أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۷۰۹۹۰
زمان انتشار: ۱۷:۰۶     ۰۳ خرداد ۱۳۹۹
عملیات بیت المقدس از جمله طولانی‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس است که در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» به فرماندهی مشترک سپاه و ارتش و با هدف آزادسازی خرمشهر آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری 598؛ حاج محسن ایرانزاد، از پیشکسوتان دفاع مقدس و از نزدیک‌ترین همرزمان سردار «مهدی باکری» در مورد عملیات فتح خرمشهر به ایسنا می گوید: در آن زمان، تعدادی از نیروهای تیپ عاشورا به صورت خودجوش به خرمشهر رفته بودند و همچنین تعدادی نیز در شلمچه بودیم که تقریبا اواخر عملیات و تقریبا زمان پاکسازی وارد خرمشهر شدیم.

او ادامه می‌دهد: استحکامات دفاعی و موانعی که دشمن بعثی در خرمشهر ایجاد کرده بود بسیار زیاد بود و ۵۰ هزار نیروی زبده عراقی در این استحکامات مقاومت می‌کردند، این استحکامات به گونه‌ای بود که تصورش سخت بود، بتوان از آن‌ عبور کرد، اما عنایت الهی خرمشهر را آزاد کرد.

او به صحنه‌های بعد از آزادسازی خرمشهر اشاره کرده و می‌افزاید: زمانی که خرمشهر آزاد شد و وارد خرمشهر وارد شدیم، با دیدن بقایای موانع و استحکامات، سخن امام خمینی(ره) به خاطرم آمد و با خود گفتم که حقیقتا خرمشهر را خدا آزاد کرد.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس ادامه می‌دهد: بعد از آزادی خرمشهر، همه جای شهر پر بود از پوتین و کلاه آهنی؛ گویی که از آسمان باریده باشد. در این عملیات حدود 19000 عراقی به اسارت گرفته شد، و تعدادی از فرماندهان نیز به داخل اروند پریدند. آن‌هایی هم که نتوانسته بودند فرار کنند، ذلیل بودند و حقیقتا خداوند دشمن را ذلیل کرده بود و ترس و نگرانی در چهره‌هایشان موج می‌زد.

او با بیان این‌که فتح خرمشهر نتیجه عنایت الهی، فرماندهی حضرت امام راحل و صداقت، اخلاص و باور رزمندگان بود، اضافه می‌کند: در وهله اول، جز خداوند چه کسی می‌توانست خرمشهر را آزاد کند؟ در وهله دوم نیز اخلاص رزمندگان و عشق به ولایت این پیروزی شیرین را به ارمغان آورد.

حاج محسن می‌افزاید: رزمندگان، عاشق ولایت بودند و نیت‌شان هم شادی قلب امام خمینی(ره) بود، چنانچه امام راحل نیز در پیام خود به این موضوع اشاره کرده بودند.

روایت بانوی امدادگر از پشت جبهه "عملیات فتح خرمشهر"

خدیجه افشردی، بانوی رزمنده تبریزی هم که در عملیات فتح خرمشهر در نقاهتگاه‌ها مشغول مجاهدت بود، به ایسنا می‌گوید: مقاومت خرمشهر، مقاومت تمام مردم ایران بود و سوم خرداد نیز یکی از نشانه‌های بی‌نظیر عنایت الهی است.

او با اشاره به اهمیت آزادسازی خرمشهر ادامه می‌دهد: در آن زمان، آزادی خرمشهر برابر با آزادی ایران بود و اگر خرمشهر تحت تصرف رژیم بعثی باقی می‌ماند، مشکلات بزرگی پیش می‌آمد. عملیات فتح خرمشهر، اهمیت بسیاری داشت و به همین جهت هم طولانی شد و آن همه شهید و مجروح دادیم.

او می‌افزاید: زمانی که عملیات بیت‌المقدس در شرف انجام بود، قریب به ۳۰۰ بانوی امدادگر از شهرهای مختلف کشور فراخوانده شدند، چراکه عملیات بزرگی بود و به حضور نیروهای امدادگر پشت جبهه نیاز بود؛ ما نیز فراخوانده شدیم.

او در مورد اعزام امدادگران تبریزی به اهواز می‌گوید: اوایل اردیبهشت ماه بود و چند روز مانده به شروع عملیات، حدود ۳۵ نفر امدادگر زن از تبریز در ایستگاه قطار جهت اعزام به اهواز حاضر شدند. عازم که شدیم و در راه هر کدام از بانوان مشغول به وصیت نامه نویسی، خاطره نویسی یا قرائت قرآن شدند و در واگن‌های بعدی هم مجاهدان مداحی‌های آهنگران را می‌خواندند.

افشردی ادامه داد: شهرها را یکی پس از دیگری گذراندیم و درنهایت به اهواز رسیده و سپس عازم ورزشگاه تختی اهواز شدیم، آنجا پر بود از بانوان امدادگر؛ مقرر بود این بانوان نقاهتگاه‌ را تجهیز کرده و در کنار پزشکان به مجروحان جنگی امدادرسانی کنند، چرا که بیمارستان‌های اهواز از مجروح جنگی پر شده بود و باید نقاهتگاه‌هایی تجهیز می‌شد.

او ادامه می‌دهد: بعد از تجهیز نقاهتگاه‌ها که عملیات نیز شروع شده بود، پای مجروحان جنگی به نقاهتگاه‌ها باز شد. وضعیت به گونه‌ای بود که اتوبوس اتوبوس مجروح می‌آمد.

او در ادامه می‌افزاید: روزها سپری می‌شد و ما از شستن لباس‌ها و پوتین‌ها گرفته تا کمک‌های درمانی همه مشغول بودیم؛ خارج از شیفت نیز به دوستانمان کمک می‌کردیم. از پرستار گرفته تا دکتر همه و همه در هرکاری کمک می‌کردند.

این بانوی رزمنده، با بیان این‌که هرگز احساس خستگی نکردیم، اما منتظر بودیم پیروزی را اعلام کنند، می‌گوید: هرچند وضعیت بحرانی بود اما چیزی جز زیبایی ندیدیم؛ سوم خرداد که شد، خبر آزادسازی خرمشهر رسید و در نقاهتگاه‌ها شیرینی پخش کردند؛ لحظه بسیار شیرینی بود.

او ادامه می‌دهد: بعد از اتمام ماموریت، خواستار دیدار امام خمینی(ره) شدیم و گویا هر که از عملیات تمام می‌شد به سمت جماران می‌رفت، ما نیز عازم دیدار امام شدیم و شوق در چشمانمان موج می‌زد...

متن پیام بنیانگذار انقلاب اسلامی برای فتح خرمشهر

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به این جانب شده است، سپاس بی‌ حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود. این جانب با یقین به آنکه مَا النَّصْرُ إلّا مِنْ عِندِ اللَّهِ از فرزندان اسلام و قوای سلحشور مسلح، که دست قدرت حق از آستین آنان بیرون آمد و کشور بقیة اللَّه الاعظم- ارواحنا لمقدمه الفداء- را از چنگ گرگان آدمخوار که آلتهایی در دست ابرقدرتان خصوصاً امریکای جهانخوارند بیرون آورد و ندای «اللَّه اکبر» را در خرمشهر عزیز طنین‌انداز کرد و پرچم پر افتخار «لا اله الا اللَّه» را بر فراز آن شهرِ خرّم- که با دست پلید خیانتکاران قرن به خون کشیده شده و «خونین شهر» نام گرفت- [بیافراشت‌] تشکر می‌ کنم. و آنان فوق تشکر امثال من هستند. آنان به یقین مورد تقدیر ناجی بشریت و برپاکننده عدل الهی در سراسر گیتی- روحی لتراب مقدمه الفداء- می‌ باشند. آنان به آرم ما رَمَیْتَ إذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّه رَمی‌ مفتخرند.

مبارک باد و هزاران بار مبارک باد بر شما عزیزان و نور چشمان اسلام این فتح و نصر عظیم که با توفیق الهی و ضایعات کم و غنایم بی‌ پایان و هزاران اسیر گمراه و مقتولین و آسیب دیدگان بدبخت که با فریب و فشار صدام تکریتی، این ابرجنایتکار دهر، به تباهی‌ کشیده شده‌ اند، سرافرازانه برای اسلام و میهن عزیز افتخار ابدی به هدیه آوردید. و مبارک باد بر فرماندهان قدرتمند که فرماندهان چنین فداکارانی هستند که ستاره درخشنده پیروزیهای آنان بر تارک تاریخ تا نفخ صور نورافشانی خواهد کرد. و مبارک باد بر ملت عظیم الشأن ایران این چنین فرزندان سلحشور و جان بر کفی که نام آنان و کشورشان را جاویدان کردند. و مبارک باد بر اسلام بزرگ این متابعانی که در دو جبهه جنگ با دشمن باطنی و دشمنان ظاهری پیروزمندانه و سرافراز امتحان خویش را دادند و برای اسلام سرافرازی آفریدند.

و هان ای فرزندان قرآن کریم و نیروهای ارتش و سپاهی و بسیج و ژاندارمری و شهربانی و کمیته‌ ها و عشایر و نیروهای مردمی داوطلب و ملت عزیز، هوشیار باشید که پیروزیها هر چند عظیم و حیرت‌ انگیز است شما را از یاد خداوند که نصر و فتح در دست اوست غافل نکند و غرور و فتح شما را به خود جلب نکند؛ که این آفتی بزرگ و دامی خطرناک است که با وسوسه شیطان به سراغ آدم می‌ آید و برای اولاد آدم تباهی می‌ آورد. و من با آنکه به همه شما اطمینان تعهد به اسلام دارم، لکن از تذکر، که برای مؤمنان نفع دارد، باید غفلت نکنم؛ چنانچه از نصیحت به حکومتهای همجوار و منطقه دریغ ندارم. و آنان می‌ دانند امروز با فتح خرمشهر مظلوم، دولت و ملت پیروزمند ما از موضع قدرت سخن می‌ گوید. و من به پیروی از آنان به شما اطمینان می‌ دهم که اگر از اطاعت بی‌چون و چرای امریکا و بستگان آن دست بردارید و با ما به حکم اسلام و قرآن کریم رفتار کنید، از ما جز خیر و پشتیبانی نخواهید دید. و شما بدانید آن قدر که ابرقدرتها از صدام، این نوکر چشم و گوش بسته، پشتیبانی کردند از شماها که قدرتهای کوچک و حکومتهای ضعیف هستید پشتیبانی نمی‌ کنند. و شما عاقبت این جنایتکار و هم قطار جنایتکارش شاه مخلوع را به عیان دیده‌ اید. قدرتهای بزرگ بیش از ‌آنچه از شما استفاده نمایند از شما طرفداری نمی‌ کنند. و شماها را برای منافع خویش به هلاکت می‌ کشند. و من نصیحت برادرانه به شما می‌ کنم که کاری نکنید که قرآن کریم برای برخورد با شما تکلیف نماید و ما به حکم خدا با شما رفتار کنیم. و یقین بدانید که امثال حسنی مبارک‌ مصری و حسین اردنی و دیگر هم جنایتکارانِ آنان برای شما نفعی ندارند و دین و دنیای شما را تباه می‌ کنند. و اگر با نشستهای خود بخواهید طرح کمپ دیوید یا فهد را، که مرده‌ اند، زنده کنید؛ که ما خطر بزرگ برای کشورهای اسلامی خصوصاً حرمین شریفین می‌ دانیم، اسلام به ما اجازه سکوت نمی‌ دهد. و این جانب در پیشگاه مقدس خداوند تکلیف الهی خود را ادا نمودم. اکنون دست تضرع و دعا به سوی خالق یکتا بلند کرده و به قوای مسلح اسلام و فداکاران قرآن کریم و میهن عزیز ایران دعا می‌ کنم، و سلامت و سعادت و پیروزی آنان را خواستار هستم.

سلام و درود بی‌ پایان بر فرماندهان متعهد قوای مسلح و بر رزمندگان فداکار و بر ملت دلیر ایران عزیز و سرشار از شادیها. و السلام علی عباد اللَّه الصالحین. روح اللَّه الموسوی الخمینی‌»

ایسنا

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها