يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۰۵۲۳
زمان انتشار: ۱۱:۲۳     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
جدای از نشانه‌های آشکار فعالیت‌های تروریستی داعش در افغانستان، تاکنون هیچ نشانه‌ای از حضور لشکر فاطمیون در این کشور دیده نشده و به نظر می‌رسد اقبالی نیز برای فعالیت این لشکر در افغانستان وجود ندارد.
به گزارش پایگاه 598، «عباس حسینی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

افغانستان روز سه‌شنبه (۲۳ اردیبهشت) شاهد دو حمله خونین تروریستی بود؛ حملاتی که قلب و روح هر انسانی را در هر گوشه از این کره خاکی می‌آزارد. داعش مسئولیت هر دو حمله تروریستی به بیمارستانی در کابل و مراسم تشییع جنازه در ولایت ننگرهار را به عهده گرفته است. در حمله به بیمارستان «دشت برچی» در غرب کابل، که همیشه شاهد حملات خونین تروریستی گروه داعش و طالبان بوده، سه تروریست مرکز زنان و زایمان این بیمارستان را هدف قرار دادند و زنان باردار و حتی نوزادان را به رگبار بستند.

منطقه دشت برچی در غرب کابل، منطقه‌ای شیعه‌نشین است که ساکنان آن را بیشتر شهروندان قوم هزاره تشکیل می‌دهد. پیش از این گروه داعش بارها در این منطقه مراکز دینی، فرهنگی، آموزشی، ورزشی، مساجد و حسینیه‌ها و تجمع‌های مردمی را هدف قرار داده بود و حمله به یک مرکز درمانی و بهداشتی، این طومار را کامل کرد.

اما در حالی که داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته، پیام توئیتری یک مقام پیشین دولت افغانستان زنگ هشدار را به صدا درآورد؛ هرچند از مدت‌ها پیش مشخص بود که امریکا در پشت پرده پروژه داعش‌سازی در افغانستان و سازمان‌دهی این‌گونه حملات با هدف راه‌اندازی جنگ قومی و مذهبی در افغانستان صورت می‌گیرد، قرار دارد.

کریم خرم، رئیس دفتر پیشین حامد کرزی در دوران ریاست جمهوری و از چهره‌های نزدیک به وی در این پیام توئیتری نوشته است: «از اعلاناتی که امریکا ساخته، از طریق رسانه‌های وابسته به خود نشر می‌نماید، و در آن به صورت دوام‌دار برای بزرگ‌نمایی داعش تبلیغ می‌کنند، هویداست که باید منتظر حملاتی مانند وحشت‌های امروزی در کشور بود: مرحله و شکل جدید جنگ امریکا در افغانستان!»

اشاره آقای خرم به نشر یک آگهی بازرگانی مسموم و مجهول‌الهویت در دو شبکه تلویزیونی برجسته افغانستان است که از یک‌سو به دنبال بزرگ‌نمایی خطر داعش و از سوی دیگر، با کنار هم گذاشتن پرچم‌های گروه داعش و لشکر فاطمیون در این آگهی، درصدد راه‌اندازی جنگ مذهبی و قومی در این کشور است، هرچند این‌گونه تلاش‌های مذبوحانه در گذشته محکوم به شکست بوده و مردم افغانستان از اقوام و مذاهب مختلف در برابر هر حمله و تلاشی که رنگ و بوی جنگ مذهبی و قومی می‌داده، هوشیارانه عمل کرده‌اند، اما دیده می‌شود که دشمنان این مردم همچنان دست از این تلاش‌های خود برنداشته‌اند.

پخش این آگهی با واکنش‌های منفی گسترده‌ای در افغانستان همراه شد؛ در یک طرف گروه داعش قرار داشت که خونخوارترین گروهی است که جهان تاکنون به خود دیده و در طرف دیگر، لشکر فاطمیون، مدافعان حرم افغانستانی که برای دفاع از حریم اهل بیت (ع)، در سوریه و عراق در سنگر مقاومت علیه داعش قرار گرفتند. اما چه کشور و افرادی از همسان‌سازی خطر احتمالی داعش و فاطمیون در افغانستان نفع می‌برند؟ از آنجایی که این دو رسانه مورد حمایت جدی امریکا و حتی جریان‌های صهیونیستی قرار دارند، و این مسئله بر همه آشکار است، تا اندازه‌ای ماهیت نشر این آگهی آشکار می‌شود.

این در حالی است که جدای از نشانه‌های آشکار فعالیت‌های تروریستی داعش در افغانستان، تاکنون هیچ نشانه‌ای از حضور و فعالیت لشکر فاطمیون در این کشور دیده نشده و به نظر می‌رسد اقبالی نیز برای فعالیت این لشکر در افغانستان وجود ندارد، زیرا شیعیان افغانستان در طول دو دهه گذشته، برای جنگیدن علیه طالبان، داعش و سایر گروه‌های تروریستی، بیشتر علاقه‌مند حضوردر صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی قانونی و رسمی افغانستان بوده‌اند، تا اینکه ملیشه‌های محلی ایجاد کنند. با این وجود نیز، فضاسازی مسموم و ایجاد ترس و هراس با استفاده از نام فاطمیون در افغانستان، علیه شیعیان این کشور، به خصوص قوم هزاره، همواره وجود داشته که حالا وارد فازی جدید و مرحله عملی شده است.

آنچه مشخص است، امریکا پس از توافق صلح با طالبان و زمینه‌سازی برای خروج از افغانستان، در مسیر اهداف سیاسی و انتخاباتی دونالد ترامپ، به دلیل اهمیت ژئواستراتژیک و راهبردی افغانستان برای این کشور، در جهت کنترل و نظارت بر کشورهای منطقه، به خصوص جمهوری اسلامی ایران، اکنون وارد فاز جدیدی از بحران‌سازی و منازعه در این کشور شده است. این هدفی است که ترامپ اخیر آشکارا در مورد آن سخن گفت.

هرچند پس از نفوذ و ظهور داعش در افغانستان در طول سال‌های گذشته و شکست این گروه در سوریه و عراق، گزارش‌های مشکوکی از نقل و انتقال فرماندهان داعش همراه با خانواده‌های‌شان به مناطقی از افغانستان منتشر می‌شد، اما حالا با کنار رفتن طالبان که بیشتر یک گروه با اهداف محلی و ملی بود، باید یک گروه تروریستی وحشی و خونخوار با اهداف بین‌المللی و جهانی جایگزین آن شود که با استفاده از خاک افغانستان، به خوبی اهداف امریکا را با حملات تروریستی در منطقه دنبال کند؛ هرچند دست یافتن به چنین هدفی، به دلیل روحیه مردم و جدیدت دولت افغانستان چندان آسان نخواهد بود، به همین دلیل، تلاش‌های مختلفی با توجه به مؤلفه‌های جنگ نرم در حال انجام است تا برای جنگ مذهبی و قومی در افغانستان و فعالیت گسترده داعش، بسترسازی فکری و فرهنگی شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها