أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۰۲۰۶
زمان انتشار: ۱۴:۲۱     ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
یادداشت/
سعید غفاری
ادامه‌ی حمایت از حزب‌الله ؛ تحریم‌های اقتصادی بیشتر

رئیس پیشین موساد در گفتگو با روزنامه جزورالم پست گفته بود:
«بهتر است به جای استفاده از راهکار نظامی برای شکست دادن جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان، از روش تحریم علیه دولت لبنان استفاده شود زیرا احتمال موفقیت آن بسیار بیشتر است. اگر این اتفاق بیافتد، اقتصاد لبنان فقط 3 یا 4 ماه دوام خواهد آورد.»

این ژنرال بازنشسته سپس به آمریکا توصیه کرد که دو شرط برای برداشته شدن تحریم‌ها بگذارد:
«حزب‌الله سلاح‌های خود را تحویل دهد یا در ارتش لبنان ادغام شود؛ ایران انشعابات خود را به صورت کامل از لبنان خارج کند».

پیشنهاد این مقام سابق رژیم صهیونیستی، حداکثری است و مستقیما مردم لبنان را هدف می‌گیرد در حالی که آن‌‌چه آمریکا سال‌هاست در دستور کار قرار داده و در پی تشدید آن است، بر حزب‌الله متمرکز شده اما پیامدهای معناداری برای مردم لبنان نیز خواهد داشت.

علاوه بر تحریم‌هایی که در سال 2011 با دستور اجرایی رئیس جمهور وقت آمریکا، باراک اوباما علیه حزب‌الله اعمال شد و در سال‌های 2014 و 2016 نیز با مصوبه کنگره از قدرت بیشتری برخوردار گشت، در اکتبر 2017، چندین لایحه تحریمی از سوی کنگره تصویب شد که در پی قطع شریان مالی حزب‌الله بود. این تحریم‌ها، ضمن اجرای برنامه‌هایی برای محدودسازی رسانه‌ها و نهادهای حزب‌الله، در حوزه بانکی نیز هرگونه تعامل بانکی از سوی اعضای حزب‌الله و خانواده‌های‌شان را ممنوع کرده است.

ریاض سلامه رییس وقت بانک مرکزی لبنان که حالا مشخص شده مجری سیاستهای آمریکایی هاست، در سال 2016 در دستورالعملی به بانک‌های لبنانی بر لزوم اطاعت کامل از قوانین تحریمی آمریکا درباره حزب‌الله تاکید کرد.

با این وجود، تحریم‌ها با واکنش‌های منفی مقامات لبنان که بعضا از رقبای حزب‌الله هستند، روبرو شد به‌گونه‌ای که می‌توان از این مخالفت‌ها، آثار سوء تحریم بر اقتصاد لبنان را استنباط کرد. به گفته سلامه، مبنای ثبات در بخش پولی و اقتصادی لبنان، منابع مالی است که از لبنانی­های مقیم خارج وارد این کشور می­شود و 15 درصد تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می‌دهد و باعث می­شود لبنان به ارزهای خارجی از جمله دلار دسترسی داشته باشد.تحریم حزب‌الله، این منابع مالی را کاهش خواهد داد.

امروز به روشنی مسیری که از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا طراحی شده است ، قابل بازخوانی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها