کد خبر: ۴۷۰۵۳۵
زمان انتشار: ۱۳:۴۵     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
کارشناس دینی گفت: هر چیزی در این شب ضریب پیدا می‌کند؛ حال یک آیه قرآن، صدقه، نماز، استغفار، تسبیح، اما این ضریب به اندازه معرفت ما به شب قدر است.

به گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام حسین ثروتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان اظهار کرد: در منظر قرآن کریم شب قدر شب باارزش، پرفضیلت همراه با امور مهم و با عظمتی مانند نزول قرآن، پیدایش افاضات باطنی و فضای خاص معنوی، تقدیر و تعیین سرنوشت‌ها،تدبیر و برنامه‌ریزی‌های جدید و نزول جبرئیل و فرشته‌ها است.

وی ادامه داد: عبادت در شب قدر بالغ بر ۸۰سال ارزش دارد و قابل قیاس با سایر شب‌ها نیست. در چنین شبی خداوند بال رحمت می‌گشاید و بندگان خود را در رواق آن می‌نشاند و مؤمنان و عبادت‌کنندگان را مشمول رحمت خاص خود می‌سازد.

حجت‌الاسلام ثروتی بیان کرد: سید ابن طاووس در اقبال اینگونه بیان کرده است که حضرت موسی(ع) از خداوند درخواست می‌کند که چگونه به او نزدیک شود، خداوند می‌فرماید: اگر رحمت من را می‌خواهی، رحمت من امشب نصیب کسانی می‌شود که اگر دیگران به رحمت او محتاج هستند، او را از رحمتش بهره‌مند کند.

وی با بیان اینکه طلب رحمت بسیار مهم است، اضافه کرد: حضرت موسی(ع) در ادامه فرمود: الهی می‌خواهم از صراط عبور کنم و سقوط نکنم! خداوند پاسخ داد: در شب قدر صدقه بده؛ الهی باغات بهشتی و جنت می‌خواهم! در تسبیح در شب قدر کوشا باش؛ الهی نجات از آتش می‌خواهم! استغفار در شب قدر؛ الهی رضایتت را می‌خواهم! دو رکعت نماز در این شب به جا بیاور.

کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: هر چیزی در این شب ضریب پیدا می‌کند؛ حال یک آیه قرآن، صدقه، نماز، استغفار، تسبیح، اما  این ضریب به اندازه معرفت ما به شب قدر است و حد ندارد که اوج تفضل خداوند است اما فردی که این شب را از دست بدهد بعدا که متوجه شود، حسرت بسیار برای او خواهد بود.

تداوم شب قدر

حجت‌الاسلام ثروتی اذعان کرد: گرچه قرآن کریم یک بار در شب قدر نازل شده است، ولی خود شب قدر هر سال تکرار می‌شود  و ارزش معنوی آن همچنان استمرار دارد و همه روایات مختلف وارده از ائمه اهل بیت علیهم‌السلام بر اینکه شب قدر تا روز قیامت جاری باقی است و همه‌ساله تکرار می‌شود، اتفاق نظر دارند.

وی افزود: درخصوص وجود شب قدر پیش از اسلام باید گفت که با دقت در روایات و آیات سوره قدر برمی‌آید از روزی که آدمی مستعد فرا گرفتن شریعت آسمانی شد و به رشد و بلوغ فکری رسید و پیامبران درمیان آنها برانگیخته شدند لیلةالقدری داشتند که اصول معارف و شرایع در آن شب مقدر می‌شد.

اهمیت دعا در شب قدر

کارشناس مذهبی عنوان کرد: از مهم‌ترین اعمال شب قدر برای درک آن، دعا و نیایش است؛ خواندن جوشن کبیر یا دعای مجیر و مانند آنها دربردارنده بسیاری از صفات و نام‌های الهی است؛ هزار نام و صفت الهی در این دعاها یادآوری می‌شود تا انسان با هر یک از این صفات و نام‌ها ارتباط برقرار کرده و خدایی شود، به طوری که احساس قرابت با صفت و نام کرده و خود را همانند آن بیابد.

 وی ادامه داد: خداوند در سوره بقره فرموده است: تکرار نام و صفت خداوند، به انسان این اندیشه و دغدغه ذهنی و جزمی ‌و عزمی‌ را می‌بخشد تا همرنگ و هم صفت آن شود لذا  در ذات هر نام و صفتی که انسان به کار می‌برد، خواسته‌ای نیز مطرح می‌شود، زیرا وقتی انسان از رازق و رزاقیت خدا یاد می‌کند، رزق‌های مادی و معنوی را از خدا می‌خواهد؛ چنانکه از شافی، شفا و درمان دردها و علاج بیماری‌ها را می‌طلبد.

دستورالعملی برای شب‌های قدر

حجت‌الاسلام ثروتی در ادامه سخنان خود با تأکید بر رفع موانع اجابت دعا، اظهار کرد: گناهان چند قسم هستند. ماه مبارک رمضان گناهان را می‌سوزاند، اما نسبت به بقیه گناهان که باید قدمی برداشته شود، پولی است باید داده بشود، دلی است باید به دست آورده شود، نمازی است باید قضا شود، خب اینها را ما باید در این ماه تجدید نظر کنیم.

وی افزود: به خدا عرض کنید که خدایا من با تو عهد می‌کنم که از اینجا آمدم بیرون در اولین فرصت و در اولین امکان این قدم‌ها را بردارم و تو به آن کرم بی‌پایان که داری کاری کن که امشب اینها مانع اجابت دعای من نشوند، یقین هم بدانید که ان شاء الله موثر است چون خدا از دل ها آگاه است، من یک بنده‌ای هستم یک کارهایی کرده‌ام، خطاهایی مرتکب شدم و الان هم شب قدر است، خب اینجا دستم نمی‌رسد.

کارشناس مذهبی اضافه کرد: باید به فکر رفع موانع باشیم و با همه وجود از عملکرد خود ناراحت باشیم و از خداوند درخواست مهلت برای جبران باشیم در این صورت خداوند انسان را می‌بخشد و  دعایش مستجاب است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها