يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۲۰۴۸
زمان انتشار: ۰۹:۱۴     ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
نماینده مردم آباده در مجلس از تهیه طرح «جهش تولید دانش‌بنیان» در مجلس یازدهم خبر داد.

به گزارش پایگاه 598، رحیم زارع نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی از تهیه و تدوین طرح جهش تولید دانش‌بنیان در مجلس یازدهم خبر داد و اظهار داشت: این طرح توسط جمعی از نمایندگان به تازگی تهیه شد.

وی افزود: این طرح در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب و شعار سال در جهت تقویت جهش تولید و دستیابی به اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور تهیه و تدوین شده است.

زارع در ادامه ابراز امیدواری کرد که مجلس یازدهم در اقدامی نویدبخش و در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و انتظارات مردم و همچنین فعالان و کارشناسان اقتصادی با تصویب این طرح و تامین شرایط برای تحقق موضوع جهش تولید از مسیر اقتصاد مبتنی بر دانش گام بلندی در این زمینه بردارد.

به گزارش فارس، متن کامل طرح جهش تولید دانش بنیان به شرح زیر است:

بسمه تعالی 

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی 

احترام طرح ذیل جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود

مقدمه (دلایل توجیهی): تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد به ویژه جهش تولید  و دستیابی به اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور، مستلزم بازنگری و به روز رسانی قوانین و تدوین مقررات لازم متناسب با اقتضائات جدید و تحولات اقتصادی و فناوری است.

از آنجا که یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی و افزایش تاب آوری اقتصاد و همچنین حل مشکل اشتغال نیروهای جوان متخصص و تحصیلکرده و شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه است، تدوین و تصویب قوانین لازم در این زمینه از سوی مجلس یازدهم بسیار ضروری است و لازم است به انتظارات به حق جامعه و فعالان اقتصادی در این زمینه پاسخ مناسب و به  موقع داده شود. 

این مسئله به خصوص در شرایط پیچیده تحریمی که تامین کالاهای استراتژیک و حیاتی جامعه (نظیر انواع داروهای پیشرفته، انواع تجهیزات پزشکی، داروها و واکسن‌های دام و طیور و...) و کسب فناوری‌ها و تجهیزات مورد نیاز صنایع (مانند انواع قطعات مورد نیاز خط تولید صنایع، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز برای تولیدات صنعتی و ...) با دشواری روبروست، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در حال حاضر حدود 10 سال است تصویب آخرین قوانین در این حوزه می‌گذرد. علیرغم آنکه پس از مراجعه مکرر بنگاه‌های تولیدی و شرکت‌های دانش بنیان در آذر ماه 1398 نیز یک جلسه عمومی در صحن مجلس به همین موضوع اختصاص یافت و نمایندگان شرکت‌های تولیدی و دانش بنیان پس از برگزاری چندین جلسه در هیأت رئیسه وقت به بیان موانع و مشکلات این حوزه در صحن علنی پرداختند و شناخت دقیق و جمع‌بندی مناسبی در این حوزه حاصل شد، اما فرصت لازم برای تصویب قوانین مربوطه تاکنون فراهم نشده است.

مسائل متعددی نظیر عدم صیانت از بازار داخل، محصولات دانش بنیان در برابر واردات، عدم تطبیق نیازمندی‌های صنایع با توانمندی‌های فناورانه داخلی، فقدان ساماندهی زنجیره‌های ارزش در حوزه‌های راهبردی،‌ چالش‌های شرکت‌ها در مواجهه با اخذ مجوزها و مقررات دست و پا گیر ناشی از بخشنامه‌های متعدد برخی سازمان‌ها، عدم ساماندهی مناسب کسب و کارهای نوین در بخش‌های مختلف اقتصاد، عدم تجمیع و جهت دهی مناسب به خریدهای دستگاه‌های اجرایی، خلا قانونی در زمینه ارزش گذاری دانش فنی و ... نیازمند قانونگذاری جدید مجلس در این حوزه است.

لذا امید است مجلس یازدهم در اقدامی نوید بخش و همسو با منویات مقام معظم رهبری و انتظارات جامعه و فعالان اقتصادی، با تصویب طرح (جهش تولید دانش بنیان) و تامین شرایط لازم برای تحقق جهش تولید از مسیر اقتصاد مبتنی بر دانش، گام بلندی در این راستا بردارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها