أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۱۵۱۲
زمان انتشار: ۱۳:۱۵     ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
مقایسه تطبیقی" صاحبان حرفهای بی عمل" و " با عمل"؛
دکتر سیدجوادهاشمی فشارکی
انقلاب پرشکوه وپرافتخاراسلامی ، پس از عبوراز فراز ونشیبهای فراوان و علیرغم همه تهدیدات خارجی و داخلی و ضعفهای درونی و چالشهای بوجود آمده ، یک چله پردستاوردی را را بهمراه داشته که در مقایسه با پیش از انقلاب و سایر انقلابات جهان ، بی نظیر و پرافتخار بوده است . که چنانچه با " اصحاب حرفهای بی عمل " مواجه نمی بود، هم چالشهای داخلی کمتر میشد و هم منشا تاثیر تهدیدات خارجی بی رنگ میشد. صاحبان پرادعا وبی عمل زیادی ،که حرفهایشان مفیدفایده نبوده و بجای یاری انقلاب نوپا وپرتهاجم ،حرفهای بی عمل وپر دردسرساز داشته است ، و چون ویروس ام اس به جای مقابله با میکروب ، سلولهای خودی را دچار مشکل کرده اند.

در پایان چله اول انقلاب و مطلع ورود انقلاب اسلامی به فصل زندگی نوین خود، رهبرانقلاب اسلامی طی بیانیه مهم و راهبردی گام دوم انقلاب خطاب به ملت ایران و بخصوص جوانان ، ضمن بیان اهم دستاوردها وضعفها، چنین بیان داشته اند :" انقلاب اسلامی ، همچون پدیده ای زنده و بااراده ،همواره دارای انعطاف وآماده تصحیح خطاهای خویش است ، اما تجدیدنظر پذیر واهل انفعال نیست، به نقدها حساسیت مثبت نشان میدهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرف های بی عمل می شمارد..."( عبارت چهارم آغاز بیانیه گام دوم )

صاحبان ، جمع صاحب و به معنی مالک‌ودارنده شی یا چیزی بوده وصاحبان حرف ،یعنی کسانی که منصب و جایگاهی را کسب کرده و کلام وسخن می گویند و صاحبان حرفهای بی عمل ،یعنی صاحب منصبانی که حرفهایی میزنند که بدنبال آن عمل وجودندارد و بعبارتی میتوان گفت که به حرفهای خود عمل نمیکنند. شعارهای زیبایی میدهند که خود اهل عمل به آن نیستند.

خداوند متعال نیز همواره به ایمان توام با عمل تاکید کرده است " الذین امنوا و عمل الصالحات " ودر بیان تاثیرگذاری تبلیغ نیز براساس این حدیث " کونوا به غیر السنتهم " که مروج با غیر زبان خود باشید ، یعنی تبلیغ نیز بایستی توام با عمل باشد تا اثر گذارد. در حالیکه "صاحبان حرفهای بی عمل" چنین نیستند . و برعکس آن یعنی صاحبان حرفهای باعمل ، نهادهای انقلابی و نیروهای انقلابی ومردم درصحنه هستند.که در تمامی رویدادهاومناسبتهای اجتماعی حاضرشده وشعارهای دفاع از اسلام وانقلاب سرداده ودرصحنه های مختلف حوادث طبیعی مثل سیل وزلزله ودر جنگ تحمیلی و درمقابله با حوادث تلخ فتنه های ۸۸ و۹۶ و۹۸ ودر محرومیت زدایی و گروههای جهادی درنقاط مختلف کشور وحتی محور مقاومت یا شرکت کرده و یا حمایتهای مادی و معنوی میکنند.

اما " صاحبان حرفهای بی عمل" علیرغم برخورداری از منصب و اختیارات لازم ، فقط حرف ولفاظی کرده وادعاهایی زیبا و فریبنده برزبان‌جاری میکنند وخود بدان عامل نیستند.در هردوره ای شعارهای پرطمطراقی مطرح کرده وتوپخانه های نظریه پردازیشان ، بگونه ای شلیک میکند که فقط فضا را غبار آلودمیکندتا بی عملیشان ظاهرنشود و تمیزحق از باطل سخت شود. در دوره ای ،باطرح لوایح دوقلو ،بی عملی خود را به بهانه ناکافی بودن اختیاراتشان می پوشانند. در حالیکه بسیاری ازظرفیتهای در اختیارشان بلااستفاده مانده و رفع مشکلات معیشتی را به بهانه توسعه سیاسی ، رها میکنند و بجای خدمتگزاری ، فضای سیاسی کشور را آلوده میکنند. ودر دوره ای دیگر همه مشکلات کشور وحتی آب خوردن مردم را به مذاکره با امریکا وغرب پیوند میزنند وسالها میدان " عمل" را معطل مذاکرات می کنند. وصاحب منصبان اجرایی ، بجای اجرا وعمل، حرف و نظریه میدهند و حرفهایی میزنند که عمل بدنبال آن نیست . در حالیکه ، صاحب منصبان اجرایی ، بجای حرف بایستی بدنبال عمل می بودند. و به معنی واقعی میشوند " صاحبان حرفهای بی عمل" " صاحبان حرف و عمل " کم حرف و پرکار و پرتلاش، کم توقع و کم هزینه ، خستگی ناپذیر و رسالت گرا هستند و کار خود را وظیفه میدانند و چشم امید به اجر الهی دارند . وبرعکس ، " صاحبان حرفهای بی عمل" پر حرف و کم عمل ، پرمدعا ، سهم خواه و پرهزینه، نجومی بگیر و بدنبال منافع حزب و گروه خود بوده و برای کشور پرچالش و پردردسر بوده و یکی از آفت های انقلاب و کشور می باشند.

باتوجه به شرایط نوین انقلاب اسلامی در گام دوم خود و ضرورت رفع چالشها و هموارشدن میسر در جهت تحقق اینده درخشان انقلاب اسلامی ، بایستی محدودیتها و هشدارهای لازم به " صاحبان حرفهای بی عمل " بوجود آید و با توام شدن حرف و عمل ، همگامی همگان با گام دوم انقلاب فراهم و شکوفاگردیده و اتصال به نور ولایت عظمی ( عج ) گردد.

دکتر سیدجوادهاشمی فشارکی ، مولف کتاب فرهنگ موضوعی بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها