شیوع ویروس کرونا این دیدار برگزار نشود، اما حدود دو هفته پیش به من زنگ زدند و بنده را به این جلسه دعوت کردند. که خیلی از این اتفاق خوشحال شدم.

قاری جوان که احساساتی شد

وی ادامه داد: نخستین تلاوتی که در محضر مقام معظم رهبری داشتم، سال ۸۴ بود. همان سالی که رتبه نخست مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه را در رده سنی زیر ۱۶ سال کسب کردم. برای من خیلی خوشحال کننده بود بعد از ۱۵ سال به این محفل دعوت شوم. وارد مصلی امام خمینی (ره) شدم، به من گفتند که پس از نفر اول بخوانم. پس از اینکه به جایگاه رفتم و آماده برای قرائت شدم، مجری برنامه گفت:« به ۱۴ سال قبل برگردیم و فیلمی از آن سال‌ها پخش می‌کنیم». برای من سوال شد که قرار است چه فیلمی از ۱۵ سال قبل پخش شود. سپس فیلم قرائت من در ۱۶ سالگی در محفل انس با قرآن پخش شد.

قرائت محضر رهبر

حسینی نژاد افزود: وقتی فیلم پخش شد، نزدیک بود، اشک شوق بریزم. واقعا شوکه شدم و فکر نمی‌کردم چنین اتفاقی بیفتد. خیلی نسبت به این اتفاق خوشحال شدم که آن خاطره مجدد برایم یادآوری شد؛ خیلی حس خوبی بود. شاید نتوانم در قالب کلمات این حس را بیان کنم. خدا را شکر، تلاوتم را طبق برنامه ریزی انجام دادم و حضرت آقا هم نظر مثبت به تلاوتم داشتند.

این قاری در ادامه به توصیه‌های مقام معظم رهبری به قاریان در این جلسه اشاره کرد و گفت: طبق روال برنامه سال‌های گذشته مقام معظم رهبری در پایان جلسه، نکاتی را به قاریان متذکر شدند. سال‌های قبل، حضرت آقا درباره تدبر در آیات، تذکراتِ جدی داده بودند. تدبر در قرآن، اصلی است که باید همه به آن توجه داشته باشیم. امسال ایشان خیلی جزئی به بحث تدبر ورود کردند. حضرت آقا نمونه‌هایی را ذکر کردند که منظور قرآن از تدبر در آیات را بیان می‌کرد. مثلا درباره مناسبات اجتماعی فرمودند که قرآن کریم کتابی است که باید اصول زندگی را از آن اقتباس کنیم. ایشان مثال‌های جالبی در این خصوص ذکر کردند و گفتند که ما دنیا گریز نیستیم و دنیا را فضایی می‌دانیم که به وسیله آن بتوانیم، به جایگاه حقیقی برسیم.

وقتی رهبری قرائت ها را می شنوند

حسینی نژاد گفت: کشور ما به دلیل شیوع کرونا با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند، اما برگزاری محفل قرآنی در مصلی نشان داد که رهبری اعتقاد دارند، می‌شود با روش‌های دیگر هم تعظیم شعائر کرد. آقا با این کارشان غیر مستقیم بیان کردند که اگر الان نمی‌شود در مکانی دور هم جمع شد و قرآن خواند، می‌شود شرایط را عوض کرد. خیلی‌ها محافل مجازی برگزار کردند که خیلی کار قشنگی بود و می‌شود به روش‌های نوین جلسات قرآنی را هم برگزار کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها