يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۰۵۳۷
زمان انتشار: ۱۴:۰۲     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
چند روزی است که ترمز رشد سریع بازار سرمایه کشیده شده و شاخص کل نیز دوروز پی‌درپی نمایشگر اعدادی منفی بوده است. این شرایط درحالی پیش آمده است که جولان افزایش قیمت در بازار سکه و طلا روزبه‌روز درحال افزایش است.
به گزارش پایگاه 598، چند روزی است که ترمز رشد سریع بازار سرمایه کشیده شده و شاخص کل نیز دوروز پی‌درپی نمایشگر اعدادی منفی بوده است. این شرایط درحالی پیش آمده است که جولان افزایش قیمت در بازار سکه و طلا روزبه‌روز درحال افزایش است.

شاخص کل بورس بعد از نزدیک به دو ماه، اولین افت جدی را شاهد بود که التهاب بازارهای موازی را می‌توان از مهم‌ترین دلایل افزایش عرضه سهام و افت شاخص برشمرد.

ناگهان بورس اُفت کرد و دلار و طلا جذاب شد

طی دو هفته اخیر نیز فروشندگان دست به ماشه‌ای دیده می‌شدند که در تقاضای بالا برای خرید سهام توان خودنمایی نداشتند. از این رو بعد از ریزموج‌های اصلاحی طی روزهای گذشته سرانجام دست به دست دادن چند فاکتور، قریب به اتفاق سهام را تحت فشار قرار داد و حتی به تازه‌واردهای بازار نیز رحم نکرد.

التهاب در بازارهای موازی نیز مزید بر علت شده تا شاهد افزایش فشار عرضه در کلیت بازار سهام باشیم. سکه و ارز از ابتدای هفته تا روز گذشته با افزایش قیمت همراه شده‌اند.

دلار دیروز جدی‌ترین رشد روزانه به نرخ 16 هزار و 750 تومان رسید. در بازار آزاد خودرو در حالی که قیمت پراید به‌عنوان شاخصی از قیمت در این بازار تا ۹۰ میلیون تومان هم گزارش شده، شورای رقابت قیمت رسمی این خودرو را کمتر از نصف قیمت بازار آزاد تعیین کرده است. موضوعی که شاید یکی از دلایل مهم برکناری وزیر صمت و ارجاع مجدد قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت بود.

خبرهایی که پس از حدود دو ماه آرامش روانی بورس‌بازان را بر هم زد و موجی از فشار فروش را در کل بازار سهام ایجاد کرد. در واقع، تصویر مثبتی که فعالان سهام نسبت به سیاست‌گذار در کنترل نقدینگی و مدیریت نرخ‌ها در بازارهای دارایی داشتند در دو روز اخیر تغییر کرد و نگرانی جای آن را گرفت.

با این حال، سیر ورود آحاد مردم به بورس و افزایش مستمر تقاضا که رکورد جدیدی را برای ارزش معاملات در پی داشت، سبب شده تا بسیاری اصلاح قیمت‌ها را لازم اما موقتی بدانند.

شاخص کل در بازار بورس روز گذشته سه هزار و ۷۸۵ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص برای نخستین بار به رقم یک میلیون و ۱۷ هزار واحد رسید.

ناگهان بورس اُفت کرد و دلار و طلا جذاب شد

حرکت سرمایه از بورس به سمت بازار طلا

محمد کشتی آرای، نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: تقاضا برای خرید طلا نسبت به روز‌های گذشته افزایش یافته و سرمایه‌ها از بازار بورس به سمت بازار طلا حرکت کرده است.

 نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران به رشد ۲۰۰هزار تومانی قیمت سکه نسبت به ابتدای هفته اشاره کرد و گفت: تقاضا برای خرید طلا بیشتر شده است.

محمد کشتی آرای درباره وضعیت بازار طلا توضیح داد: به رغم آرامش نسبی بازار ارز و کاهش بهای اونس جهانی، قیمت طلا و سکه طی این هفته با افزایش همراه بود به طوریکه بهای طلا در این مدت حدود ۱۰هزار تومان و سکه ۲۰۰هزار تومان گران‌تر شده است. او همچنین از افزایش تقاضا برای خرید طلا نسبت به روز‌های گذشته خبر داد و گفت: مقداری از سرمایه‌ها از بازار بورس به سمت بازار طلا حرکت کرده و همین موضوع باعث افزایش داد‌و‌ستد‌های طلا و سکه شده است.

افزایش نرخ طلا و سکه ادامه دارد

روز گذشته  بازار طلا و سکه امروز هم مقداری نوسان داشته و قیمت‌ها روند صعودی داشتند. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در جریان معاملات امروز بازار آزاد تهران با قیمت ۷ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان داد و ستد شد. نادر بذر افشان دبیرهیات مدیره اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران گفت: هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در جریان معاملات امروز بازار آزاد تهران با قیمت ۷ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۲ میلیون ۵۰ هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون تومان داد و ستد شد.

همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به یک هزار و ۷۰۴ دلار رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۶۸۹ هزار تومان است. بذر افشان افزود: در حال حاضر حباب سکه حدود ۴۰۰ هزار تومان است. سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نسبت به آخرین معاملات دیروز با افزایش ۷۰ هزار تومان همراه است.

زمانی که فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی به نرخ بازده بالا عادت می‌کنند (همانند بازار بورس)، به‌محض کاهش نرخ بازده از یک حدی سعی بر جست‌وجو و جبران آن در بازارهای دیگر خواهند داشت. درواقع با کاهش بازدهی و برآورده نشدن انتطارات در یک بازار، سرمایه‌گذاران در جست‌وجوی بازارهایی که احتمال کمیابی (احتمالا افزایش قیمت‌ها) در آن می‌دهند، خواهند بود و به‌طور موازی بین بازارها حرکت خواهند کرد.

با درنظر گرفتن همین مساله، می‌توان به رصد بازار ارز به‌عنوان یک رقیب بازار بورس پرداخت که کمیابی یا احتمال افزایش قیمت در آن اساسا به میزان عرضه و تقاضای روزانه برخواهد گشت. درواقع اینکه بازار ارز به‌طور روزانه با مازاد یا کسری بسته شود اهمیت فراوانی در جهت‌گیری قیمت و حضور بیشتر یا کمتر فعالان خواهد داشت.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها