أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۹۸۴۵
زمان انتشار: ۱۰:۵۵     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
پاسخ به ۵ پرسش درباره سهام عدالت؛
پس از ابلاغیه رهبر انقلاب مبنی بر موافقت با آزادسازی سهام عدالت، دیروز رئیس سازمان خصوصی سازی جزئیات بیشتری از آزادسازی این سهام را تشریح کرد و به پنج پرسش در این زمینه پاسخ داد.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، پس از ابلاغیه رهبر انقلاب مبنی بر موافقت با آزادسازی سهام عدالت، دیروز رئیس سازمان خصوصی سازی جزئیات بیشتری از آزادسازی این سهام را تشریح کرد و به پنج پرسش در این زمینه پاسخ داد.

فرصت یک ماهه برای تعیین نحوه مدیریت بر سهام
رهبر انقلاب دو روز قبل در ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت و ذیل یک قید اعلام کردند که دارندگان سهام عدالت مجازند (مجاز باشند) در محدوده زمانی مشخص مالکیت مستقیم سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر را انتخاب کنند و به تناسب، نقش مدیریتی خود را ایفا کنند. در این زمینه، دیروز علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی سازی از بازشدن سایت مربوط در سازمان خصوصی سازی برای تعیین تکلیف نحوه مدیریت سهام عدالت مردم خبر داد و گفت: مشمولان سهام عدالت یک ماه فرصت دارند در این سامانه وارد شوند،‌ ارزش سهام و شرکت‌های سرمایه‌پذیر خود را ببینند و همچنین انتخاب کنند که یا به صورت مستقیم مدیریت و مالکیت سهام خود را بر عهده گیرند، یا این که مدیریت و مالکیت آن را به طور غیر مستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت انجام دهند. در آن صورت سهامداران، بعداً طبق مصوبه سازمان بورس در مجامع الکترونیکی شرکت می‌کنند و نمایندگان خود را انتخاب خواهند کرد. به گزارش فارس، صالح افزود: اگر کسی ظرف این یک‌ماه وارد سامانه نشد، به منزله این است که (با گزینه) مدیریت غیرمستقیم موافق است. یعنی از طریق شرکت‌های سهام عدالت استانی می‌خواهد سهام عدالت خود را مدیریت کند.

وی به مردم توصیه کرد که با دقت و بررسی گزینه مدیریت مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کنند. چرا که پس از آن، ‌دیگر امکان برگشت وجود ندارد. به این دلیل که سهام، مشمول معاملات ثانویه سهام و مالیات خواهد شد. همچنین کسانی که روش مدیریت مستقیم را انتخاب می‌کنند، باید دانش و مدیریت کافی از بورس داشته باشند.

ارزش سهام عدالت حدود 11 میلیون تومان است
رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص ارزش فعلی سهام عدالت گفت: هم اکنون ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی بیش از ۱۰ برابر شده و تقریباً به ۱۱ میلیون تومان رسیده است. به گزارش خراسان البته روی سخن صالح با دارندگان سهام کامل عدالت است. چرا که سازمان خصوصی سازی در یک مرحله، و طبق قانون از سهامداران عادی (غیر از مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی) خواست تا برای  تکمیل سهم خود تا رسیدن به سهم کامل یک میلیون تومانی واریز وجهی در حدود 500 هزار تومان انجام دهند. با این حال ممکن است افرادی این کار را نکرده باشند و بنابراین به همان نسبت، سهامدار سهام عدالت خواهند بود.

چرا اذن رهبری برای آزادسازی سهام عدالت مورد نیاز بود؟
صالح در ادامه پاسخ یک ابهام را داد و در خصوص چرایی اذن رهبری برای آزادسازی سهام عدالت گفت: لایحه آزادسازی سهام عدالت را دو سال قبل دولت به مجلس ارسال کرد، اما با توجه به این که طرح اعطای سهام عدالت با اذن رهبری بوده، منتظر بودیم اجازه رهبری گرفته شود تا این سهام که ارزش آن هم اکنون ۳۰۰ هزار میلیارد تومان شده است، آزاد شود.

آزادسازی خرید و فروش 20 تا 30 درصد سهام عدالت تا 6 ماه دیگر
رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه فرایند بورسی شدن سهام عدالت را این گونه توضیح داد که شورای عالی بورس به صورت موازی ظرف یک ماه تصمیم‌گیری می‌کند که چگونه آزادسازی سهام عدالت در بورس انجام شود. با این حال آزادسازی سهام عدالت احتمالاً این گونه خواهد بود که ظرف شش ماه آینده سهامدار بتواند 20 تا 30 درصد سهام خود را بفروشد. وی این اقدام را به خاطر حفظ ارزش سهام عدالت بیان کرد و افزود: بازار باید کشش داشته باشد. چرا که بازاری که ارزش معاملات آن روزانه حداکثر ۲۰ هزار میلیارد تومان است، (احتمالاً) به یک باره شاهد افزایش ارزش معاملات به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.به گفته صالح، تا پایان تابستان امسال کل مشمولان سهام عدالت چه به صورت مدیریت مستقیم یا مدیریت غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سهام عدالت استانی وارد بازار سرمایه می‌شوند. در این زمینه برای تک‌تک مشمولان سهام عدالت کد بورسی صادر، و از طریق شماره موبایل به نام افراد به آن ها اطلاع‌رسانی خواهد شد. بدین ترتیب به تعداد سهامداران موجود در بورس، حدود ۵۰ میلیون نفر اضافه می‌شود و بورس تهران از نظر تعداد معامله‌گران در دنیا اول خواهد شد. 

مشمول جدید نداریم
رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان ثبت‌نام  جاماندگان سهام عدالت وجود دارد؟ گفت:‌ میزان سهامی که در سال 85 دراختیار دولت بود محدود بود، در نتیجه به شش دهک سهام عدالت اختصاص یافت و این فهرست بسته شد و تا سال 94 ثبت‌نام این افراد تکمیل شد، اما بعد از واریز سود، این لیست بسته شد و هم اکنون دولت سهامی دراختیار ندارد که بخواهد به بقیه افراد جامعه سهام عدالت بدهد. وی تأکید کرد: سهام باقی مانده دست دولت کفاف این را نمی‌دهد که مشمولان جدیدی برای سهام عدالت انتخاب کنیم. در این حال، فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 بازنگری در جامعه هدف سهام عدالت را ضروری دانست و گفت: باید جامعه هدف سهام عدالت بازنگری شود.

تشکر رئیس جمهور از رهبری
به گزارش ایسنا دیروز رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت با تشکر از رهبری، اظهار کرد: ما دنبال آزادسازی سهام عدالت بودیم و مطرح شد رهبری باید اجاره آزادسازی سهام عدالت را بدهند. من چند بار به ایشان در این زمینه توضیح دادم و در سال 96 لایحه آن را به مجلس فرستادیم. سه مکاتبه خدمت رهبری در چند ماه اخیر داشتم تا سهام عدالت آزاد و اهداف رهبری هم کاملا رعایت شود. رهبری نکاتی را به من گفتند و تاکید داشتند تا چارچوبی برای آزادی سهام عدالت تهیه شود. این چارچوب تهیه شد و در نهایت ایشان موافقت کردند شورای عالی بورس آزادسازی را انجام دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها