کد خبر: ۴۶۹۷۶
زمان انتشار: ۰۰:۰۴     ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
به بهانه نمایش مجدد فیلم دلشکسته در تلویزیون:
هدف نگارنده از بیان نکات تامل برانگیز فیلم دلشکسته، صرفا نقد محتوای آن نبوده؛ بلکه هدف بیان اعتراضی به رسانه ملی است که چرا رسانه ملی فیلم ‏هایی که اکرانش حتی در سینما هم پرآسیب است، برای سطح گسترده مخاطبی که تلویزیون داردپخش می‏ کند؟ نوروز امسال شاهد پخش فیلم‏هایی بودیم که هیچگاه انتظار پخش آن از رسانه ملی نمی رفت؛ فیلم‏هایی چون "ورود آقایان ممنوع" و "به رنگ ارغوان" از این جمله است.
سرویس نقد رسانه پایگاه 598 - حفیظه مهدیان/ فیلم دلشکسته داستان دو دانشجوی رشته جامعه شناسی است که عقاید بسیار متفاوتی دارند و بنابر نظر استادشان باید به صورت مشترک، پایان نامه ای با موضوع ترسیم جامعه آرمانی ارایه دهند که در مسیر این پژوهش، تغییراتی در شخصیتشان رخ می‏دهد.

"نفس" دختری بانشاط است که در خانواده ای غیر مذهبی و مخالف نظام بزرگ شده و "امیر علی" پسری بسیجی و مذهبی که فرزند شهید بوده و در کنار مادری مومن رشد کرده است.

فیلم قصد دارد دو طیف از جامعه را نشان دهد که همدیگر را نمی فهمند، کنش‏ها و واکنش‏هایشان را به تصویر می کشد و راه حلی که ارایه می کند، کنار گذاشتن غرورها و منیت هاست تا از این راه به درک متقابلی از هم برسند. هر چند فیلم هدف قابل قبولی دارد اما ایراد های توجیه ناپذیری در تکنیک و محتوا دارد که از قوت کار کاسته است. (هرچند که هدف فیلم هم قابل مناقشه است زیرا جامعه آرمانی درک متقابل نیست بلکه بالاتر از آن، درک و عمل به ارزش هاست.)

تعیین پایان نامه توسط استاد و بدتر از آن گروه بندی دانشجویان و عدم قبول تغییر گروه ها، بیشتر شبیه چیزی است که در مدارس ابتدایی رخ می دهد نه دانشگاه.

برخی شخصیت های فیلم غلو شده و غیر طبیعی اند که باعث ضعف فیلم شده است. امیر علی و دوستان بسیجی اش شباهتی به آدم های امروزی ندارند. دیالوگ ها و تکیه کلام هاشان حتی در فیلم های دهه 70 نیز کلیشه شده بودند. لااقل کاش این اغراق ها باعث طنز موقعیت شده و لبخندی بر صورت مخاطب می نشاند، اما این اتفاق هم نمی افتد.

مخالفت های "امیرعلی" و "نفس" برای هم گروه شدن فایده ای ندارد و تصمیم می گیرند تا اتمام پایان نامه یکدیگر را تحمل کنند. در طول این مدت شاهد بگو مگوهای این دو شخصیت و تمسخر الفاظ اسلامی مثل سلام علیکم و ...و استهزاء قشر مذهبی هستیم. در یکی از صحنه ها، "نفس" به "امیر علی" می گوید شانه به شانه حرکت می کنیم نه سایه به سایه و آن وقت گویا بچه بسیجی معتقد داستان، تا به حال آیه ای را که حضرت موسی(علیه السلام) به دختران حضرت شعیب(علیه السلام) می گوید  من جلو می روم و شما از عقب بیایید  را نشنیده، لذا در برابر نفس تسلیم شده و شانه به شانه هم حرکت می کنند.

در صحنه ای دیگر "نفس" اوج تنفر خود را از این نظام ابراز می کند و با فریاد می گوید: «چون قدرت دست شماست ما باید خفقان بگیریم؟ چه می خواهید شما از ما؟ همه تان دروغ گویید، گند زدید به باور مردم». جالب است که فیلم هیچ پاسخی برای اتهام های وارد شده به نظام ندارد، "امیرعلی" جوابی منطقی برای حرف های "نفس" ارایه نمی کند و برای تبری از اتهامات ، خودش و مادرش را از نظام جدا می کند و می گوید به این قرآن مقدس من اهل این حرف ها نیستم، این چیزها را باور ندارم و نمی فهم، ما خانواده شهیدیم اما در این چند سال رنگ بنیاد شهید را هم ندیدیم. آیا استفاده از امکانات بنیاد شهید گناه است؟در همان کشورهایی که امثال "نفس" عاشقشان هستند، حمایت های گسترده ای از سربازان جنگی و خانواده هایشان به عمل می آید و مردم وظیفه خود می دانند که افتخارات جنگی شان را اکرام و احترام کنند، آن وقت در این فیلم، صراحتا به حمایت از خانواده ایثارگرانی که برای دفاع و نه جنگ، خود را فدای این مملکت کردند، اعتراض می شود.

در قسمتی می بینیم "امیرعلی" از این که باید با دختری نامحرم در یک کارگاه، تنها باشند ناراحت است و نگرانی اش را با استاد مطرح می کند. استاد هم می گوید آنقدر به تو اطمینان دارم که گفتم بروید زیر یک سقف. حتما آقای استاد دانشگاه که به قول "امیرعلی" هم استادند، هم مجتهدند، هم جانبازند، هم از بزرگان جنگ اند، هم خانواده شهیدند، بیشتر از یوسف پیامبر به شاگردشان اطمینان دارند. در بسیاری از متون دینی آمده که هر گاه دو نامحرم در مکانی خلوت، تنها باشند سومین آن ها شیطان است، حال با چه دلیلی این عقیده دینی زیر سوال می‏رود؟ "امیرعلی" ناچار از مادرش می خواهد در کنارش باشد تا با نامحرم تنها نباشد و مادر به او می گوید«بد است که فکر کند از او می ترسی». تقوا و رعایت خط قرمز های الهی با ترس مساوی دیده می شود که البته این مولفه در فیلم "ورورد آقایان ممنوع" هم به کرات مشاهده شد.

بالاخره در جریان این رفت و آمدها "امیرعلی" و "نفس" به هم علاقمند می شوند. "امیر علی" به "نفس" می گوید دیگر نمی خواهم خواهرم باشی می خواهم نفسم باشی و این تغییر 180 درجه ای با چند مراوده و رفت وآمد ساده ایجاد می شود. "امیر علی"، "نفس" را همانطور که هست(بی حجاب، قرتی، مخالف نظام و ...) خواستار می شود. پس از این ابراز علاقه و آشنایی "نفس" با خانواده شهدا، جانباز بستری، باغبانی که سردار جنگ بوده و در فرنگ دکترا گرفته و... "نفس" دچار تحول شده و به راحتی چادری می شود و معتقد به باورهای "امیرعلی". از این جای قصه به بعد روی دیگری از "نفس" پرشور و باطراوت را می بینیم. "نفسی" که چادر به سر کرده و از شور و شوق اولیه اش افتاده.آیا پذیرفتن آرمان ها و باورهای ارزشی ملازم است با اشک و آه و عزلت؟ البته این فقط "نفس" نبود که به خاطر اعتقاداتش از نفس افتاد، بلکه شخصیت های مذهبی دیگر مثل جانباز و باغبان و خانواده همرزم پدر "امیر علی" نیز بسیار اهل اشک و گریه و حسرت گذشته بودند.

در این میان پدر "نفس" که مخالف سرسخت نظام است و در دیالوگ های بسیاری به استهزا و توهین به نظام می پردازد (ریش شما، ریشه مردم را سوزانده، خودگیری دارند، دیپلمات ها آخوند شدند یا آخوند ها دیپلمات؟و...) با این ازدواج مخالف است. در جلسه خواستگاری به "امیر علی" می گوید چه پشتوانه ای داری که آمده ای خواستگاری؟ و "امیر علی" می گوید اهل بیت(علیهم السلام). پدر هم از این که در جواب حرف های منطقی اش، " امیر علی" فقط نامی از اهل بیت و امام حسین(علیهم السلام) می‏برد، عصبانی می‏شود اما در کمال آرامش می‏گوید، پس بگو امام حسین بیاید خواستگاری.

 در اواخر فیلم، پدر با شنیدن صدای دسته عزاداری و تماشای آن از آیفون تصویری(هرچند آیفون تصویری نمی تواند نمایی از بالا بگیرد و این هم از ضعف های دیگر فیلم است) و دیدن یک مرد سبز پوش در خواب به کلی متحول می شود و در شام غریبان حاضرشده و به "امیرعلی" می گوید چرا دست زنت را نمی گیری ببری؟ دستاویز کردن شخصیت های قدسی و مفاهیم بلند و مراسم بزرگ عزاداری برای چنین سوژه هایی قابل تامل است. در صحنه آخر زن و مرد شمع روشن کرده اند و در حین بزرگداشت مراسم شام غریبان مراسم خواستگاری هم برگزار می شود و در این حین متاسفانه جمله پدر "نفس" به ذهن مخاطب متبادر می شود: بگو امام حسین بیاید خواستگاری.

در نهایت باید گفت هدف نگارنده، از بیان نکات تامل برانگیز این فیلم، صرفا نقد محتوای آن نبوده است؛ بلکه هدف بیان اعتراضی به رسانه ملی است که چرا چنین فیلم‏هایی را نمایش می‏دهد؟ چرا رسانه ملی فیلم‏هایی که اکرانش حتی در سینما هم پرآسیب است، برای سطح گسترده مخاطبی که تلویزیون داردپخش می‏کند؟ نوروز امسال شاهد پخش فیلم‏هایی بودیم که هیچگاه انتظار پخش آن از رسانه ملی نمی رفت؛ فیلم‏هایی چون "ورود آقایان ممنوع" و "به رنگ ارغوان" از این جمله است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۷۲
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
محسن.ر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۵ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
۲۸
۱۹
سلام سایت به این خوبی رو چرا با این مطلباتون شهید می کنید.
جواب نقد محتوایی
1.متاسفم واسه طرز فکرتون که صفر و یکیه.
شما درک درستی از سینما ندارید بعضی از انتقاداتون وارده ولی کل فیلم رو زیر سوال بردن علاوه بر بی انصافی نشانه بی سوادی هم هست چرا؟ چون اگه انجور که شما دوست داری فیلم بسازن حس همراهی در فیلم شکل نمی گیره و میشه یه فیلم شعاری بدون بیننده.
شما به این که در پایان نتیجه این برخورد چی میشه اصالا توجه نکردید.در اخر این که این فیلم رو با ورود اقایان ممنوع مقایسه کردید بازم براتون متاسفم.
جواب نقد هنری
2.عزیز دل اخه وقتی سواد سینمایی نداری مجبوری نقد بنویسی.این یه سبک که یه موضوع واقعی رو در یک فضای فانتزی به نمایش در میاره مثلا همه شعر میخونن، همه جا شمعه و قص علی هذا. البته بی انصافی نکنم اشکالات زیادی هم داشت که بعضی هاشو گفینو بعضیارو نگفتین.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۸ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
شما متنو خوندیو نظر دادی باسواد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۰ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
یک قسمت فیلم مشابهت دارد با ورود آقایان ممنوع: آن هم اینکه رعایت تقوای زن و مرد به ترس تشبیه شده. شما هر دو فیلمو ببین، سوادتم زیاد کن بعد صحبت کن و نظر بده بابایی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۴ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
جناب! حالا طرف این فانتزی مسخره ای که شما میگیو نفهمیده یا اصلا قبول نداره. بقیه مطالب که ایراد نداره. چرا همه را خراب میکنی؟
شما هم حرف داری مودبانه و علمی بزن نه با توهین. از شأن شما که اینقدر باسوادی!!!!!!!!!!! دور است عزیز.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۵ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
احساس نمیکنی یک کم چرت و پرت میگی؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۲ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
محسن خان باسواد! اون پایین یکی یه جواب باحال بهت داده. بخون حالشو ببر. به جون ما هم دعا کن که به رشدت کمک کردیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۶ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
احسنت به داش محسن .
598 تا کی می خوای یه نیمه لیوانو ببینی
محسن.ر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۸ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
من بی ادبی نکردم لحنم تند بود ولی تند تر لحن نویسنده نبود .
حرف من اینه که نباید با تعصب چیزی رو رد یا قبول کرد .
بعد هم دوستانی که تیکه میندازه در باره ی سواد میتونن تحقیق کنن حرفام درسته یا نه.
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۳۹ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
۱۱
۷
به نظر من بیشتر در انتقادها باید سریال هایی را مدنظر قرار داد که ظاهرا طنز هستند اما گاهی اینقدر مبتذلند که حتی با خانواده نمی توان آنها را نگاه کرد.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۱۵ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
۱۰
۱۲
ایول. راست میگی
پاسخ
منتقد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۱ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
۱۶
۶
جناب نگارنده :
لطفا از پیله ای که دور خودت تنیدی بیا بیرون و واقعیتهای جامعه رو نیگا کن... من این فیلمها رو اصلا ندیدم چون همه ی برنامه های تلویزیون ابکی هست و وقتم رو صرف این کارا نمیکنم.. ولی معتقدم این نوشته های شما گوشه ای از تفکرات جوانان امروز هست... بجای پاک کردن صورت مسئله، چاره ای بیندیشید تا نگرش جوانان ایرانی عوض بشه...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۱ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
شما که ندیدی، کلا سکوت باش. سایلنتو واسه این وقتا اختراع کردن.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۰ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱
شما هم تلوزیون خودمون رو نمی بینی عوضش فارسی وان می بینی این هم پز دادن داره؟
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۰ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
۲۳
۲۰
بمیر بابا! مملکت که برا شماها فقط نیست. یه مشت .... افتادید به جون مردم . مردم باید مثل شما فکر کنند. مثل شما لباس بپوشن. به چرندیاتی که شما اعتقاد دارید اعتقاد داشته باشند.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۸ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
آقا نخون. انگار مجبورت کردن. یعنی یه نوشته اینقدر سوزش میاره؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۰ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
فقط چند تا جمله نظرشو راجع به فیلم نوشته، چرا داغ میکنی؟ هنر داری در حمایت فیلم حرف بزن. چرا بد و بیراه میگی؟
علی تواضعی
UNITED STATES
۱۹:۱۳ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۱
یه ریس جمهوری می گفت :اگه می سوزه آب بریز روش
؟؟؟
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۲ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
۱۷
۵
فیلم به رنگ ارغوان چند سال توقیف بود و اجازه اکران نداشت
حالا چه تغییری رخ داده که تو تلوزیون پخش میشه؟؟؟
پاسخ
ف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۱ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
تو دولت خاتمی توقیف بود
یادت که نرفته؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۱ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
۱۶
۱۰
این زیباترین فیلمی بود که من دیدم.البتته غلو هم داشت.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۷ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
فکر کنم فیلم کم میبینی
شاهد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۳ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
۱۷
۵
سلام.من این فیلم رو حداقل 3 بار دیده ام.به نظر من هم به این فیلم ایراداتی وارد هست، اما این فیلم محاسن بسیاری دارد که ایرادات وارده را بسیار کمرنگ می کند. یک برداشت مهم از این فیلم اینه که ، مناقشات و تعارضات بین ما آدما با سلایق و تیپ ها و عقاید مختلف ناشی از اینه که هیچ وقت حاضر به شنیدن حرف هم نیستیم. بسیاری اوقات تصوراتی که از هم داریم ساخته و پرداخته ذهنیات هست تا واقعیات.همانطور که در جایی میگوید:نوشته هایت به خودت نمیاد...یعنی این دختر قضاوت ظاهری داشته از امیر علی و امثالش و وقتی با افکار اون آشنا میشه ، به واقعیت میرسه.اصرار استاد هم برای خاطر این بود که میدونست این تعارضات ناشی از برداشت های شخصی ما از سایر افراد هست و میدونست وقتی آراء و نظرات هم رو بشنون نگاهشون عوض میشه.
این همون چیزی هست که امام خامنه ای تاکید زیادی روش دارن:ایجاد کرسی های آزاد اندیشی.بزرگترین مشکل جامعه ما اینه که خیلی از ما حاضر به شنیدن سخن دیگران نیستیم . یاعلی
پاسخ
مینا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۸ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
۱۴
۱۳
مردم همه ماهواره دان شما کجای کارین
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۶ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
خب تو هم. یکی پیدا میشه نهی از منکر میکنه فقز بزنید تو سر مال
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۷ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
۲۰
۱۰
آقا شما سختته تلويزيون رو خاموش کن نبين
قرار نيست همه مردم مثل شما فکر کنن ، قرار نيست تلويزيون هرچي شما حال کردين نمايش بده
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۶ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
این بنده خدا حرف دلشو اینجا نوشته. شما سختته نخون. زورت که نکردن. بعد کجا تلویزیون هر چی ما خواستیم پخش میکنه؟ گند زده به همه چیز.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۹ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۱
بحث اين نيست كه اين فيلم ها به دل ما مي شينه يا بحث جوان هاي مملكته كه باديدن اين فيلم ها به هوا هوس مي افتند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۵ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
۴
۶
به نظر من افکار عمومی جامعه رشد قابل توجهی داشته و سیما با پخش اینگونه فیلم ها میخواد آزادی بیان رو نشون بده هرچند فکر نمیکنم کسی با دیدن این فیلم ها شخصیتش دچار تاثیر پذیری از شخصیت های فیلم بشه!
که اگر چنین بشه مشکل از شخصیت اون شخص هست که هنوز رشد کافی نداشته!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۴ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
سیما دانشگاه عمومیه باید دقت کنه چی بخورد مردم میده جناب
علی تواضعی
UNITED STATES
۱۹:۱۹ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۱
دوست گلم اینجا "حکومت اسلامی ایرانه"و ما بچه شیعه ،قرار نیست توی سینما ی مملکت ما غیر انقلابی ها نظربدن ،هومممم،چون اونا به اندازه ی کافی زرررررررر زدن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۲ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
۵
۵
البته راست میگید انتقاداتی به فیلم وارد است.اما اجازه بدید این دو تا قشر مشکلاتشان حل شود.حرکت خوبی بود،کمی اصلاح لازم داشت اما در نهایت اینکه اون دختر آخرش چادری میشود چیز خوبی بود.فکر کنم کارهای از این دست باید بیشتر شود تا فاصله ها بین این دو تا قشر کمتر شود،من خودم با اینکه میشه گفت به تیپ دختره شبیه ترم اما واسه بسیجی ها خیلی احترام قائلم.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۰ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
درسته اما تو کل فیلم، این بسیجیها بودن که با نمایش اغراق آمیز رفتارهاشون مسخره شدند. نمیشه از تاثیر این مطلب حرف نزد. هر چند در نهایت به نفع بسیجیها کار تمام شد، اما نمایش تمسخر به مدت طولانی اثرات خودشو داره.
ناشناس
UNITED STATES
۱۹:۲۰ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۱
پس به تیپ دختره شبیه نیستی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۷ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
۶
۶
آدم های معمولی که از جلو دوربین رد شده اند. هر چند که آدم بهش بر می خوره ولی واقعیت را باید پذیرفت. به نظر من این فیلم و خیلی از دیگر تولیدات سینما ارزش نقد نداره یه کار دم دستی فقط برای اینکه چند دقیقه ای از واقعیت خارج بشی و در دنیای توهم ذهن نویسنده و کارگردان وارد بشی و به عمق حماقتشون لبخند بزنی!
بیشتر شبیه یک کار سفارشی هست که در دل خودش اهداف سفرش دهنده را نقض میک کنه.
بزرگترین اشتباه من این خواهد بود که قرمز و آبی بشم یا چپی و راستی بشم و سر بقیه فریاد بکشم که اهای شما نمی فهمید من می فهمم.
به آقای محسن.ر هم فقط اینو میگم که نتیجه این برخورد به نظر میرسه این باشه که "دختر بی دین" در مقابل "بسیجی معتقد" کرنش می کنه و حق بر باطل پیروز می شود. اما فکر کنید نسل جوان با الگو برداری از این نوع برخورد منجر به تولید و تربیت نسل "بسیجی های معتقد" توسط "دخترهای بی دین" می شود. این منو یاد التقاط میندازه دشمن بزرگ تو فیلم های هالیوودی توسط التقاطی از خودش نابود میشه. به عنوان مثال فیلم بیگانه را که حتما دیدید. که البته جای صحبت زیاد داره.
اما اون فضای فانتزی هم که میفرمایید توجیه قابل قبولی به نظر میرسه اما چرا در سراسر فیلم برای ایجاد فضای به اصطلاح فانتزی نمادهای بودیسم تبلیغ میشه تا در پایان فیلم التقاط و ضمن آن مقابله با عاشورا نمایش داده بشه. به نظر من دو خط فکری کاملا متضاد در فیلم دنبال شده که یکی در لایه بیرونی تامین کننده نظر سفارش دهنده و دیگری در لایه دوم عقیده و افکار عوامل فیلم است
پاسخ
محسن.ر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۷ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
سلام
نمیگم این فیلم ،فیلم خیلی سطح بالایه ولی در سینمای ایران فیلم خوبی است.
در مورد التقاط فهم منو شما تفاوت داره از نظر من ادم به قول شما بی دین با بسیجی دو جنس ثابت وبدون تغییر نیست وزمانی که نفس تغییر میکنه دیگه ادم قبلی نیست کسی که ((اندیشه هاش زیر بارون شسته شده)) وحالا ادمی باتفکرات جدیده پس التقاط و اخلال در تربیت نسل یسیجی ها اتفاق نمی افته .
اما در مورد نماد بودیسم شما به پایان ماجرا توجهی نکردید که کدام اندیشه غالب است این پرچم عاشورا هست که همه زیر ان جمع میشوند نه بودا.
البته در باره تبلیغ بودیسم تا حدودی حق با شماست ولی من در کل این فیلم رو مثبت ارزیابی میکنم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۸ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
محسن.ر سلام
من چند سال پیش که فیلم رو دیدم ازش خوشم اومد البته به دلایلی که بالا گفتم صرفا یک خلا و خروج از محیط.
ممنون از این که توجه نشون دادی اما فکر کنم برداشت اشتباهی پیدا کردی. اول اینکه "دختر بی دین" و "بسیجی معتقد" را تو گیومه گذاشتم چون به نظر من فیلم تلاش کرده بود این طور نشونش بده و نظر خودم را نمی خواستم بگم.
بله در فیلم التقاط این دو جنس اتفاق نیافتاد و به قول شما افکار زیر بارون شسته شدند من گفتم که اگر این اتفاق به نوعی در جامعه الگو برداری بشه از آنجا که این نوع ارتباط سطحی و تاثیر آن موقتی است و بارونی که بتونه افکار را بشوره خیلی سخت پیدا میشه نهایتا منجر به التقاط خواهد شد. همون هدفی که هالیوود در سالهای منتهی به قرن 21 دنبال می کرده و الان زمان ثمر دهیش باید باشه. التقاط بیرون فیلم اتفاق خواهد افتاد. به نظر من وقتی آب با دمای 100 در جه کنار آب با دمای 20 درجه قرار می گیره در نهایت دمای آب تغییر خواهد کرد مگر اینکه اندازه و وسعت یکی دریا باشه و دیگری لیوان. می دونیم که در دنیای واقع ادمی با گسترش ذهنی به اندازه دریا کم پیدا میشه و این فیلم البته سطحی و با مخاطب عام طرف هست و باز به نظر من التقاط بعد از پایان فیلم در جامعه مخاطب پتانسیل حضور پیدا می کنه.
اگر من هنگام ورود به دبیرستان چون بزرگ شدم با اجازه پدرم و از دست پدرم مشروب گرفته باشم و به خاطر اول رابطه ام با جنس مخالف تو خونه برام مهمونی بگیرن هر چقدر هم که به افکار جدید رو بیارم باز استایل زندگی ام تغییر نخواهد کرد مثل یک درخت که اگر نهالش بشکنه همون جور شکسته بزرگ میشه و تا آخر نشونی از اون شکستگی را خواهد داشت.

البته من خوب و بد را از نظر عوامل فیلم بیان کردم که در نهایت تلاش دارن با یک نمایش ظاهری بیان کنند که برخورد بین دو قشر مختلف منجر به پیروزی حق بر باطل شده و البته حق و باطل را هم خودشون تعریف کردن. یعنی اینکه فیلم هدف خودش را نقض می کنه ناراحتی من از این فیلم اینه که با منه مخاطب دوگانه برخورد کرده و رو راست نیست.
محسن.ر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۱ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
سلام ناشناس عزیز
در نقد و تحلیل نگاه باید نسبی باشه.
اگر دقت کرده باشید درسینما (ایران)در اغلب موارد هر وقت از قشر مذهبی حرف به میون میاد از ریاو زن صیغه ای و دروغ و سو استفاده از دین به نمایش در میاد .حالا توی این وضعیت یک فیلم میاد خوبی ها وپیروزی ایدوالوژیک این طیف فکری رو نشون میده که قابل تقدیره.
نکته مثبت دیگه فیلم تلاش استاد برای جلوگیری از ایجاد یک جامعه دو قطبیه که ادم هاش در کنار هم زندگی میکنند ولی هم دیگر رو نمی فهمند که این یک هشدار به ما مردم ومسئولین فرهنگی وحتی حوزه علمیه است.
اشکال زیاد داره ولی از همچین سینمایی این اثر لایق تشکره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۲ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱
سلام به محسن عزیز
بحث خوبی بود ممنون امیدوارم موفق باشی و البته در مورد هشدارت من هم موافق هستم.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۹ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
۶
۴
باب جون نقد کردن کیلوییتون رو بذارید کنار این فیلم واقعاً اثر گذاره برای نسل جوان.. چطوری شما به همین راحتی با جورچینی آبکی خودتون این فیلم رو خراب جلوه میدید؟؟!!
وقتی دختر نقش اول فیلم و خانوادش در مقابل منطق بلند مرد داستان کوتاه میان و به اون راه کشیده میشن اگه نگیم با اغراق کشیده میشن این نقطه مثبت نیست.. وقتی میخواد عمق انحراف پدر خانواده رو به زعم شما برسونه باید بگه چی؟! چه عکس العملی باید داشته باشه؟! به به و چه چه ائمه اطهار رو بگه.. خب معومه باید بدشون رو بگه تا وقتی نظرش عوض میشه به نظر بیاد... چرا اینقدر سطحی بحث میکنید.. چهارتا آدم رو هم نسبت به جبهه حزب الله بدبین می کنید... ای بابا!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۳ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
جواب حضرتعالی اینه که اینها عشقهای زودگذره. از سر طرف که بیفته کار تمومه. کاملا هم تو فیلم پیدا بود بخاطر عشق، تغییر رویه داده نه عقل و منطق. چون اصلا منطقی در فیلم مطرح نشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۸ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
لازم نیست برای نمایش پدر غیر مذهبی، این همه توهین نشان داده بشه. با چند جمله و حرکت میشه مطلبو رسوند. مشکل اینجاست که فیلمهای ما نمایش رادیویی اند تا فیلم و اصلا مقاله خوانی هستند علی آقای غیر سطحی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۹ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
سواد رسانه ای نداری. سعی کن بدستش بیاری بعد تو این امور افاضه فضل کن.
دوست علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۲ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
شماداری برا همه بسه.
در جواب ان ناشناس دیگر هم میگم اگه انجوری که شما فرمودید فیلم بسازن فیلم نیست تبلیغ بازرگانی چون اصلا شخصیت پردازی صورت نمیگره .
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۸ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
۷
۵
واقعا تقد ضعیفی بود ...
پاسخ
ف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۳ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
۵
۱۰
نقد منصفانه و جالبی بود
ممنون
اونهایی هم که این نقد رو اعصابشون راه رفته درد دین ندارن
البته اکثرشون نه همه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۸ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
ایول موافقم
دوست علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۵ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
۵
۱
شماداری برا همه بسه.
در جواب ان ناشناس دیگر هم میگم اگه انجوری که شما فرمودید فیلم بسازن فیلم نیست تبلیغ بازرگانی چون اصلا شخصیت پردازی صورت نمیگره .
پاسخ
هستی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۲ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
۲
۲
اینکه یه دختر بی حجاب باشه و بعد باحجاب بشه خوبه اما نه به این اندازه که تفکرش چقدر عوض شد ... باورها و اعتقادات هرکسی واسم اهمیت داره - چطور ایناها رو (خوب یا بد ) تونست تغییر بده!؟
خیلی ها رو میشناسم که حتی نماز نمیخونن اما ماه محرم و ماه رمضون حتما رعایت میکنن از همه جهت! چون ته دلشون اعتقادشو دارن اما محکم نیست.
گاهی باید از تحکیم باورها سخن گفت نه تغییر باور.
پاسخ
محمد امین 57
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۴۶ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
۸
۱
به نظر من مبتذل ترین فیلم تاریخ سینمای ایران اخراجی های 2 و 3 محسوب میشه.از رقص و آواز گرفته تا نشان دادن ارتباطهای نا مناسب میان زن و مردم و رد و بدل شدن رکیک ترین کلمات و... با چاشنی جنگ و دفاع مقدس .اما این فیلم ها به طور مکرر از تلویزیون پخش شده و هیچ اعتراضی نشده چرا؟ چون سازنده اش (ده نمکی) بوده.اگر همین فیلم دل شکسته رو ده نمکی می ساخت تحلیل عرفانی معادل منظومه لیلی و مجنون (نظامی گنجوی) از فیلم ارائه می شد.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۴ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
۲
۷
ازمطلب زیباومنطقی تون ممنون
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۸ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
۶
۱
نقد شما درست نیست
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۵ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
۲
۷
بنظر این حقیر هر فیلمی که باعث ضعیف شدن اعتقاد بینده شود مورد اشکال میباشد . و در رسانه ملی نمایش داده نشود .
پاسخ
کامیار
UNITED STATES
۲۳:۴۰ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۱
دوست من اعتقاد من و شما نباید با یه فیلم از بین بره ضمنأ تو امریکا فیلمی مثل اخرین وسوسهای مسیح ساخته شد ضد مسحیت شما باید نقد ببینی بشنوی تا بتونی جواب بدی وگرنه یه طرفه به قاضی رفتنه
علي.ك
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۸ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
۳
۳
دوستان فيلم رو واسه سرگرمي ميبينيد يا واسه تحليل و جنگ و دعوا؟
درسته كه انتقاد كرديد ولي احترام به عقايد بد نيست.ممنون
پاسخ
سربازان امام خامنه ای
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۹ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
۳
۴
سلام
صدا وسیما با نشون دادن یه سری فیلمها گند زده امیدوارم یه سیر اعتراض به روند ضد فرهنگی رسانه غیر ملی را ه بیفته
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۲ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱
۱
۲
مائيمو نواي بينوايي بسمه اگرحريف مايي
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۱ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱
۴
۲
اینا سیاست جدیدشون در مقابل گرونیه ملتو خر میکنن بشینن این فیلم ها رو که مثلا یزره فرق داره با فیلمهای قبلی ببینن به مرغ کیلوی 6 تومن گوشت 25 تومن فکر نکن
پاسخ
حميد
AUSTRALIA
۰۲:۴۴ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱
۶
۰
سلام
من به اين مقاله كارى ندارم .... ولى خوندن نظرهاى هموطنانم خيلى برام جالب بود. چرا ما دوست داريم به جاى "نظر" دادن در باره يه مطلب، اينقدر ديگران را ضايع كنيم؟ چرا بيشتر بخش هاى نظرسنجى سايت هاى وطنى به محل زورآزمايي و تكه پرانى آدماى ما تبديل شده؟ چرا اينقدر به همديگه كار داريم؟ چرا هميشه عادت كرديم به جاى پرداختن به اصل مطلب (كه در اينجا نقد يك فيلم بسيار زرد و آبگوشتى سيماى جمهورى است) همديگه رو نقد كنيم.
حتى در بهترين حالت، به جاى فكر كردن و نظر دادن كارمون شده تعريف و تمجيد از نظرهاى قبلى ... "آفرين، گل گفتى، اين رو خوب اومدى، ....." بابا نظر خودتون رو بدين اينقدر هم به همديگه كار نداشته باشيد.
پاسخ
دانشجو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۲۰ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱
۲
۱
اول بگم از طرفداران همیشگی سایتم وبعد آقای منتقد خواهشا آخر نقد بعدی اسم یک فیلم با کمترین آسیب و نقص محتوایی را برای ما بنویسید؟
دوما اگر مرد میدونی یک فیلم خودت با بروبچه ها بسازید تا ما نقدش کنیم.ببینیم نقد فیلم چقدر کیف داره؟ همین حالا بلیط فیلمتو پیش خرید میکنم به قیمت بخش مسابقه جشنواره 91 فجر
پاسخ
ایمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۶ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱
۱
۰
انتقادهای شما به فیلم دلشکسته را قبول ندارم. اتفاقا خیلی فیلم خوب وسازدنه ای بود. آخر فیلم را ندیده اید؟؟اگر ما نشان بدهیم یک آدم منحرف طی یک روندی مثبت میشود بد است؟

البته در مورد افتضاح سیما در مورد پخش فیلم های ورود آقایان و به رنگ ارغوان وجدایی کاملا موافقم
پاسخ
هدهدک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۹ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱
۴
۱
الان ادم خوبه کیه اینجا
شما ها تو یه جبهه هستین یا تو هفت هشتا جبهه؟
اینارو ولش کن !
مهم ما مردم عادی و عوام بی سواد بودیم که از اینفیلم خوشمون اومد خدایش خیلی حال کردم باهاش
خدا عمو خسرو رو بیامرزه نور به قبرش بباره
شهاب حسینی رو هم همین طور ، بی تا بادران رو هم که اون رو هم بیامرزه
خلاصه دم همه مشون گرم که واقعیت جامعه رو گفتن
من نمیدونم که شما ها کجا هستین ولی ماهایی که تو تاکسی و صف نونوایی بانک هستیم اینچیزارو بهتر میبینیم و میفهمیم
شما رو نمیدونم!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۱ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱
۴
۲
واقعا که این فیلم واسه عوام و افراد بی سواد بود دوزار ارزش نگاه کردن نداشت
پاسخ
سامان(وبلاگ فتنه88)
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۶ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱
۰
۳
سامان(وبلاگ فتنه88)
سلام. بروزم با یک مطلب جدید

از کنکور ارشد مشایی، تا شاسی های مجلس
http://fitna.blogsky.com/1391/01/11/post-56/
پاسخ
احمد ک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۸ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱
۲
۱
حدودا دو سال پیش این فیلمو تو دانشکدمون نقد کردیم(دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی) اتفاقا همین برخوردهارو مشاهده کردیم. به وبلاگ زمبور یه سری بزنین شاید نقد آقای خالقی رو بیشتر بپسندید. البته اگر تو آرشیوش باشه.
پاسخ
کامیار
UNITED STATES
۲۳:۳۱ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۱
۲
۱
سلام دوستان اینقدر سخت نگیرید شما دوستان روشنفکر و همین طور بسیجی مخلص ما از شما 2 قبیله به حد کافی خوردیم ما با فیلم حال کردیم ضمنأ از محسن ر ممنون
پاسخ
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۴۳ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۱
۱
۰
به نظر من باید نتیجه کلی فیلم و دید که با واقعیات جامعه پیش میره و ما رو به فکر کردن وا می داره.
و اما خیلی خیلی متاسفم برای کشورم که فکر کنم باید صد سالی بگذره تا ما بتونیم درست با هم صحبت کنیم و . . .
پاسخ
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۵۳ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۱
۱
۱
به نظر من باید نتیجه کلی فیلم و دید که با واقعیات جامعه پیش میره و ما رو به فکر کردن وا می داره.
و اما خیلی خیلی متاسفم برای کشورم که فکر کنم باید صد سالی بگذره تا ما بتونیم درست با هم صحبت کنیم و . . .
پاسخ
مهرنوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۶ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۱
۴
۱
واقعا كه... اگه همه خفه بشن و يه انتقاد به اين كوچيكي هم از نظام شما نشه شما راضي هستيد؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۱ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۱
۲
۰
من فکر می کنم که هر چیزی ممکنه جنبه های مثبت و منفی داشته باشه اما باید دید تاثیر اون بر افکار عمومی چقدر هستش و سبب چه پیامد هایی برای افراد میشه،صرف داشتن جنبه ی مثبت نباید مساله ای رو به افکار عموم افراد جامعه القا کرد.درستش اینه که ما بعد اینهمه سال حرفی برا گفتن داشته باشیم یا حداقل یاد بگیریم که چی بسازیم چون که افراد جامعه با بصیرت و تحلیل به مسائل نگاه می کنن. یا زهرا
پاسخ
خلیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۳ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۱
۰
۱
به رنگ ارغوان تفاوت داره با این دوتا فیلک که گفتین

حداقل از لحاظ ساخت فیلم خوبیه
پاسخ
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۰
قسمت نظرات چه جالبه
هر كي با اين نقد مخالفت كرده چن نفر بهش جواب دادن (البته با اسم ناشناس) كه اصلا تابلو نيست كيه كه جوابشونو ميده!!!!!!!!!
منم با نقدتون مخالفم
ايراداش به كنار كه همه فيلماي ايراني ايراد دارن اما فيلم فيلمه خوبي بود
من خودم بارها اين فيلمو ديدم
پاسخ
محمد مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۷ - ۲۸ آبان ۱۳۹۱
۰
۰
پیشنهاد می کنم که اول فیلم زیبا و پر مفهوم دلشکسته را یک بار کامل ببینید و بعد درباره آن بحث و گفتگو کنید .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها