يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۰۶۴۴
زمان انتشار: ۱۰:۵۱     ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
حرکت پیاده‌ی الی‌بیت‌المقدس بازتعریف راه‌پیمایی روز قدس بر زیرساخت شریان‌های تمدنی اربعین است و تقرب عینی به قدس جایگزین تجمع نمادین برای آن می‌شود.
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، محمد مهدی فاطمی صدر، مشاور مجمع تشکل‌های بین‌الملل، عصر شنبه بیست و هشتم اردیبهشت ماه در نشست خبری حرکت پیاده‌ی إلی‌بیت‌المقدس در قم مقدسه با ذکر این مطلب گفت: برای مجمع تشکل‌های بین‌الملل که متشکل از ده‌ها نهاد مردمی فعال در پهنای امت است کلیدی‌ترین قضیه‌ی امت، قدس و روز آن است و همین است که این مجمع پی تعریف نسخه‌ی تازه‌یی برای تعظیم ایام‌الله روز قدس در وضعیت خاص همه‌گیری بیماری بوده است.

مدیر مدرسه‌ی مطالعات مفهومی وتر در تشریح اسلوب این حرکت گفت: درست مانند پیاده‌روی اربعین، در این حرکت نیز افراد به صورت انفرادی از خانه‌های خود پرچم به دوش می‌گیرند و به صورت مستقل به ابتدای جاده‌ی عتبات و قدس می‌روند و در پایان شهر و روستا و ابتدای این جاده که نقطه‌ی چاووش خوانده می‌شود رو به کربلاء و قدس چاووشی می‌خوانند و‌ زیارت از دور می‌کنند و زیتون می‌کارند و بر می‌گردند.


استاد حوزه‌ی قم مقدسه با ایمن خواندن این اسلوب پیاده‌روی در حاشیه‌ی روز قدس اضافه کرد: بناء به حکم حکومتی حضرت رهبر ما مکلف به تبعیت عملی از ستاد ملی همه‌گیری هستیم و این البته این ستاد و رده‌های استانی آن را از احتجاج نظری شرعی معاف و مستثنا نمی‌کند، با این تقریر است که ما میان بدعت تعطیل کردن شعائر یا توقف در سنت رسمی آن‌ها راه‌های میانه‌ی نهضتی برای تعظیم شعائر را می‌آزماییم.


به گفته‌ی مشاور مجمع تشکل‌های بین‌الملل این حرکت از روز یک‌شنبه تا پنج‌شنبه پیش رو در چهار افق استانی و با مبدأ مزار شهید قدس حاج قاسم سلیمانی شروع شده و روز پنج‌شنبه به افق ایران و همراه با دیگر کشورها در نزدیک‌ترین نقطه به کربلاء و قدس در مرز با عراق برگزار می‌شود.


حل مسأله‌ی مبدأ و مقصد جامانده‌های اربعین در شهرها و روستاها و نیز ترسیم مسیرهای زیارت در کشورهای فاقد جغرافیای مقدس با تثبیت نقاط چاووش هر شهر و روستا، نیز احیای سنت چاووش‌خوانی و بازگشت چاووش به سبد فعالیت شاعران و مداحان از دیگر نتایج اجرای موفق این حرکت طی سال‌های آینده خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها