أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۰۲۰۵
زمان انتشار: ۱۲:۴۶     ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
رمضان عربی و مظلومیت یهودی!
درام عربی رمضان امسال متفاوت از گذشته خود به نظر می‌رسد و آن هم به دلیل تولید سریال‌هایی با مضامینی تاریخی سیاسی است که کلیت موسم هنری رمضان امسال را تحت الشعاع خود قرار داده و جنجال بزرگی به پا کرده است.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598-سریالهای "مخرج 7" و "ام هارون" كه به مناسبت ماه رمضان در کانال ام بی سی عربستان سعودی پخش می شود، شامل محتوایی مرتبط با تشویق به عادی سازی روابط با اسرائیل و همچنین توهین به فلسطینیان است. همین امر باعث اعتراضات گسترده در عربستان شده است.

در صحنه ای از سریال مخرج 7 گفتگویی میان "ناصرالقصبی" و "راشد الشمرانی" دو بازیگر این سریال شکل می گیرد که یکی از آنان به طور مستقیم راه اندازی روابط دوجانبه اقتصادی میان رژیم اسراییل و عربستان سعودی را تشویق کرده و دیگری آن را نفی می کند.

سریال ام هارون نیز به سیر زندگی یهودیان در دهه 40 قرن گذشته در کویت و مشکلات آنان با کشورهای حوزه خلیج فارس اشاره دارد.

در همین زمینه "عبدالباری عطوان" تحلیلگر برجسته جهان عرب با ارسال پیامی در توییتر خود نسبت به پخش این چنین سریال هایی از سوی عربستان سعودی بشدت انتقاد کرد.


عطوان در توییتی نوشت: نمایش سریال «ام هارون» یکی از خطرناک ترین سریال هایی هست که بازگشت صهیونیست ها به جزیرة العرب را مشروع جلوه داده و زمینه عادی سازی روابط آنان با اعراب را هموار می کند؛ هرکه به غیر از این اعتقاد دارد پس تاریخ را نمی داند!

عبدالباری عطوان نخستین شخصی نیست که در خلال این روزها نسبت به پخش این سریال که اخیرا در کانال mbc تلویزیون عربستان پخش شده، واکنش نشان می دهد.پیش از او هم فلسطینیان در واکنش به اقدامات خیانت کارانه "ناصر القصبی" بازیگر سریال «مخرج 7» هشتک اسراییل عدو و تحریمmbc  شبکه سعودی پخش کننده این سریال را به راه انداختند.

انصارالله: عادی سازی روابط با استفاده از سريال ‌های تلویزیونی، «خیانت بزرگی» است

«محمد عبد السلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن با اشاره به پخش سریال‌های تلویزیونی شبکه سعودی «MBC» در ایام ماه مبارک رمضان درباره عادی سازی روابط جهان عرب با رژیم صهیونیستی گفت: بازاریابی برای اسرائیل و کنار زدن موضوع فلسطین، «خیانتی بزرگ» به امت اسلام است.

عبدالسلام در صفحه توئیتر خود افزود: در یکی از این سریال‌ها که در ایام ماه مبارک رمضان پخش میشود، دوستی و رفاقت یک جوان سعودی با اسرائیلی نشان داده می‌شود. این سریال‌ها در راستای اجرای طرح عادی سازی روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) با رژیم صهیونیستی پخش میشوند.

اعتراض حماس به پخش دو سریال در عربستان سعودی

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس»٬ به پخش یک سریال تلویزیونی در کانال "‌ام بی‌سی " (MBC) عربستان سعودی که دارای محتوای «عادی سازی روابط با اسراییل» بود٬ اعترض کرد.

سامی ابو ظهری، سخنگوی رسانه‌ای حماس در یک پیام توییتری اعلام کرد: " سریال های صهیونیستی" به دنبال بد جلوه دادن فلسطینییان، مشروعیت بخشیدن به اشغال اسرائیل و تخریب آگاهی امت است.

وی با بیان اینکه این سریال ها نمی توانند به اهداف خود برسند، گفت: "چیزی که تانک های اسرائیلی نتوانستند انجام دهند٬ برخی عرب های صهیونیست نیز قادر به انجام آن نخواهند بود.

سخنگوی شبکه mbc: پخش سریال های «ام هارون» و «مخرج 7» را متوقف نمی کنیم

کانال تلویزیونی «ام بی سی» عربستان سعودی توقف پخش سریال های «ام هارون» و «مخرج 7» را که بطور آشکار مخاطبان را به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تشویق می کند، رد کرد. 

این موضع مسئولان شبکه عربستانی توسط "مازن حایک" سخنگوی مجموعه کانال های «ام بی سی» اعلام شد.


همچنین صابر گل عنبری طی یادداشتی نوشت: شب‌نشینی خانوادگی یکی از سنن کهنه عربی در این ماه است و از وقتی تلویزیون به جمع خانواده‌های عربی راه یافته و حدود دو دهه بعد از تاسیس نخستین تلویزیون عربی به سال 1956 در عراق به دست ملک فیصل دوم، سریال‌های رمضانی بخشی از مناسک رمضانی شده و همین باعث شده است که این ماه به موسمی هنری نیز تبدیل شده و در آن شاهد یک فستیوال و رقابت هنری تمام عیار باشیم.

فیلم‌های عربی رمضانی غالبا ژانرهای اجتماعی، کمدی، رمان و تاریخی بوده و خیلی کم سیاست زده  و سفارشی بودند و همواره هنرمندان عرب سینما و تلویزیون همزمان هم محبوب مردمان عرب بودند، هم مورد توجه حاکمان و حتی بعضا رابطه خوبی هم با آن‌ها داشتند، اما این مساله باعث نشده که مغضوب این مردمان واقع شوند که غالبا با حاکمیت زاویه داشته و دارند.

اما درام عربی رمضان امسال متفاوت از گذشته خود به نظر می‌رسد و آن هم به دلیل تولید سریال‌هایی با مضامینی تاریخی سیاسی است که کلیت موسم هنری رمضان امسال را تحت الشعاع خود قرار داده و جنجال بزرگی به پا کرده است.

شبکه عربستانی MBC دو سریال "ام هارون" و "مخرج 7" را برای رمضان کنونی تدارک دیده و پخش می‌کند که به مساله حضور اقلیت یهودی در حوزه عربی خلیج فارس و اسرائیل به گونه‌ای پرداخته است که برآیندی روشن از رویکرد کشورهای این منطقه در چند سال اخیر در قبال دولت اسرائیل را به نمایش می‌گذارد و می‌توان این دو سریال را گذار هنری درامای خلیجی (حوزه عربی خلیج فارس) به دوره‌ای تازه برشمرد که همسو با گذار سیاست در این منطقه در جهت عادی‌سازی روابط با اسرائیل در تمامی ابعاد اتفاق می‌افتد.


سریال کویتی "ام هارون" روایتگر زندگی یهودیان در کشورهای عربی خلیج فارس قبل از تاسیس اسرائیل در سال 1948 است و در آن سرگذشت این زن یهودی به نحوی به تصویر کشیده شده که روایتگر نوعی مظلومیت این یهودیان است؛

پردازشی که تایید کننده روایت اسرائیل از وضعیت یهودیان در کشورهای عربی و اتهامات به این کشورها مبنی بر مجبور ساختن آنها به مهاجرت بوده است و بر این اساس تل‌آویو در سال‌های گذشته چند بار خواستار پرداخت غرامت به این یهودیان شده و حتی مساله را تا صدر اسلام تعمیم داده و برخی حتی خواستار املاک یهودیان بنی‌قریظه و بنی قینقاع و دیگر قبایل یهودی نیز شده‌اند. جالب اینجاست که در کنار سریال "ام هارون"، سریال "مخرج 7" نیز در حال پخش است که از فلسطینی‌ها انتقاد و از اسرائیل دفاع می‌کند.

اما طرفه اینجاست که همزمان، سریال "مامور 566" در شبکه اسرائیلی "کان" در حال پخش است که زندگی ایلی کوهین جاسوس اسرائیلی در سوریه در مطلع دهه شصت قرن گذشته را روایت می‌کند که در سال 1965 اعدام شد.

محتوای این فیلم نقطه مقابل محتوای دو سریال عربی است؛ به گونه‌ای که ناقض روایت جنبش صهیونیسم از مظلومیت یهودیان در کشورهای عربی و دلایل مهاجرت آن‌ها به اسرائیل و موید روایتی است که مورخان عرب و بعضا اروپایی درباره این مساله ارائه می‌کنند.

واقعیت این است که یهودیان عرب بر عکس یهودیان اروپایی زیاد روی خوشی به مهاجرت به فلسطین نشان نمی‌دادند و بعد از تاسیس اسرائیل این بی‌رغبتی تداوم داشت. مورخان عرب سازمان موساد را به انجام عملیات‌های انفجاری علیه تجمعات و مراکز یهودی در کشورهای عربی با هدف وادار کردن این یهودیان به مهاجرت متهم می‌کنند؛ اتهامی که فیلم "مامور 566" به نوعی بر آن مهر تایید می‌زند.

این سریال به اقدام موساد در استقرار تیم‌های جاسوسی از یهودیان عرب و اقدامات آن‌ها در برخی کشورهای عربی اشاره می‌کند؛ از جمله این که عملیات‌های انفجاری در مصر در ابتدای دهه پنجاه علیه مراکزی اروپایی به وسیله چند جوان یهودی مصری عضو موساد با هدف اختلاف‌افکنی میان جمال عبدالناصر و کشورهای اروپایی انجام شده است.

به هر حال، صرف نظر از این روایت‌های تاریخی ضد و نقیض، باید دید آیا همچنان که پیمان صلح کمپ دیوید و وادی عربه، رهیافت عادی شدن روابط مردمان مصر و اردن با اسرائیل را درپی نداشت، روابط خلیجی اسرائیلی و فرهنگ‌سازی برای آن نیز چنین است یا برونداد دیگری خواهد داشت؟

پیشتر، گفتنی است سریالهای "مخرج 7" و "ام هارون" كه به مناسبت ماه رمضان در کانال ام بی سی عربستان سعودی پخش شد، شامل محتوایی مرتبط با تشویق به عادی سازی روابط با اسرائیل و همچنین توهین به فلسطینیان است.

چند قسمت از این دو سریال از اول ماه مبارک رمضان در کانال مذکور پخش شده است.

این دو سریال از جمله سریال‌هایی است که در کشورهای کویت و امارات متحده عربی ساخته شده و پخش تنها چند قسمت از آن‌ها خشم و اعتراض مردم کشورهای عربی و مسلمانان را برانگیخته و بسیاری خواهان توقف پخش این سریال‌ها شده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها