أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۷۱۷۷۹
زمان انتشار: ۰۹:۵۹     ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
آخرین دادگاه رسیدگی به اتهامات سرشبکه «آمدنیوز» برگزار شد؛
روز گذشته ششمین جلسه از دادگاه‌های بررسی اتهامات روح‌الله زم برگزار شد. مهر 98 بود که روح‌الله زم[معروف به نیما] سرشبکه کانال ضدانقلاب «آمدنیوز» طی یک عملیات پیچیده اطلاعاتی، به تور نیروهای امنیتی کشورمان افتاد. چند ماه پس از دستگیری، جلسات دادگاه‌های زم آغاز شد.
به گزارش پایگاه 598، روز گذشته ششمین جلسه از دادگاه‌های بررسی اتهامات روح‌الله زم برگزار شد. مهر 98 بود که روح‌الله زم[معروف به نیما] سرشبکه کانال ضدانقلاب «آمدنیوز» طی یک عملیات پیچیده اطلاعاتی، به تور نیروهای امنیتی کشورمان افتاد. چند ماه پس از دستگیری، جلسات دادگاه‌های زم آغاز شد. او در این مدت، با معرفی خود به‌عنوان روزنامه‌نگار، بخشی از اتهامات ضدامنیتی خود را که ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای بیگانه و دریافت پول برای اغتشاش‌آفرینی در ایران، گزیده‌ای از آنهاست، پذیرفته و بخشی دیگر را رد کرده است.

آخرین دفاعیات زم
ششمین و آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات روح‌الله زم، روز گذشته [سه‌شنبه] در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در جلسه، وکیل‌مدافع زم با قرارگیری در جایگاه، با تشکر از ریاست دادگاه و نماینده دادستان برای استماع اظهارات موکلش گفت: «ما اعتقاد راسخ داریم قوانین جزایی و قانون آیین دادرسی کیفری جمهوری اسلامی ایران در مقابل با قوانین جزایی کشورهای مدعی حقوق بشر بسیار افضل‌تر و انسانی‌تر است و حقوق انسان‌ها به بهترین شکل رعایت شده است.» وکیل مدافع زم با رد اتهام توهین به مقدسات. توسط موکل خود، اتهام توهین به ماموران دولتی و تحریک مردم به اغتشاش را پذیرفت و تاکید کرد: «موکلم مسوولیت کار خود را پذیرفته و اعلام داشته که تحت‌تاثیر جو رسانه‌های خارج از کشور بوده است.» وی همچنین در ادامه در مورد موج‌آفرینی و حمایت از کمپین‌های ضدامنیتی توسط موکل خود گفت: «اشتباهاتی صورت گرفته، اما موکلم سوءنیتی نداشته است.» وکیل مدافع زم همچنین درباره نشر اکاذیب با ادعای حمایت از محکومان امنیتی، خاندان منحوس پهلوی و فرق ضاله عنوان کرد: «موکلم اشتباهات فوق‌الذکر را صادقانه پذیراست و دفاعی وجود ندارد. در مورد نشر اکاذیب هر چند موکلم اشتباهاتی داشته، اما هیچ ‌سوءنیتی نداشته است.»
بعد از این، زم در جایگاه قرار گرفت و با اشاره به یکی از اتهاماتش مبنی بر «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی» مدعی شد: «من قصدی در خصوص ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی نداشتم.» زم در ادامه عنوان کرد: «اگر کاری از دستم در‌رفت اظهار ندامت و پشیمانی می‌کنم.» زم تصریح کرد: «با یک لغزش عاقبت آدم به باد می‌رود.» وی همچنین با تشکر از بازپرس پرونده و ریاست جلسات دادگاه گفت: «از آقای نصیرپور، بازپرس پرونده که محترمانه برخورد کردند و قاضی صلواتی که سعه صدر نشان دادند، سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم که حکم صادره حکمی باشد که مرا به سوی دیگری که مسیر درستی نیست پرتاب نکند.» زم در ادامه لایحه دفاعی خود را تقدیم دادگاه کرد و قاضی صلواتی نیز ضمن اعلام ختم جلسه، گفت: «حکم دادگاه در مهلت قانونی صادر خواهد شد.» در ادامه پنج جلسه دادگاه زم را مرور کرده‌ایم.
 
اولین جلسه؛ تفهیم اتهام زم
اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات زم، روز 21 بهمن 98 در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد. قاضی صلواتی در این جلسه، برهم زدن امنیت کشور، مشارکت در نشر اکاذیب به‌طور گسترده، توهین به مقدسات اسلام، تحصیل مال از طریق نامشروع و شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی را از جمله اتهامات متهم عنوان کرد. در ادامه این جلسه، وزیری، نماینده دادستان درباره زندگینامه زم گفت: «وی در دوران تحصیل خود به دلیل بی‌انضباطی مجبور به ترک دبیرستان و انتقال به یک دبیرستان دیگر شد و همزمان به فعالیت‌های پژوهشی، فیلمبرداری و تدوین مبادرت می‌کرد.» نماینده دادستان با اشاره به همکاری زم با رسانه‌های ضدانقلاب، تاکید کرد: «متهم در سال 93 به جهت منابعی که در اختیار داشت با علم به معاندبودن سحام‌نیوز با این رسانه معاند همکاری می‌کرد.» وزیری با اشاره به نقش کانال «آمدنیوز» در اغتشاشات دی 96، اظهار کرد: «زم ابزاری در دست سرویس جاسوسی و اطلاعاتی یکی از کشورها برای شعله‌ورکردن اغتشاشات دی 96 بود و پس از اینکه کانال آمدنیوز به دلیل انتشار محتوای خشونت‌آمیز از سوی تلگرام مسدود شد، سرویس جاسوسی، کانال صدای مردم را جایگزین آن کرد و در اختیار متهم قرار داد.» وزیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره نقش سرویس اطلاعاتی فرانسه در حفاظت از زم، گفت: «متهم می‌گوید پس از قضایای دی 96 به ناگاه از اداره پلیس با من تماس گرفتند و از من خواستند تا به آنجا بروم. در آنجا دیدم که دو نفر به استقبال من آمدند و خود را پلیس معرفی کردند. علت حضور خود را خطری می‌دانستند که مرا تهدید می‌کرد اما احساس کردم از جای قوی‌تری ساپورت می‌شوم. در ادامه، کنترل غیرمحسوس من و پس از آن حفاظت از من آغاز شد. آن‌ها منت حفاظت را بر سرم گذاشتند و گفتند که از اداره امنیت داخلی فرانسه هستند و حفاظت من برای آن‌ها هزینه دارد.»
 
دومین جلسه؛ حضور شاکیان زم
دومین جلسه دادگاه به تاریخ 27 بهمن 98 به حضور و ابراز شکایت شکات زم و نیز ارائه توضیحاتی از سوی متهم، گذشت. نماینده حقوقی معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری، نماینده حقوقی وزارت ورزش و جوانان، نماینده حقوقی بانک تجارت، وکیل ابراهیم اسلامی، قاضی‌دادگاه کیفری یک استان و حمید شیرمحمدی از جانبازان مدافع حرم از جمله کسانی بودند که با حضور در جایگاه، شکایات خود علیه زم را مطرح کردند. علاوه بر این، قاضی صلواتی، رییس دادگاه با اشاره به دیگر شکات زم، گفت: «تعداد دیگری از شکات با ارسال لایحه، شکایت خود را از متهم پرونده به دادگاه اعلام داشته‌اند که از جمله آنها می‌توان به کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، آقای جعفری دولت‌آبادی، دادستان پیشین تهران، آقای کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، آقای غلامرضا کاتب، نماینده مجلس، آقای حسن یوسفی‌مطلوب و خانم بهاره صادقی و تعداد دیگری از شکات اشاره کرد.» در ادامه این جلسه، زم با حضور در جایگاه، ضمن معرفی خود به‌عنوان «روزنامه‌نگار» و با رد اتهام افساد فی‌الارض، روند شکل‌گیری کانال آمدنیوز را اینگونه توضیح داد: «تقریباً شهریور 91 بود که وارد فرانسه شدم. من در مالزی ازدواج کرده بودم؛ لذا با دختر و همسرم به فرانسه رفتیم. در سال93 با سحام‌نیوز[سایت ضدانقلاب] همکاری کردم. سال 95 بود که با یک جمعی متشکل از مجید نیک‌نام ساکن آمریکا، بابک اجلالی ساکن آمریکا، شمس ساکن ترکیه و سام محمودی سرابی تصمیم گرفتیم که یک سایت خبری را راه بیندازیم؛ البته صحبت راه‌اندازی این سایت از سال‌های 92 و 93 مطرح بود اما پول می‌خواست. در نهایت سال 95 از سحام بیرون آمدم و آمدنیوز را شروع کردیم.»
زم درباره حفاظت سیستم اطلاعاتی فرانسه از او نیز گفت: «حفاظت نامحسوس گذاشتند تا اینکه آدرس خانه، تلفن، کارت‌های بانکی و مشخصاتم در سایت‌های داخلی منتشر شد. پس از آن آدرس را به پلیس دادم و 24 ساعت بعد خانه من را عوض کردند و تیم حفاظت سنگینی قرار دادند و هر دو ماه یک‌بار با من قرار می‌گذاشتند.» مدیر کانال ضدانقلاب «آمدنیوز» در بخش دیگری از توضیحات خود ضمن غیرمتخاصم خواندن دولت آمریکا[با وجود ترور غیرقانونی سردار قاسم سلیمانی]، درباره ارائه اطلاعات مربوط به حضور نیروهای مستشاری ایران در سوریه و اطلاعات خان‌طومان به سرویس‌های اطلاعاتی دشمنان، گفت: «از ما اطلاعات سوریه را می‌خواستند و برای نیاز مالی به رستمی پول می‌دادم، رستمی می‌گفت که قبض‌هایش عقب افتاده و به پول نیاز دارد و من هم از او اطلاعات می‌گرفتم.»
 
جلسه سوم؛ پیام فرد نامدار اصلاحات به نیما
سومین جلسه رسیدگی به اتهامات روح‌الله زم روز 5 اسفند 98 در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. زم در این جلسه، به تماس یکی از چهره‌های معروف جریان اصلاحات و نقشش در اعتراضات دی  96 پرداخت. زم در جلسه با رد دوباره اتهام افساد فی‌الارضش، گفت: «یکی از افراد نامدار اصلاحات طی پیامی به آمدنیوز نوشت که شما در خارج از کشور هستید یا داخل که گفتیم در خارج و آن شخص تعجب کرد که مواضع ما همچون رسانه‌های داخل کشور است. آمدنیوز نقش غیرقابل انکاری در انتخابات 96 داشت.» وی درباره ارتباط یکی از مدیران آمدنیوز با نزدیکان یکی از وزرای دولت، گفت: «از اواسط سال 96 به دلیل خستگی ناشی از کار مسوولیت آمدنیوز را به سام سرابی واگذار کردم. در اواسط سال 97، به دلیل اشتباهات سرابی و ارتباط وی با نزدیکان یکی از وزرای دولت از او خواستم که استعفا کند. پس از آن کنترل آمدنیوز را به دست گرفتم.» در بخش دیگری از این جلسه و پس از انتشار کلیپی که در آن زم صحبت می‌کند، وی به صراحت در کلیپ می‌گوید که لیدر اغتشاشات 96 است. زم اما درباره این کلیپ پخش‌شده در جلسه، گفت: «این حرف‌ها دوستانه بوده ولاف هم زده شده است. دراغتشاشات 96 حضور داشته اما نقش موثری نداشته‌ام.»

جلسه چهارم؛ پشیمانم!
چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات زم روز 15 اردیبهشت 99 در همان شعبه قبلی و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. زم در این جلسه و در پاسخ به نماینده دادستان که از او پرسید: «آیا اقاریر خود را نزد بازپرس قبول دارید؟» گفت: «رفتار بازپرس شرعی، قانونی و انسانی بود، اما برخی موارد را الان که مرور می‌کنم قبول ندارم.» زم همچنین در واکنش به اظهار نظر دادستان، آموزش ساخت کوکتل مولوتوف و ماسک ضداشک‌آور و چگونگی زمینگیرکردن موتورسواران را غیرمرتبط با خود خواند و مدعی شد: «این‌ها مربوط به من نیست و یکسری مطالب کپی بود و یکسری نیز تحت القائات بود.» زم همچنین درباره ارتباطش با شخصی به نام ساغر کسرایی گفت: «خانم کسرایی منشی یک سناتور آمریکایی بود و از طرف فخرآور به من معرفی شد. خانم کسرایی اسم من را برای کنفرانسی که قرار بود در آمریکا برگزار شود، داده بود و اسمم داخل لیست رفته بود؛ همچنین پیشنهاد داده شد که اقدامات دیگری انجام بدهیم.» زم درباره این صحبت نماینده دادستان که اعلام کرد: «در روز ده‌ها خبر با عناوین تحریک برای تخریب و اغتشاش منتشر می‌کردید، بعد می‌گویید معاونت در احراق و تخریب نداشتید»، گفت: «قبول دارم که برخی عبارات را اشتباهی به کار بردم، برخی عبارات اشتباه بوده و پشیمانم.»
 
جلسه پنجم؛ همکاری عضو حزب «اعتماد ملی» با آمدنیوز
روز سیزدهم خرداد 99، پنجمین دادگاه از سری دادگاه‌های زم برگزار شد. یکی از موارد قابل توجه در این جلسه، اعلام ارتباط هنگامه شهیدی، عضو حزب اصلاح‌طلب اعتماد ملی با آمدنیوز از سوی زم بود. در بخشی از این جلسه، قاضی صلواتی، رییس دادگاه خطاب به زم با بیان اینکه «خانم هنگامه شهیدی با شما همکاری داشته و در ارتباط با این موارد محکوم شده و حکم وی نیز قطعی است» درباره شکل این رابطه و همکاری پرسید که زم درباره آن پاسخ داد: «خانم شهیدی اخبار و مطالبی را ارسال می‌کرد، کمک فکری نمی‌داد اما زیاد صحبت می‌کرد؛ مثلاً راجع به فردی صحبت کرده بود که خارج از ایران کارش را پیگیری می‌کرد و نام او شادی صدر بود که من 10 بار با او تماس گرفتم.» زم افزود: «یک بار از او[هنگامه شهیدی] پول گرفتم.» قاضی در ادامه با قرائت بخشی از اظهارات هنگامه شهیدی گفت: «خبرهایی که در آمدنیوز منتشر می‌شد را من ویرایش می‌کردم.» زم در پاسخ اعلام کرد: «من به او می‌گفتم تو چه‌جور روزنامه‌نگاری هستی که اینطور خبر می‌نویسی. مطالبی که او می‌فرستاد را خودم ویرایش می‌کردم و اینطور نبود که او ویرایش کند.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها