کد خبر: ۴۷۱۹۵۲
زمان انتشار: ۲۲:۴۷     ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
همراه اول همواره ثابت کرده است که در توسعه ارتباطات فقط به محدوده شهری متمرکز نشده و برای از بین بردن فاصله طبقاتی بین شهر و روستا از هیچ خدمت‌رسانی دریغ نکرده است و در پروژه‌هایی که حتی صرفه اقتصادی هم نداشته باشد برای توسعه ارتباطات بخش محروم کشور پیشتاز می باشد.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، جایگاه و تأثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه روستایی نقشی حیاتی دارد. امروزه نوآوری‌های متنوع و مختلفی به محیط‌های روستایی راه پیداکرده‌اند که فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات را می‌توان ازجمله این نوآوری‌ها دانست. با ورود فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به روستا می‌توان به تسریع‌ فرایند توسعه پایدار در مناطق روستایی امیدوار بود.

روند توسعه ارتباطات در روستاها

با شروع وزارت آذری جهرمی تصمیم بر این گرفته شد که وظیفه توسعه ارتباطات روستایی از دوش سازمان تنظیم مقررات برداشته شود و به وزارت ارتباطات منتقل شود. وزارت هم تصمیم گرفت برای روند توسعه ارتباطات در روستاها از طریق اپراتورها کمک صورت گیرد.

به همین منظور مهرداد ترابیان مجری طرح ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات در گفتگویی گفت: با توافق همراه اول و شرکت مخابرات ایران، شبکه ارتباطات WLL به شبکه همراه اول منتقل شد و در مرحله اول از برقراری رومینگ همراه اول با شبكه‌های WLL روستایی در استان‌های فارس، آذربایجان غربی‌، مركزی، قزوین و اردبیل خبر داد.

شبكه‌های WLL درواقع GSM روستایی است؛ مخابرات استانی برای برقراری ارتباطات برای روستاییان از فنّاوری GSM استفاده می‌كند كه درواقع با تأسیس یک شبكه‌ی كوچك به روستاییان سیم‌کارت همراه اول ارائه دادند و ما با این طرح، شبكه خودمان را گسترده‌تر می‌كنیم.

اهمیت این موضوع آنجا بود که روستاییان از این به بعد می‌توانستند سیم‌کارت‌های همراه اول را جایگزین WLL کنند و با سیم‌کارت‌های همراه اول با تعرفه تلفن ثابت در ارتباطات استفاده کنند و اجازه استفاده از اینترنت نیز خواهند داشت.

سیطره آنتن کدام اپراتورها در روستاها بیشتر است؟

در ادامه طرح توسعه ارتباطات روستایی، افتتاح پروژه دسترسی ۱۰۳۴ روستا به شبکه ایرانسل با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفت تا پوشش روستایی اپراتور دوم کشور به ۱۷۰۰۰ روستا برسد. این در حالیست که اپراتور اول با در اختیار داشتن بالغ‌بر نیمی از بازار ارتباطات کشور، توانسته تاکنون در ۴۱۴۲ روستا نسل ۴، در ۵۷۰۷ روستا نسل ۳ و در ۴۴۹١٨ روستای کشور پوشش نسل ۲ ایجاد کند.

شرکت ارتباطات سیار ایران از ابتدای سال ۱۳۹۸ با احداث ۲۷۹ سایت جدید، تعداد ۶۵۵ روستا را تحت پوشش خدمات ارتباطی مبتنی بر نسل‌های نوین تلفن همراه درآورده است؛ همچنین ۳۸۱ سایت در ۱۴۰۷ روستا در بازه زمانی مذکور به نسل‌های ۳ یا ۴ ارتقاء تکنولوژی یافته‌ است؛ بنابراین در بازه زمانی یک سال اخیر، ۱۵۸۷ روستا با پوشش جمعیتی حدود ۱٫۳ میلیون نفری از خدمات اینترنت پرسرعت همراه اول بهره‌مند شده‌اند. سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده باعث شده که بزرگ‌ترین اپراتور کشور، ٨٦.٤١ درصد جمعیت روستایی را تحت پوشش سرویس‌های باکیفیت خود قرار دهد و گسترده‌ترین شبکه را درزمینهٔ ارتباطات سیار ایجاد کند.

همچنین آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حاکی از آن است که پوشش ایرانسل و رایتل در روستاها روی هم رفته به اندازه ۴۰ درصد شبکه همراه اول است. گزارش‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در راستای توسعه ارتباطات موبایل روستایی تا پایان سال گذشته نیز به شرح نمودار ترسیمی در تصویر است.

همراه اول همواره ثابت کرده است که در توسعه ارتباطات فقط به محدوده شهری متمرکز نشده و برای از بین بردن فاصله طبقاتی بین شهر و روستا از هیچ خدمت‌رسانی دریغ نکرده است و در پروژه‌هایی که حتی صرفه اقتصادی هم نداشته باشد برای توسعه ارتباطات بخش محروم کشور پیشتاز می باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها