کد خبر: ۴۷۰۲۹۵
زمان انتشار: ۱۱:۲۱     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بی وقفه است، اما این تلاش با شکست مواجه خواهد شد.
به گزارش پایگاه 598، آمریکا که نخستین کشور نقض کننده توافق هسته‌ای با ایران است، مانع اصلی برچیده شدن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران نیز به شمار می‌رود.

تلاش آمریکا در دوران دونالد ترامپ، از زمان روی کارآمدن، تشدید دشمنی‌ها با جمهوری اسلامی ایران بوده است.

تنش‌های آمریکا با ایران در زمان ریاست جمهوری ترامپ به اوج خود رسیده است.

حتی پس از آن که ناو‌های آمریکایی در خلیج فارس تحرکات تهدیدآمیز داشتند و نیروی دریایی سپاه نیز به آنها هشدار داد، ترامپ به نیروی دریایی این کشور دستور داد با هر گونه به ادعای او ایجاد مزاحمت شناور‌های نظامی ایران برخورد کنند.

اکنون که زمان لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران نزدیک است، نگرانی ترامپ از این اتفاق افزایش یافته است.

واشنگتن در موضوع برجام توانست تحریم‌های اقتصادی یکجانبه و غیر قانونی خود را اعمال کند.

این اتفاق در حالی جریان دارد که بر اساس توافق هسته‌ای همه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران باید لغو می‌شد.

اروپایی‌ها با وجودی که ظاهر برجام را حفظ کردند، اما در عمل با آمریکا همراه شدند.
اکنون بیش از دو سال از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد و اروپا همچنان اندر خم یک کوچه است.

حتی ساز و کار اینستکس نیز نتوانست منافع به حق ایران را در برجام تأمین کند و همین بدعهدی اروپا باعث شد تا جمهوری اسلامی دست به کار شده و سیاست کاهش تعهدات برجامی خود را گام به گام آغاز کند.

اروپا در ماجرای تحریم‌های اقتصادی برجام مردود شد و نتوانست زیر بار فشار‌ها و خواسته‌های آمریکا مقاومت کند و استقلال سیاسی خود را به اثبات برساند.

اروپا در ماجرای تحریم‌های تسلیحاتی ایران که قرار است در مهر ماه سال جاری برچیده شود، واکنش مناسبی از خود نشان نداده است.

روشن است که لغو تحریم‌های اقتصادی به مراتب کم هزینه‌تر از لغو تحریم‌های تسلیحاتی بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

با وجودی که لغو تحریم‌های همه جانبه علیه ایران در سازمان ملل و شورای امنیت به تصویب رسیده بود، آمریکا و اروپا به این مصوبه پایبند نماندند و اکنون که زمان لغو تحریم‌های تسلیحاتی نزدیک است، بعید به نظر می‌رسد که اروپا با آمریکا در این هدف به نتیجه نرسند.

اروپا در برجام امتحان خود را پس داده است به همین خاطر انتظار و توقع از این اتحادیه مفهومی ندارد و باید در انتظار همراهی کامل اتحادیه اروپا با آمریکا در مقوله تحریم‌های تسلیحاتی باشیم.

اما بر سر راه آمریکا و اروپا در مبحث لغو تحریم‌های اقتصادی ایران موانع بزرگی وجود دارد.
روسیه و چین مخالف خواسته غیر قانونی آمریکا هستند و آن را در شورای امنیت سازمان ملل وتو خواهند کرد.

اما وتوی روسیه و چین مانعی بر سر راه ادامه تحریم‌های اقتصادی ایران نمی‌شود چرا که همانگونه که آمریکا و اروپا تحریم‌های اقتصادی ایران را لغو نکردند، تحریم‌های تسلیحاتی ایران را نیز لغو نخواهند کرد.

صادرات تسلیحات نظامی از سوی جمهوری اسلامی ایران به دیگر کشورها، علاوه بر ایجاد منبع درآمد ارزی، زمینه نفوذ جمهوری اسلامی ایران را نیز افزایش می‌دهد و این اتفاق برای آمریکا خوشایند نیست.

پایان ماجرای تحریم‌های تسلیحاتی، با پیروزی ایران همراه خواهد بود، جمهوری اسلامی تسلیحات ساخت خود را صادر خواهد کرد و تسلیحاتی که نیاز دارد نیز خریداری خواهد کرد.
بازی تازه ترامپ علیه ایران، مسیر یک شکست دیگر را برای کاخ سفید و حتی اروپا هموار می‌کند که حتی متوجه عواقب اقدام خود نیستند.
 
منبع:میزان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها