أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۰۲۸۱
زمان انتشار: ۱۰:۱۵     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نخست‌وزیر جدید عراق مجبور است که برای مقابله با ویروس کرونا و ریشه‌کنی فساد، تصمیمات درستی بگیرد و خواسته مردم و پارلمان را در مورد اخراج‌اشغالگران آمریکایی با قاطعیت اجرا کند.
به گزارش پایگاه 598، «مصطفی کاظمی» که رای اعتماد گرفتن دولت وی از پارلمان عراق، مثل یک معجزه می‌ماند، چاره‌ای جز اتخاذ تصمیمات مهم و بزرگ ندارد؛ او در همان ابتدای کار دولت خود، باید برای جلوگیری از شیوع کرونا، چاره‌ای بیندیشد. بر اساس آخرین خبرها، فعلا در این کشور شمار روزانه افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، حدود ۵۰ نفر است. این رقم هر چند در مقایسه با کشورهای آلوده به این ویروس، خیلی پایین است، ولی هیچ بعید نیست که عراق مراحل اوج گیری را پیش روی خود داشته باشد. علاوه‌بر آن، اعمال قرنطینه در شهرهای عراق، شرایط معیشتی مردم را به شدت تحت تاثیر قرارداده است و عراقی‌ها در گفت‌وگو با خبر نگاران، درخصوص اوضاع معیشتی خود، شدیدا شکوه و شکایت می‌کنند.

بحران فساد
بحران دیگری که به اصطلاح، پشت در کابینه جدید خوابیده است و این روزها هنوز خودنمایی نمی‌کند، فساد سیاسی و اقتصادی است؛ اعتراضاتی که در خیابان‌های عراق رخ می‌دهد و «اعتراضات علیه فساد» نام گرفته است، چند بعد دارد؛ یک بعد آن، دخالت قدرت‌های بیگانه جهت هدایت هدفمند این اعتراضات به سمتی است که با تلفات همراه باشد؛ بعد دیگر اعتراضات خیابانی، به کسانی مربوط می‌شود که اعضای خانواده آنها دراین میان به نحوی کشته شده‌اند؛ بعد سوم به حملات علیه مراکز عمومی و خصوصی در پوشش این اعتراضات مربوط می‌شود و بالاخره باید به معترضان قانونی‌اشاره کرد؛ این افراد که بخش اعظم معترضان را تشکیل می‌دهند، در مورد ناکارآمدی دولت و فساد برخی از مقامات، اعتراض دارند و در واقع، می‌توان گفت که تنها این افراد هستند که مطالبات در ستی دارند.

اما، کاظمی در مقابل این بحران چند بعدی، چه می‌تواند بکند؟ طبیعی است که او هم باید علیه آشوبگران وارد عمل شود و هم به شیوه‌ای کار آمد، مطالبات قانونی و واقعی مردم را برآورده بکند. تعلل نخست‌وزیر در این حوزه، حتی شاید به سرنگونی دولتش منجر شود.

در هر حال، اعتراضات خیابانی علیه فساد، که از مهر سال گذشته آغاز شده و چند ماهی متوقف بود، بار دیگر از دیروز آغاز شده است؛ به گزارش ایسنا، معترضان استان «واسط» در جنوب عراق، با برگزاری تظاهراتی، بر خواسته‌های قبلی خود تاکید کرده و با انتشار بیانیه‌ای، به دولت کاظمی هشدار دادند که در این مورد، وقت‌کشی نکند.
در بیانیه تظاهرکنندگان واسط بر لزوم پاک‌سازی استان‌ها از مقامات محلی فاسد، از جمله استاندار واسط و معاونان او تاکید شده است.

آمریکا
اما، مطالبه دیگری که مردم و گروه‌های سیاسی عراق دارند و شاید مهم‌ترین مطالبه آنها باشد، اخراج آمریکایی‌ها است؛ شرایط عراق در این مورد، حالت انفجاری دارد و کاسه صبر اقشار مختلف مردم و گروه‌های سیاسی، چه گروه‌های مقاومت و چه غیر مقاومت، لبریز شده است و در صورتی که دولت کاظمی رویه محافظه‌کارانه و یا مزدورانه‌ای را در قبال آمریکایی‌ها در پیش بگیرد، ممکن است که حتی سرنگون هم بشود.

با توجه به مواضعی که مردم و گروه‌های عراقی در برابر آمریکا می‌گیرند، به نظر می‌رسد که آنها بیشتر خواستار برخورد قاطع با نیروهای آمریکایی و اخراج آنها به شکلی هستند که برای عراقی‌ها، عزت و برای آمریکایی‌ها خفّت به ارمغان بیاورد.

عراقی‌ها اکنون با مشاهده حمایت علنی آمریکا از عناصر داعش در استان‌های «الانبار»، «صلاح‌الدین» و «دیاله»، شدیدا نسبت به آمریکا ابراز تنفر می‌کنند و به همین خاطر، از نخست‌وزیر جدید خود انتظار دارند، به جای گشودن باب مذاکرات بی‌مورد با آمریکا، نیروهای آمریکایی را با قاطعیت هر چه تمام تر، از خاک عراق بیرون کند.

در مجموع، کاظمی باید بداند که آمریکا به دنبال منافع نا مشروع خود در عراق است و برای ماندن در عراق، از هر ابزاری بهره می‌گیرد، و هزینه‌های این سیاست را نیز ملت عراق باید بپردازند. اقتضای طبیعت آمریکا این است که در امور داخلی عراق مداخله کند، کما اینکه آخرین موضعگیری دولت واشنگتن نیز همین بوده است؛

«گابریل صوما» مشاور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در امور غرب آسیا، دیروز به کاظمی گوشزد کرد که سلاح باید در انحصار حکومت عراق باشد. مشخص است که منظور صوما، انحلال حشدالشعبی عراق است.

به اعتقاد کارشناسان، پر رویی و بی‌شرمی آمریکا در عراق را کاظمی تنها با اقدام قاطع خود می‌تواند پاسخ بدهد و در صورتی که به سمت مذاکره بلغزد، قبل از دیگران، شرایط را برای خود سخت‌تر خواهد کرد.

منبع: کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها