يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۱۲۵۹
زمان انتشار: ۱۱:۵۷     ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا؛
رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با توجه به درخواست مردم متدین برای بازگشایی مساجد جهت اقامه نمازهای یومیه، مقرر شد نماز جماعت با رعایت فاصله و دستورالعمل‌ها در مساجد سراسر کشور برگزار شود.
به گزارش پایگاه 598، روحانی در جلسه ویدئو کنفرانس ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور اعضای ستاد و استانداران سراسر کشور در حال برگزاری است، گفت: امام خمینی (ره) در طول دوران هشت ساله جنگ تحمیلی، نه تنها برابر عراق، بلکه در برابر تمام قدرت های زورگوی جهانی ایستاد.

 روحانی در ادامه سخنانش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهار داشت: امام (ره) در تجاوزی که به کشور صورت گرفت و زمانی که تمامیت ارضی ما در خطر بود در هشت سال دفاع مقدس، نه تنها برابر عراق، بلکه در برابر تمام قدرت های جهانی توانست کشور را رهبری کند و در نهایت به پیروزی برسد.

رئیس جمهور افزود: امام (ره) حکومت اسلامی را تشکیل داد و در همان سال های اولیه انقلاب و به تعبیری از ۱۰ فروردین سال ۵۸ که حضور مردم در پای صندوق آراء برای همه پرسی نظام جمهوری اسلامی ایران بود و مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران رای دادند، در اسفندماه همان سال نیز انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

 روحانی در ادامه گفت: امام(ره)، قانون اساسی، خبرگان قانون اساسی، همه پرسی قانون اساسی، اصل نظام ریاست جمهوری و مجلس و تمام نهادهای مهم را در همان سال ۵۸ تشکیل داد و نهادهای اصلی نظام با رای مردم و اتکاء با آراء مردم تشکیل شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امام(ره) برای نجات کشور از استبداد و استعمار، انقلاب را به پیروزی رساند، گفت: امام برای نجات کشور از اشغال و تجاوز دفاع ملی را به پیروزی رساند و برای تشکیل نظام اسلامی همه نهادهای لازم را با رای مردم و نظر مردم استقرار بخشید.

 روحانی افزود: امروز ۳۱ سال از رحلت امام می گذرد و الحمدالله مردم ما با همان عشق به امام و پیروی از راه امام، مسیر امام را ادامه دادند و با پیروی از راه امام و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری، که ایشان همان پرچم را با همان صلابت بر دوش نگاه داشته است، برابر انواع توطئه ها علیه ملت ایستادگی کردند.

بزودی نمی توانیم به شرایط قبل از کرونا بازگردیم

رئیس جمهور گفت: ما به این زودی نمی توانیم به شرایط قبل از کرونا برگردیم و این بدان معناست که باید برای مدتی طولانی سبک زندگی مان را عوض کنیم.

 روحانی در ادامه سخنان خود در نشست ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، تصریح کرد: موضوع کرونا همچنان به عنوان یک مساله اصلی و مهم در کشورما ظهور و بروز دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: این ویروس موجب تحولات بسیار زیادی در مسائل سیاسی، اجتماعی، بهداشتی و حتی فرهنگی شده است، ما کار عظیم و بزرگی را در کرونا و پساکرونا مشاهده می کنیم؛ بسیاری از مواردی که در دنیا مورد اعتماد جهانی بود و همواره بر قواعد جهانی بودند تکیه کرده بودند، همه را به نحوی زیر سوال قرار داد.

 روحانی ادامه داد: مسأله مرزها در دنیا بسیار کمرنگ شده بود و بسیاری از اتحادیه ها مرزهایشان را برداشته بودند، ویروس کرونا دوباره موضوع مرزها را پررنگ کرد.

رئیس جمهور افزود: مساله مهاجرت که امر ساده ای شده بود و همچنین موضوع سفر که امری بسیار طبیعی و معمولی و آسانی بود، ویروس کرونا همه اینها را تغییر دارد و ما امروز با یک شرایط جدیدی در دوران کرونا و پس از کرونا مواجه هستیم که شاید این روند برای سال ها ادامه یابد.

 روحانی گفت: زندگی ما محدودتر و بخشی از آن نیز مجازی شده است، مردم کشورمان باید باور کنند که ما به این زودی نمی توانیم به شرایط قبل از کرونا بازگردیم. این که مردم فکر می کنند ما ۱۵ روز و یا یک الی دو ماه دیگر به شرایط دی ماه و یا اوایل بهمن ماه سال گذشته باز می گردیم، این چنین نیست.

رئیس جمهور با تاکید بر امکان طولانی شدن شرایط فعلی کشور تصریح کرد: باید سبک زندگی مان را عوض کنیم و محدویت ها را بپذیریم، بخشی از زندگی ما باید به فضای مجازی برود، چرا که ما ناچاریم از فضای حقیقی خارج شویم، ما دیگر به این زودی ها نمی توانیم وقتی به هم می رسیم به یکدیگر دست دهیم.

 روحانی افزود: اینکه وزیر بهداشت نسبت به بازگشت موج کرونا در برخی نقاط کشور ابراز نگرانی می کند، چرا که فکر می کنند آداب و رسوم گذشته می تواند به زودی حاکم شود، این اشتباهی است که می تواند خدای نکرده سرنوشت سلامت کشور را در معرض خطر قرار دهد.

رئیس جمهور بر لزوم ترک عاداتی چون همنشینی چند ده نفره و گپ و گفت با یکدیگر در شرایط فعلی کشور تاکید کرد و گفت: این عادات را باید برای ماه ها ترک کنیم، اجتماعات باید کوچک و با فاصله باشد و اگر کسی به ویروس کرونا مبتلا شد باید به او بگوییم که خود را قرنطینه کند.

 روحانی شرایط فعلی کشور را سخت تر از دوران شیوع کرونا در اسفند و فروردین خواند و افزود: ما در اسفند سال گذشته و فروردین ماه با مبتلایانی مواجه می شدیم که علایم ظاهری کرونا را چون تنگی نفس و سرفه داشتند و اعلام می کردند که کرونا دارند اما اکنون شرایط عوض شده است .

رئیس جمهور با اشاره به نبود علایم ظاهری در برخی از مبتلایان به کرونا ویروس، ادامه داد: اکنون وضعیت عوض شده است و با افزایش تعداد مبتلایان کشف شده مواجه هستیم چرا که برخی علائم بالینی ندارند اما با انجام تست خود فرد نیز باور نمی کند که مبتلا شده است و نسبت به دقت در نمونه برداری شک دارد و بنابراین کار سخت تر شده است.

 روحانی گفت: این بدان معناست که شما باید از یک دوست و یا یکی از اقوامتان که هیچ علائمی ندارد اما تست او مثبت است، فاصله بگیرید بنابراین کار امروز ما مقداری سخت تر از گذشته شده است.

رئیس جمهور ادامه داد: ما نمی خواهیم بگوییم سفر ممنوع است، ما می گوییم با کرونا زندگی کنیم، اما با احتیاط کامل، استراتژی ما این باشد، یعنی همان فاصله ها همان دستورالعمل ها یعنی همان مراقبت ها و همان دست شستن ها یعنی اینکه در اجتماع بزرگ شرکت نکنیم و همه این دستورالعمل های را باید رعایت کنیم.

روحانی در ادامه سخنانش در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: اقشاری از جامعه ما قهرمان ساز هستند و اکنون به سمت کادر پزشکی ما این قهرمانی چرخش پیدا کرده و امروز قهرمانان جامعه ما در قدم اول آنهایی هستند که فداکاری و در بیمارستان ها ایثار می کنند.

روحانی افزود: هیچ گاه نبود که در جامعه ما چندماه دبیرستان و دانشگاه به طور کامل تعطیل باشد، طبیعی است که مردم برای تحصیل فرزندان خود و برای آینده آنها نگران شوند، بنابراین ما ناچار در امر تحصیل بخشی از آن را مجازی و بخشی از آن را حقیقی کنیم، البته باید دقت بیشتر بکنیم چون شرایط کاملا ً متفاوت شده است.

رئیس جمهور با تاکید براینکه القای ترس و اضطراب مفید نخواهد بود، ادامه داد: ما باید تصمیم بر این بگیریم که بایک ویروسی بناست ماه ها زندگی کنیم، یک زندگی توأم با احتیاط کامل، ما نمی توانیم بگوییم دو روز دیگه یک هفته دیگر این ویروس را از بین می بریم.

وی افزود: چون واکسنی وجود ندارد و داروی قطعی برای این ویروس نیست و این ویروس درحال چرخش است و از استانی به استان بعدی می رود، شما می بینید نوع شیوع و حرکت این ویروس هم در داخل و هم در سطح جهان یک حرکت خاص و ویژه ای است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در این شرایط سامان دادن و به زندگی و اقتصاد مردم از مسائل بسیار مهم است، گفت: همین آماری که در جلسه ارائه شد، دیدید در بخش تولید ما دچار یک تفاوت فاحش نسبت به فروردین ماه نیستیم، اما در بخش خدمات این فاصله را ما مشاهد می کنیم.

روحانی افزود: متاسفانه و یا خوشبختانه در ایامی که ما با کرونا مواجه شدیم، روزهای خاصی را درپی داشتیم، یک دوره آن شب عید و یک دوره آن در ماه مبارک رمضان بود و اکنون هم در شرایط تابستان که سفرها زیاد است، قرار داریم که این شرایط، وضعیت ما را سخت تر می کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با توجه به درخواست مردم متدین کشور برای بازگشایی مساجد جهت اقامه نمازهای یومیه، مقرر شد نماز جماعت با رعایت فاصله و دستورالعمل‌ها در مساجد سراسر کشور برگزار شود و درب مساجد با اجرای دستورالعمل‌ها برای اقامه نمازهای یومیه باز خواهد بود.

روحانی ادامه داد: یکی از این موضوعات بازگشایی صحن‌های حرم‌های مطهر در ساعات شب بود که بنا شد با بررسی بیشتر و تأیید وزارت بهداشت این تصمیم در جلسه بعد بررسی  و نتیجه آن اعلام شود؛ همچنین در زمینه بازگشایی سینماها و برخی مراکز فرهنگی نیز باید با رعایت احتیاط‌ها بازگشایی‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: همچنین مصوب شد که محدودیت ساعت کار پاساژها برطرف شده و این اماکن با رعایت دستورالعمل‌ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

مردم نگران تعداد مبتلایان به کرونا نباشند

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در زمینه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا جای نگرانی وجود ندارد، گفت:​ هنوز خیلی باید احتیاط کنیم و ممکن است برخی محدودیت ها در برخی از مناطق کشور برای مقابله با ویروس کرونا بازگردد.

روحانی در ادامه سخنرانی خود در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به اینکه روزانه درحال پایش وضعیت مقابله با ویروس کرونا در کشور هستیم، اظهارداشت: ما برای سنجش این وضعیت، معیارهایی داریم که تعداد مبتلایان یکی از این معیارهاست؛ اینکه می گوییم مردم نگران نباشند به این دلیل است که تعداد مبتلایان براساس تست اعلام می شود و ممکن است جوانانی تست هایشان مثبت باشد که علایمی نداشته باشند، مشکل زمینه ای هم نداشته باشند، اما در عین حال باید در یک قرنطینه خانگی قرار بگیرند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سنجش مبتلایان بر مبنای تست به نفع آینده ماست، گفت: در این صورت فردی که مبتلا است هدایت می شود و نمی گذارد افراد دیگری را آلوده کند.

روحانی با اشاره به اینکه امنیت جمعی می تواند یکی از معیارهای سنجش وضعیت کرونا باشد، تاکید کرد: اگر 40 درصد جمعیت ما دارای آنتی بادی باشند، خیال ما راحت می شود که زنجیره متصل نیست؛ اما این هنوز محقق نشده است و هنوز خیلی باید احتیاط بکنیم چون به آن نقطه نرسیده ایم.

رئیس جمهور همچنین روحیه و خستگی ناپذیر بودن کادر درمان را یکی از ملاک های مهم در مقابله با ویروس کرونا دانست و افزود: نشاط کادر درمانی ما خوب است درحالیکه علی القاعده باید خسته شده باشند چون در ماه های گذشته به صورت شبانه روزی فعالیت کرده اند.

روحانی ضمن سپاسگذاری از کادر درمان، گفت: ما در تجهیزات پزشکی مورد نیاز کادر درمان اعم از ماسک N95، گان، دستگاه تنفس مصنوعی و تمام مسایل مورد نیاز بیمارستان ها مشکلی نداریم.

رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: آنچه ما امروز می خواهیم، همراهی مردم و اجرای بهتر دستورالعمل های بهداشتی است؛ اگر مردم مراعات کنند، ما حتما از این مشکل به سلامت، با حداقل تلفات و به بهترین شکل عبور خواهیم کرد و من امیدوارم پایان این داستان شبیه دوران دفاع مقدس پر افتخار و خوش باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها