امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۷۰۶۸۶
زمان انتشار: ۱۵:۱۲     ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
در حاشیه نوسانات اخیر بازار خودرو؛
قیمت پراید در عرض چندروز به ۹۰ میلیون تومان رسید و روزنامه‌نگاران دولتی آن‌را به تیتر اول اخبار کشور تبدیل کردند، در همین اثنا بود که حباب ۳۰ درصدی قیمت پراید یک‌شبه شکسته شد و دولت اعلام کرد که محصولات شرکت سایپا صرفا ۲۳ درصد افزایش خواهد یافت اما هیچکس به این موضوع فکر نکرد که "پراید ۹۰ میلیونی" اساسا یک دروغ رسانه‌ای بود.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، قطعا در یکی-دو هفته اخیر شاهد جنجال‌سازی رسانه‌ها در مورد پراید 90 میلیون تومانی بوده‌اید، در این مدت همه‌ی ما انگشت به‌دهان نظاره‌گر سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش اینترتی بودیم تا از کم‌وکیف بازار خودرو باخبر شویم اما تمام مارکت‌های آنلاین به دستور دولت از درج قیمت خودرو منع شده بودند.


آنهایی که قصد فروش داشتند باورشان نمی‌شد که خودروی‌شان یک‌شبه 20-30 میلیون گران شده باشد چون علیرغم تیترهایی که در روزنامه‌ها و کانال‌های تلگرامی وابسته به دولت می‌دیدند کسی حاضر به خرید خودرو با آن قیمت نبود.

همه در این شوک فرو رفته بودند که وقتی پراید به 90 میلیون تومان برسد قطعا بقیه اقلام نیز به همین نسبت گران خواهد شد اما هیچکس به این موضوع فکر نکرد که اصلا پراید 90 میلیونی در کدام نقطه از ایران معامله شده و این دروغ بزرگ را چه کسی بر سر زبان‌ها انداخت؟!

در همین اثنا بود که رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با دفاع از تصمیم شورای رقابت و با ژستی قهرمانانه از کاهش 20 میلیونی قیمت پراید و کاهش 120 میلیونی قیمت مزدا خبر داد (این یعنی قیمت خودرو ۳۰ درصد کاهش یافته بود) وی همچنین به این مصوبه اشاره کرد که قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا صرفا 23 درصد افزایش خواهد یافت.


همه می‌دانیم که کاهش قیمت خودرو در ایران بیشتر شبیه افسانه‌ است تا واقعیت اما سوال این است که دولت چگونه توانست یک‌شبه قیمت خودرو را 30 درصد کاهش دهد؟ برای پاسخ به این سوال نیازی به تحلیل بازار خودرو نیست چراکه در بازار خودرو عملا هیچ اتفاق خاصی نیافته بود، پراید 90 میلیونی فقط ساخته ذهن روزنامه‌نگاران وابسته به دولت بود تا مردم را دربرابر غول گرانی قرار دهند و کاهش 20 میلیونی قیمت آن پرایدِ خیالی نیز صرفا ترفندی برای مقتدر نشان دادن دولت در کنترل بازار بود، دولتی که شاخ‌های غول گرانی را شکست و یک‌شبه قیمت پراید را 30 درصد کاهش داد، از طرفی با این ترفند دیگر کسی نسبت به افزایش 23 درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو معترض نبود.


کاش کسی به این مسئله فکر کند که اگر دولت از چنان قدرتی برخوردار است که می‌تواند یک‌شبه قیمت خودرو را 30 درصد کاهش دهد چرا تاکنون کاری نکرده بود؟ اصلا این دولتِ قدرتمند چرا در کنترل قیمت دلار، سکه، ماسک، مایع ضدعفونی، سیب‌زمینی، پیاز و ... عاجز است، مگر اینها ادعا نمی‌کنند که قیمت خودرو را یک‌شبه 30 درصد کاهش داده‍‌اند؟

بگذریم، ماحصل پروژه ایجاد وحشت نسبت به "پراید 90 میلیونی" دو چیز بیشتر نبود؛ اول اینکه دولت توانست لباس اسپایدرمن به تن کند و خودش را در هیمنه یک قوه نیرومند در ذهن مردم جا بزند و دوم اینکه افزایش 23 درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو و طرح فروش بر مبنای قرعه‌کشی را در کمال رضایت به مردم بقبولاند.

به‌نظر می‌رسد دولت روحانی در سال پایانی عمر خود بنا دارد مشکلات پیش‌روی کشور را با تکیه بر جنگ روانی و ایجاد وحشت در بین مردم رفع‌ورجوع نماید و بعبارتی مشکلات و موانع اقتصادی را تا سال 1400 به تعویق بیاندازد چون چنین رویه‌ای کمکی به حل مسئله نمی‌کند و صرفا آنرا به تعویق می‌اندازد.

نمونه‌ی دیگری از پروژه وحشت‌آفرینی را میتوان در غائله "کرونا" مشاهده کرد که طی روزهای آینده به آن خواهیم پرداخت.

* وحید عزیزی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها