يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۰۸۴۶
زمان انتشار: ۱۴:۴۰     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
روز گذشته خبر زنده شدن زن ۴۲ ساله در سردخانه «بهشت رضا» خرم‌آباد تعجب همگان را به دنبال داشت که در این گزارش ابعاد جدیدی از موضوع بررسی و ماجرا رمزگشایی می‌شود.

به گزارش پایگاه 598، روز گذشته ماجرای زنده شده زن ۴۲ ساله در سردخانه خرم آباد به سر خط رسانه‌ها رفت و موجی از تعجب و شگفتی مخاطبان را به دنبال داشت. اما ارائه روایت‌های متعدد از واقعه در رسانه‌ها باعث شد تا نیاز باشد موضوع واشکافی شده و از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار بگیرد.

خبر اولیه از واقعه را مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان به رسانه‌ها داد و حاکی از آن بود که در سردخانه «بهشت رضا» خرم آباد افراد متوجه زنده بودن زن ۴۲ ساله شده‌اند و سپس وی را به بیمارستان منتقل کرده و با تلاش مجموعه پزشکی این زن ۴۲ ساله احیا شده است.

پس از آن نیز اعلام شد که پرونده‌ای از این زن ۴۲ ساله در هیچیک از بیمارستان‌ها و حتی مراکز بهداشت وجود ندارد و خانواده وی براساس نظر خود و تصمیم گیری شخصی جسد او را به سردخانه تحویل داده‌اند.

اما ابهام اینجاست که فرآیند دریافت اجساد در سردخانه‌ها چگونه است و نیازمند طی کردن چه روال قانونی برای تأیید فوت است.

جسد زن ۴۲ ساله به پزشکی قانونی تحویل نشده است

حمیدرضا نظیفی مدیرکل پزشکی قانونی لرستان با اشاره به اینکه دو تا تشکیلات در خرم آباد داریم که یکی سازمان پزشکی قانونی است که یک ارگان حکومتی و دولتی است و نهاد دیگری به نام دادپزشک داریم که یک مرجع خصوصی محسوب می‌شود و پزشکی قانونی روی آن نظارت می‌کند، اظهار داشت: خانواده فرد فوت شده به دادپزشک مراجعه کرده‌اند و در معاینه اولیه دادپزشک متوجه می‌شود که علت فوت و مدارک در دست با هم نمی‌خواند و لذا دادپزشک جسد را نمی‌پذیرد و بعد هم می‌فهمند فرد زنده است و به بیمارستان ارجاع می‌شود.

وی با بیان اینکه جسد این زن ۴۲ ساله به پزشکی قانونی نیامده است و دادپزشک آن را معاینه کرده و متوجه می‌شود علائم با مرگی که آنها می‌گویند نمی‌خواند و بعد هم که بررسی می‌کنند متوجه می‌شوند زنده است و در همان آمبولانس به بیمارستان منتقل می‌شود، تصریح کرد: حتی پرونده این فرد در دادپزشک هم ثبت نشده چون کاری انجام نشده است و همین که متوجه می‌شوند علت فوت با مدارک نمی‌خواند جسد را پذیرش نمی‌کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان یادآور شد: در همین حین و در این بررسی‌ها حس می‌کنند جسد تکان می‌خورد و بعد هم به بیمارستان منتقل می‌شود.

خانواده این فرد شخصاً جسد را به سردخانه برده‌اند

نظیفی با تاکید بر اینکه دادپزشک در ساختمان ابتدای قبرستان صالحین مستقر است، افزود: خانواده این فرد شخصاً جسد را به سردخانه برده‌اند و صبح فردای آن روز جسد را نزد دادپزشک می‌برند که می‌فهمند زنده است.

وی ادامه داد: اگر خانواده فرد می‌گویند جسد در سردخانه بوده به نظر من داستان اینگونه بوده که این زن ۴۲ ساله بعدازظهر فوت کرده و جسد او را به سردخانه برده‌اند و فردا صبح به دادپزشک منتقل شده و بعد متوجه می‌شوند زنده است.

دادپزشک اعلام می‌کند آنچه خانواده می‌گوید با آن مدارک نمی‌تواند علت فوت باشد و لذا جسد را نمی‌پذیرد و در همین حین متوجه تکان خوردن جسد می‌شوند

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان با اشاره به اینکه ما خبری قبل از این نداریم و از زمانی می‌توانم ماجرا را بگویم که خانواده با جسد به دادپزشک آمده‌اند و مشخص می‌شود مدارک و علائم با هم نمی‌خواند، اظهار داشت: ظاهراً خانواده فرد به دادپزشک می‌گویند که این زن معلول اعصاب و روان بوده و مشکل روانپزشکی داشته است، یکسری مدارک را ارائه می‌دهند که دادپزشک اعلام می‌کند آنچه خانواده می‌گوید با آن مدارک نمی‌تواند علت فوت باشد و دادپزشک جسد را نمی‌پذیرد و می‌گوید باید جسد برای کالبد شکافی به پزشکی قانونی برود و در همین حین جسد در آمبولانس تکان می‌خورد و به بیمارستان منتقل می‌شود.

نظیفی در خصوص این سوال که جواز دفن و یا فوت این زن ۴۲ ساله از چه مرجعی صادر شده است و اصلاً چنین مدرکی وجود دارد یا خیر، گفت: صدور جواز دفن فقط توسط پزشکی قانونی انجام نمی‌شود و ما در ۱۹ مورد مثل تصادفات، خودکشی‌ها، قتل‌ها، غرق شدگی، مرگ در بهزیستی و… جواز دفن صادر می‌کنیم، یکسری جسدها ممکن است به ما تحویل نشود و علت فوت طبیعی داشته باشد، مثل فوتی‌های کرونا که تحویل ما نمی‌شود و خود بیمارستان جواز فوت و دفن را می‌نویسد.

وی خاطرنشان کرد: ما اصلاً دستور گذاشتن جسد در سردخانه را نمی‌دهیم، اگر جسدی تحویل ما شود بلافاصله معاینه و جواز دفن صادر می‌شود و اعلام می‌کنیم که خاکسپاری شود، ما نیازی به سردخانه پس از معاینه نداریم.

اظهارات مدیرکل پزشکی قانونی لرستان باعث شد تا یک قدم به عقب برداریم و ماجرا را از سازمان آرامستان های شهرداری خرم آباد جویا شویم که ساعت‌ها جسد را در سردخانه «بهشت رضا» خرم آباد نگهداری کرده است.

نگهبان سردخانه، جسد را بدون دریافت مجوزهای لازم تحویل گرفته است

هدایت دالوند مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری خرم‌آباد در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: حدود ساعت ۲ شب جسد زن ۴۲ ساله توسط خانواده وی به سردخانه آورده می‌شود که نگهبان سردخانه به آنها می‌گوید مجوزهای لازم در خصوص فوت فرد را ارائه دهند تا جسد تحویل گرفته شود.

وی افزود: خانواده فرد اعلام می‌کنند که جسد را با عجله آورده‌اند و مدارکی در دست ندارند و فردا مدارک لازم را تحویل می‌دهند.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری خرم‌آباد ادامه داد: نگهبان جسد را تحویل می‌گیرد و جسد در سردخانه نگهداری می‌شود و صبح به پزشکی قانونی نزدیک آرامستان برده می‌شود که پزشکی قانونی اعلام می‌کند باید بررسی بیشتری شود و جسد باید به مرکز پزشکی قانونی گلدشت ارجاع شود.

نگهبان شناسنامه فرد را گرفته است و خانواده این زن ۴۲ ساله نیز با این دلیل که ساعت ۲ شب است و مدارک جا مانده است و توضیحی که داده‌اند، جسد را تحویل داده‌اند

دالوند در پاسخ به این سوال که چگونه نگهبان سردخانه بدون دریافت گواهی فوت و یا مجوز دفن جسد این زن ۴۲ ساله را تحویل گرفته است، تصریح کرد: نگهبان شناسنامه فرد را گرفته است و خانواده این زن ۴۲ ساله نیز با این دلیل که ساعت ۲ شب است و مدارک جا مانده است و توضیحی که داده‌اند، جسد را تحویل داده‌اند و نگهبان سردخانه هم گفته است جسد بماند و فردا صبح مجوز را بیاورند.

وی یادآور شد: برای تحویل گرفتن جسد فردی که در منزل فوت شده است یا باید گواهی فوت از سوی پاسگاه منطقه و یا از سوی بیمارستان صادر شود.

براساس این گزارش، جمع بندی اظهارات مسئولان حاکی از آن است که هیچ مرجع قانونی فوت این زن ۴۲ ساله را تأیید نکرده است و براساس گمان خانواده و مشخصات ظاهری فوت وی تأیید شده و سپس خانواده جسد زن ۴۲ ساله را به سردخانه آرامستان منتقل کرده‌اند و متصدی سردخانه نیز بدون دریافت هیچ گونه مجوز و گواهی فوتی، جسد وی را تحویل گرفته و پیکر او ساعت‌ها در سردخانه نگهداری شده است.

روز بعد که خانواده این زن ۴۲ ساله برای دریافت مجوز دفن به دادپزشک مراجعه می‌کنند، دادپزشک پس از آنکه اعلام می‌کند مدارک و علت فوت اعلامی از سوی خانواده وی هم خوانی ندارد متوجه زنده بودن این زن خرم آبادی می‌شود و سپس پیکر وی به بیمارستان منتقل شده و احیا می‌شود.

هم اکنون این زن ۴۲ ساله با سطح هوشیاری پایین در بیمارستان شهید مدنی خرم آباد بستری است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها