أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۰۶۲۲
زمان انتشار: ۱۵:۱۳     ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
تجهيز بوستان‌هاي شهری به لوازم ورزشی بدون رعایت فرهنگ اسلامی و ایجاد ناهنجاری های بصری و فرهنگی؛
دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی

پایگاه 598-دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی/ یکی از پیامدهای تغییرات شغلی و زندگی امروزه نسبت به گذشت، کاهش تحرکات بدنی می‌باشد که در شرایط امروزی، ورزش و نرمش برای سلامت جسم ضرورت یافته وبرای جبران آن از لوازم وتجهیزات ورزشی استفاده می‌شود و بر همین اساس نیز شهرداری‌ها (توسط سازمانفرهنگیورزشی شهرداری شهر، سازمان زیبا سازی و یا معاون خدمات شهری مناطق و یا ...) در برنامه‌های خود قرار داده ودر بوستان‌ها و حتی جداره خیابان‌ها انها را نصب کرده و می‌توان گفت در دهه گذشته بشدت توسعه یافته است.

بخش‌هایی از این تجهیزات بعلت جانمایی (مکان یابی) نادرست بلااستفاده مانده‌اند و بسیاری از انها به دلیل عدم توجه به ملاحظات فرهنگی جامعه یا سبب ان شده است که خانواده‌هایی بعلت معذورات فرهنگی و اخلاقی نتوانند از ان استفاده کنند و یا افرادی که استفاده کرده‌اند پیامدهای فرهنگی برای خود را بهمراه برده‌اند و در منظر عمومی نیز سبب نامناسب شدن چهره فرهنگی جامعه شده‌اند.

اینکه در خیابان‌ها و کوچه‌ها مردم در حال تردد افرادی را ببینند که در حال حرکات موزون زن و مرد می‌باشند و یا حتی با لباس راحتی و .... مشغول باشند و .... برای یک جامعه تعالی بخش مناسب نیست و بعبارتی در حال تولید ناهنجاری های اجتماعی می‌باشیم که در آینده می‌تواند ابعادش گستره تر شده و پیامدهای غیر قابل جبرانی را بهمراه آورد.

دامنه این بی موالاتی به برخی ادارات دولتی و سازمان‌ها و حتی روستاها و نیز برخی مجتمع های مسکونی کشیده شده است. و به عبارتی این بی توجهی فراگیر شده و به همه جا سرایت کرده است.


نمونه‌هایی از لوازم ورزشی برای محوطه‌های باز

استفاده بجای نوجوانان از لوازم ورزشی دریکی از بوستان‌ها

تصاویری از فروریختن ارزش‌های جامعه به دلیل نصب لوازم ورزشی در مکان‌های نامناسب –که در برخی از پایگاه‌های خبری منعکس‌شده است –

عدم نصب لوازم ورزشی مختص بانوان در مکان‌های محصور

سبب ایجاد مشکل برای خانم‌های محجبه نیز شده است (تصویرمنتشر شده دریکی از سایت‌ها)


عدم توجه به مسائل شرعی و اخلاقی در مکان نصب لوازم ورزشی: اختلاط زن و مرد، آن‌هم در شرایطی که بدن انسان در هنگام نرمش تغییرات موزن می‌یابد.



مکان ورزشی بایستی جایی باشد، که امکان استفاده از لباس راحتی میسر باشد و چنین صحنه‌هایی در جامعه عادی نشود.


برای نصب وسایل ورزشی موارد زیر پیشنهاد می‌گردد:

· قبل از نصب این تجهیزات ورزشی در جانماییان ملاحظات فرهنگی اجتماعی رعایت شده و سپس اقدام اجرایی صورت گیرد.

· جداره‌های شهری (مانند کناره خیابان‌ها) که در منظر و مراعای عابران می‌باشد، مناسب نبوده و لازم است ممنوع گردد.

· در بوستان‌های بزرگ مکان‌هایی اختصاصی برای بانوان (با یک محصوریت نسبی) پیش‌بینی شود. تا بانوان بدون پیامدهای اخلاقی، آزادانه ورزش کنند.

· برای مکان‌هایی نصب‌شده تمهیدات لازم صورت گیرد.

· سازمان فرهنگی هنری شهرداری‌ها، دستورالعملی تهیه‌کرده و به نهادهای مجری ابلاغ نموده و بران نظارت نمایند.

· یک تیم تحقیقاتی برای وضوعیت موجود مطالع میدانی کرده و نقاط ضعف و آسیب انرا شناسایی کرده و راهکارهایی اجرایی ارائه نمایند.

· معاونت فرهنگی ادارات و سازمان‌ها نیز توجه لازم را به‌کاربرده و تمهیدات لازم را اعمال نمایند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها