يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۲۰۴۹
زمان انتشار: ۰۹:۱۵     ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
نگاهی به اظهارات معیشتی دولتمردان/
برخی حرف‌های جدی خنده دارند؛ یعنی یک نفر خیلی جدی حرفی می‌زند اما دیگران به حرف جدی او قاه قاه می‌خندند. چرا؟ برای آنکه گوینده و شنونده هرکدام در دنیای متفاوتی زندگی می‌کنند. حکایت امروز مردم و دولتمردان همین‌جور است.
به گزارش پایگاه 598، روزنامه صبح نو نگاهی به اظهارنظرهای معیشتی دولتمردان در چند روز گذشته انداخته که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

برخی حرف‌های جدی خنده دارند؛ یعنی یک نفر خیلی جدی حرفی می‌زند اما دیگران به حرف جدی او قاه قاه می‌خندند. چرا؟ برای آنکه گوینده و شنونده هرکدام در دنیای متفاوتی زندگی می‌کنند. حکایت امروز مردم و دولتمردان همین‌جور است. مسوولان محترم با آب و تاب حرف‌های جدی می‌زنند اما مردمی که می‌شنوند تلخندی می‌زنند و سر تکان می‌دهند؛ حالا ما کاری به اظهارنظر بی پروای برخی نداریم. فقط برای نمونه چند اظهارنظر جدید دولتی‌ها را با هم مرور می‌کنیم. جایی هم که نیاز به توضیح بیشتر بوده، پرانتزی باز کرده‌ایم.

رضایت مردم از دولت

 شنبه 24‌خرداد
 اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری:
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که میزان رضایتمندی مردم نسبت به عملکرد دولت بالا رفته و عدم رضایتمندی آن‌ها نسبت به اسفند سال‌۹۸ کاهش یافته و احساس جامعه این است که مسوولان در حال تلاش برای حل مشکلات آن‌ها هستند.

نتیجه غیرمنطقی: آقای جهانگیری، فقط اونی که نظرسنجی کرده رو شما به ما نشان بده!
 

 شنبه 24‌خرداد 

 محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری:
تلاش کردیم از هیچ‌یک از برنامه‌ها و شعارهای دولت عدول نکنیم و در گشایش‌ها و ناکامی‌ها، صادقانه با مردم سخن گفتیم. بی‌نقص نبودیم اما تمام توان خود را برای تمشیت امور و اداره کشور به کار گرفتیم.

نتیجه غیرمنطقی: چرا زحمت کشیدین؟ ما که راضی نبودیم...

 

 

کوتاهی در برابر افزایش قیمت‌ها به هیچ عنوان پذیرفته نیست

یکشنبه 25‌خرداد 
 رییس‌جمهوری حسن روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت:
کنترل قیمت‌ها و تأمین اقلام ضروری زندگی مردم اولویت اصلی برنامه‌های اقتصادی دولت بوده و خوشبختانه مردم عزیز کشورمان شاهد بوده‌اند در تأمین اقلام مورد نیازشان کمترین مشکل را داشته‌ایم.
البته کنترل بازار صرفاً با دستور، بخشنامه و ابلاغ‌های اداری ممکن نیست ولی تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های اقتصادی باید در شرایط اقتصادی خاص این روزها با مراقبت و حساسیت بیشتری در کنار مردم حضور داشته باشند و بر بازار نظارت کنند.
نظارت و مراقبت دقیق و واکنش بهنگام در مقابل افزایش قیمت‌ها از وظایف خطیر همه مسوولان، تولیدکنندگان، اصناف و فروشندگان است و کوتاهی و اهمال در این خصوص به هیچ‌وجه پذیرفته نیست.
به هیچ‌وجه نباید اجازه داد بار روانی منفی جدیدی این شرایط زندگی و معیشت مردم را تحت‌الشعاع قرار دهد. انتظار این است که با کوچک‌ترین افزایش قیمتی یا ابهام در کنترل قیمت‌ها، مسوولان مرتبط در میان مردم حاضر شده و با همکاری فعالان و تولیدکنندگان و اصناف به سرعت نسبت به ساماندهی مشکلات اقدام کنند.

پرانتز باز 
 یکشنبه 25‌خرداد 
خبرگزاری تسنیم؛
تخم‌مرغ هرساله در نیمه دوم سال و در فصل سرما افزایش قیمت محسوسی می‌یابد اما روزهای اخیر نرخ این محصول در بازار به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته به‌طوری که هر شانه تخم‌مرغ ساده در تهران به مرز 30‌هزار تومان رسیده است.

نتیجه غیرمنطقی: تخم‌مرغ حرف نمی‌فهمه!

 

گرانی مسکن

جمعه 23‌خرداد
رییس‌جمهوری حسن روحانی در گفت‌وگو با محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از وی خواست تا طرح‌ها و دستورالعمل‌های لازم برای حل معضل و کنترل قیمت مسکن را برای بررسی، تصویب و تسریع در اجرا به جلسه روز یکشنبه ستاد اقتصادی دولت ارائه کند.
وی ادامه داد: شایسته نیست که مردم در این شرایط دچار معضل مسکن و افزایش قیمت آن باشند و دولت مصمم است که با برنامه‌ریزی، این مشکل را به سرعت حل و فصل کند.
رییس‌جمهوری تسریع در اجرای طرح اقدام ملی تأمین مسکن در کشور را حائز اهمیت دانست و بر ضرورت همکاری با پیمانکاران و ارائه تسهیلات و زمین ارزان قیمت در این طرح در راستای کمک به رونق بازار مسکن و جلوگیری از ایجاد تنگنا و فشار بر مردم در این بخش تاکید کرد.
 

 یکشنبه 25‌خرداد

 رییس‌جمهوری حسن روحانی، در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت:
با سیاست‌هایی که وزارت راه و شهرسازی به ستاد اقتصادی دولت پیشنهاد کرده است، ضمن تأمین تقاضای بازار و ساخت مسکن مورد تقاضا، نسبت به مدیریت قیمت و ورود نقدینگی به این حوزه نیز تلاش خواهد شد. از جمله این برنامه‌ها تأمین تقاضا با ایجاد چشم‌انداز مثبت در ایجاد رونق و عرضه مسکن کوچک و متوسط است که به سهولت قابل دسترسی برای اقشار کم برخوردار باشد.
تسریع در اجرای طرح‌های گسترده مسکن ملی یا مسکن اول با انتقال تسهیلات به متقاضیان در چارچوب بازار عرضه از جمله برنامه‌های مؤثر در کنترل قیمت مسکن خواهد بود. دولت همچنین با اجرای سیاست‌هایی که در تمامی بخش‌های اقتصادی مرتبط طراحی شده است، درصدد کنترل و مدیریت آن بخش از نقدینگی در بازار مسکن است که می‌تواند این بازار را دچار آشفتگی کند.
مدیریت انتظارات برای افزایش قیمت نیز از جمله برنامه‌های دولت برای کنترل بازار مسکن است و وزارت مسکن موظف به اجرای اقدامات لازم در این خصوص است تا برخی واسطه‌ها نتوانند با آشفته کردن فضا قیمت خرید و فروش و اجاره مسکن را افزایش دهند.
وزارت راه و شهرسازی موظف به کنترل و مدیریت هزینه ساخت مسکن است که اگر بتوان از این منشأ اصلی که مرحله ساخت است هزینه‌ها را کنترل کرد، گام موثری در مدیریت قیمت مسکن برداشته شده است.
 

 یکشنبه 25‌خرداد

 محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت:
تقاضای برخی اقشار برای خرید مسکن صرفاً با هدف سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد که این نوع تقاضا را نیز می‌توان در چارچوب مدیریت بازار به‌ویژه بورس سامان‌دهی کرد تا هم سرمایه افراد افزایش یابد و هم چرخه تولید رونق گیرد.
 

 شنبه 24‌خرداد 

 اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری:
بخش زیادی از جامعه اجاره‌نشین هستند و هزینه اجاره مسکن در سبد هزینه خانوار اهمیت فراوانی دارد. دولت قطعاً برای مهار رشد اجاره بهای مسکن تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد که البته ممکن است با اصول اقتصاد سازگار نباشد اما دولت نمی‌تواند این موضوع را نادیده بگیرد و به اقشار ضعیف جامعه بگوید که ناچار هستید خانه‌ای کوچک‌تر انتخاب یا به حاشیه شهر مهاجرت کنید.
 

 شنبه 17‌خرداد 

 محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی:
بازار مسکن هم همانند سایر کالاها از بازار ارز تأثیر می‌گیرد و این خود مردم هستند که باید مانع افزایش و ایجاد حباب قیمتی شوند، بهترین راهکار برای ترکیدن حباب‌های قیمتی در بازار مسکن و کاهش قیمت خریداری نکردن مردم است.

پرانتز باز
مصطفی قلی‌خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک: شاید با کاهش معاملات در کوتاه‌مدت نرخ‌ها تا حدودی به ثبات برسد اما در میان مدت و بلند‌مدت باید برنامه داشته باشیم. با همه احترامی که برای آقای اسلامی قائل هستم ایشان باید برای توصیه خود استدلال بیاورد. مثلاً بگوید در آینده نزدیک قرار است میزان قابل توجهی واحد مسکونی جدید وارد بازار شود. یا درباره آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن و تاثیرگذاری این پروژه بر بازار صحبت می‌کرد؛ در حالی که هنوز معلوم نیست عاقبت مسکن ملی به کجا می‌رسد.

نتیجه غیر منطقی: تا چند روز آینده که تصمیمات لازم را اتخاذ خواهید کرد، بازار مسکن را مدیریت می‌فرمایید، مسکن ملی عرضه می‌کنید و هزینه‌ها کنترل می‌شوند، امکان دارد ما گوشه ویلای شما چادر بزنیم؟ به صاحبخانه‌مان که گفتیم شما این حرف‌ها را زده‌اید، درشت بارمان کرد و اسباب و اثاثیه‌مان را ریخت کنار کوچه.

رییس گوشزد می‌کند

 24 اردیبهشت 
عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی: روزی که سکه سقف هفت میلیون تومانی را شکست و دلار پس از ماه‌ها به مرز ۱۷ هزار تومانی نفوذ کرد.
 باوجود مشکلات ناشی از شیوع کرونا و اقدامات پیشگیرانه کشورهای همسایه و بسته‌شدن بیشتر پایانه‌های مرزی و نیز تعطیلی بسیاری از صرافی‌ها و مراکز جابه‌جایی ارز، در طول 50 روز گذشته بیش از 2.5 میلیارد دلار ازطریق بانک مرکزی و صادرکنندگان غیرنفتی تأمین شده است که حدود 50 درصد آن، عرضه از طریق سامانه نیما بوده است.
 با احیای مجدد و تدریجی روند صادرات غیرنفتی و نفتی، پیش‌بینی بانک مرکزی از برگشت وضعیت طبیعی صادرات غیرنفتی و عرضه ارز به‌ روال گذشته حکایت می‌کند. در کنار همه این موارد، موضوع دسترسی به منابع بانک مرکزی در خارج از کشور نیز روند مثبتی پیدا کرده است.
 جو روانی و تبلیغاتی ایجادشده درمورد میزان تورم انتظاری و شرایط آتی ارزی کشور، دور از پیش‌بینی برمبنای واقعیت‌ها و اطلاعات در دسترس بوده و عمدتاً توسط ذی‌نفعان مطرح می‌شود.
 مردم عزیز این حق را دارند منابع و دارایی خود را در بخش‌های مختلف نظیر بورس، بانک، املاک و ارز و طلا، سرمایه‌گذاری کنند ولی این وظیفه را دارم که ریسک سرمایه‌گذاری در ارز را مجدداً گوشزد کنم.

رشد اقتصادی بدون نفت مثبت شد

  24 خرداد
عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی
 همانگونه که قبلاً بانک مرکزی پیش‌بینی کرده بود، گزارش تحولات اقتصادی بخش واقعی اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۸، بیانگر مثبت‌شدن رشد اقتصاد بدون نفت کشور، در سال گذشته است.
بر اساس گزارش حوزه معاونت اقتصادی بانک، رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۹۸، معادل 1/1+ درصد است که بر مبنای بخش‌های فعالیت، کشاورزی 8/8+ درصد، گروه صنعت ومعدن 3/2+ درصد و خدمات عمدتاً به خاطرتأثیر شیوع کرونا در فصل آخر سال 2/0- درصد بوده است. به‌علت کاهش درآمد نفت، رشد این بخش 7/38- درصد بود که در نتیجه آن، رشد اقتصادی با نفت، به منفی 5/6 درصد رسید.
این گزارش، با درنظرگرفتن آمار عملکرد مناسب بخش کشاورزی و روند مثبت رشد بخش صنعت در نیمه دوم سال(7/6+درصد در فصل سوم و 7/10+ درصد در فصل چهارم) مؤید رونق تولید در سال ۹۸ و نویدبخش جهش تولید‌‌ در سال ۹۹ است.
نتیجه غیرمنطقی: ما که بخیل نیستیم، خدا کند تولیدمان بیش از پیش رونق بگیرد اما گوشزد می‌شود که بخش کشاورزی حاصل بارش رحمت الهی و کشت دیم بود و امیدواریم منظورتان از بخش صنعت خودرو‌‌سازی نباشد که به دلیل انحصار دو خودروساز، برای بی‌کیفیت‌ترین ماشین‌ها صف میلیونی تشکیل می‌شود و کار به قرعه کشی می‌رسد.

پرانتز باز
 25 خرداد:
 نرخ دلار 18 هزار و 70 تومان؛ سکه بهار آزادی 7 میلیون و 300 هزار تومان.

نتیجه غیرمنطقی: آقای رییس، کسی که باید به او گوشزد کنید مردم نیستند!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها