کد خبر: ۴۷۱۷۵۲
زمان انتشار: ۱۳:۱۲     ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
بررسی وضعیت روابط ایران و امریکا در نیم‌قرن اخیر؛
موازنه جدال دوکشور، به گونه دیگری شده و ایران با اقتدار به تقابل پرداخته و در بسیاری از موارد نیز چون یک قدرت نوظهور جهانی بروز یافته و سبب بازدارندگی دشمن از تقابل و رویایی مستقیم گردیده و به سمت ارتقا حداکثری و مصون سازی کشور در حرکت میباشد و بزودی شبیه دوران جنگ سرد فیمابین دوکشور برقرارخواهد گشت.

سرویس سیاسی پایگاه 598-دکتر سیدجوادهاشمی فشارکی؛ بررسی وضعیت روابط ایران و امریکا در نیم‌قرن اخیر، مبین تغییرمعنا داری در کمیت و کیفیت آن می‌باشد. در سیر دوره زمانی پنجاه شصت سال اخیر، تحولی بسیار متفاوت مشاهده می‌شود. اگر در سه فریم به این روابط نگریسته شود، آن را بر اساس دونقطه عطف، می‌توان به سه دوره تقسیم کرد:

فریم اول، سلطه کامل امریکا بر ایران پیش از انقلاب:
پس از کودتای ۲۸ مرداد و بازگرداندن شاه بر قدرت، شاه، تاج‌وتخت خود را وام‌دار امریکا دانسته و سفارت امریکا، برتمامی ارکان کشور سیطره داشته، علاوه بر چپاول نفت و منابع ایران، تمامی اهداف خود در منطقه را از طریق رژیم شاه و با هزینه‌های دولت شاهنشاهی پرداخت و دنبال می‌کرد و اساساً، دولت به‌جز نقش مهره، اختیاری در امور مهم کشور نداشت.

در این دوره مردم ایران در شرایط محرومیت و مستقیماً موردتهاجم فرهنگی و اجتماعی قرار داشته و در استبداد و خفقان شدید قرار داشتند. گوشه‌هایی از این وضعیت در خاطرات آخرین سفیر امریکا در ایران و خاطرات برخی سران دولت شاهنشاهی، ازجمله فردوست ثبت‌شده است.

فریم دوم، هجمه همه‌جانبه امریکا بر ایران نحیف و مقاومت جانانه ملت در چله اول انقلاب:
قیام امام وامت، طومار رژیم شاهنشاهی را درهم‌پیچید و حمایت امریکا و دیگر کشورهای سلطه‌گر در حفظ آن‌ موثر واقع نشد و یک نظام مستقل از غرب وشرق درکشورحاکم شد و تمامی دستان بیگانه را از منابع کشورقطع کرد. و از همان آغاز انقلاب، انواع فتنه‌ها و توطئه‌ها علیه کشور برنامه ریزی و سازماندهی کردند. قائله کردستان، ترکمن، خلق عرب، شریعتمداری، کودتای نوژه، پناهندگی به سلطنت طلبان، حمایت مالی و سیاسی از گروههای معاند، آموزش و سازماندهی براندازان نظام، حمله به صحرای طبس، جنگ تحمیلی هشت ساله، حمله‌نظامی منافقین درغرب کشور، جنگ مسلحانه در خیابانهای تهران و شهرهای بزرگ، ترور، انفجار ریاست جمهوری و مراکز مهم، تحریم مالی، بانکی، نفتی، دریایی، ناامنی مرزی، بمب گذاری و انفجار حرمها و مساجد، نفوذ به ارکان‌کشور، جاسوسی، اعزام گروههای تروریستی، حمله منافقین از عراق، خرابکاری در تاسیسات نفتی، بمب گذاری در نمازهای جمعه، اسقاط هواپیمای مسافری ایران در خلیج فارس، تحرکات دریایی در خلیج فارس، تحریک کشورهای عرب جنوبی، و ادعای آنان مبنی بر مالکیت سه جزیره ایرانی، بمب گذاری در تاسیسات نفتی، پرورش و حمایت از گروهک‌داعش در حمله به مجلس و حرم امام، ناامنی درمرزهای کشور، حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای، تهاجم و شبیخون فرهنگی، عملیات روانی، حمایت از آشوب‌های داخلی، حمایت از جریانات و عناصر نفوذی، نفوذسیستمی در ارکان نظام و تحمیل برجام هسته‌ای از طریق مقامات مرعوب کدخدا، تحمیل سند ۲۰۳۰ فرهنگی، مقدمات برجام های موشکی و ....، ۲ و ۳ و ۴ پیاده سازی خالی کردن خزانه کشور از سکه و ارز توسط مقامات عالی کشورمان و موارد دیگر بصورت مستقیم و یا با واسطه بوده است.

در اغلب موارد، دست برتر با امریکا بوده و همواره صدمات جسمانی، فیزیکی، روحی و خسارتهای سنگین و هزینه‌های بالایی را برکشور تحمیل کرده و درتمامی مواردفوق، آنچه سبب ناکامی دشمنان گردیده است مقاومت و پایداری امامین انقلاب و امت بوده است. نبرد ناهمطرازی که ضربه زننده، غالباً دست برتر را داشته و درعین حال ناکام‌کننده طرح‌های دشمن، ملت مسلمان و مقاوم ایران بوده است.

فریم سوم: جدال امریکای روبه افول، با ایران روبه تراز اقتدارجهانی در گام دوم انقلاب:
امریکا در بسیاری از طرحهایش در مناطق مختلف جهان از جمله در منطقه جنوب غرب آسیا، توسط مبارزه محور مقاومت با شکست کامل مواجه شده، چین و روسیه در حال قدرت گرفتن و فاصله گیری از سیاستهای اقتصادی و سیاسی امریکا و غرب بوده و در سازمان ملل اغلب با طرح‌های امریکا مخالفت کرده و به چالش کشیده می‌شود. در داخل امریکا با فقر شدید، مشکلات اقتصادی و اجتماعی و بخصوص پیامدهای ویروس کرونا و نیز درگیریهای شدید مردم با تبعیض نژادی مواجه می‌باشد.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران، با اتکا به خود و تجارب چله اول انقلاب، در حال ارتقائ توان نظامی و نفوذمعنوی خود در منطقه بوده و با اتکا به محور مقاومت، تمامی طرح‌های امریکا را با شکست مواجه کرده و جهان اسلام، درحال قدرت گرفتن و شکل گیری بعنوان یک قدرت تعیین کننده درحال بروز و ظهور است؛ و ایران اسلامی بعنوان ام‌القرای جهان اسلام، و یک قدرت فرامنطقه ای، درحال ایفای نقش می‌باشد. برای نخستین بار ائتلافی شکل می‌گیرد، که یک سوی آن ایران و روسیه، در تقابل با داعش، بعنوان مولودغرب وحشی و عرب مرتجع، شکل گرفته و منجربه شکست کامل این پدیده خطرناک ‌میشود، برای اولین‌بار رژیم صهیونیستی، طرح‌های توسعه طلبانه اش به شکست منجرشده و اکنون ایران ناقوس نابودی وی تا قبل از دودهه آینده را به صدا در آورده است. با حمله ایران به بزرگ‌ترین پایگاه نظامی‌اش در عین الاسدعراق و عدم جرات پاسخ گویی‌شان، هیمنه شکست‌ناپذیری امریکا را فرو ریخته، امریکایی که تحریم‌های به اصطلاح فلج کننده‌اش را تشدیدکرده، ایران با اقتدارتمام ‌نفتکشهایش را بحرکت درآورده، تحریم ونزوئلا را شکسته و بنزین خود را تحویل آنان داده و طلا تحویل می‌گیرد.

وضعیت اقتدار ایران امروز، بر اساس مقدمه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توسط رهبرانقلاب: " ایران به برکت انقلاب، اکنون در جایگاه متعالی و شایسته ملت ایران در چشم جهانیان و عبورکرده از بسی گردنه‌های دشوار در مسائل اساسی خویش است. "و بر اساس بند سابع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توسط ایشان: "(انقلاب اسلامی) نماد پر ابهت و باشکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان و در رأس آنان، آمریکای جهان خوار و جنایتکار، روز به روز برجسته ترشد". همچنین شکست امریکا در سیاستهایش بر اساس متن مندرج در توصیه ششم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چنین است که: " صحنه جهانی، امروز شاهد پدیده‌هایی است که تحقق یافته و یا در آستانه ظهورند؛ تحرک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت دربرابر سلطه امریکا و صهیونیسم، شکست سیاست‌های امریکا در منطقه غرب آسیا و زمین گیر شدن همکاران خائن آنها درمنطقه، گسترش حضور قدرتمندانه سیاسی جمهوری اسلامی درغرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسرجهان سلطه." را بهمراه داشته و بی نیازی ایران به مذاکره با شیطان بزرگ به لحاظ موارد فوق و بی حاصل بودن آن، در توصیه ششم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبری، مبین اینست که: " درمورد امریکا، حل هیچ مشکلی متصور نیست و مذاکره با آن جز زیان مادی و معنوی، محصولی نخواهدداشت."

جمع بندی سخن:

در فریم اول، بلحاظ تبعیت پذیری رژیم وابسته شاه، برنامه‌های امریکا عیناً پیاده سازی می‌گردید و بعبارتی تهدیدات دشمن علیه ایران از مجرای روابط موجود رژیم سابق با امریکا، بدون تنش و چالش، اجرایی می‌شده است و ضرورتی بر تهدیدعلنی از سوی امریکا، وجود نمی‌داشت. لکن در فریم دوم، به لحاظ استقلال کشور و عدم‌تامین منافع نامشروع امریکا، تهدیدات امریکا علناً اعلام و رسماً از مجاری سیاسی امریکا و نهادهای بین المللی و کشورهای معاند، علیه کشورمان دنبال می‌شده است و مشکلات زیادی را نیز بهمراه آورده است، لکن علیرغم وادادگی کدخدا مرعوبان و دوتابعیتی ها، و نااهلان و نامحرمان نفوذکرده در ارکان دولت، به لحاظ مقاومت امامین انقلاب و امت، با ناکامی دشمنان خارجی و داخلی مواجه شده است. اما در فریم سوم، موازنه جدال دوکشور، به گونه دیگری شده و ایران با اقتدار به تقابل پرداخته و در بسیاری از موارد نیز چون یک قدرت نوظهور جهانی بروز یافته و سبب بازدارندگی دشمن از تقابل و رویایی مستقیم گردیده و به سمت ارتقا حداکثری و مصون سازی کشور در حرکت میباشد و بزودی شبیه دوران جنگ سرد فیمابین دوکشور برقرارخواهد گشت. و با زمینه سازی و بسترسازی‌هایی که درگام دوم انقلاب، در کشور محقق خواهد شد، انشاالله درفریم نهایی، با جدال آخرالزمانی، انهدام دجال زمان در ظهور مهدوی بزودی رقم خواهد خورد؛ و جهان از نظامات بین المللی تأمین کننده منافع جهان خواران رها گردیده و عدالت مطلق با استقرارحکومت مهدوی فراهم خواهدگشت.

* تنظیم: علی شعبانی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها