کد خبر: ۴۷۲۲۱۳
زمان انتشار: ۰۹:۴۵     ۰۱ تير ۱۳۹۹
تغییرات گسترده در صدای آمریکا، بنگاه خبرپراکنی این کشور، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ سبب نگرانی‌هایی گسترده در مورد سوءاستفاده دونالد ترامپ از این رسانه شده است.
به گزارش پایگاه 598، تغییرات گسترده اخیر در مدیریت رسانه‌های آمریکایی و انتخاب یک فیلمساز محافظه کار برای مدیرعاملی آژانس شبکه‌های بین المللی (USAGM) که از بودجه آمریکا تامین مالی می‌شود، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، نگرانی‌های زیادی را در محافل آمریکایی در مورد فعالیت رسانه‌های این کشور ایجاد کرده است.
 
رییس جدید صدای آمریکا کیست؟
انتخاب «مایکل پک»، فیلمساز محافظه کار آمریکایی و دستیار «استیو بنن»، مشاور سیاسی پیشین «دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا که سه سال گذشته پشت سد رای اعتماد سنا برای تصدی سمت ریاست شبکه‌های بین المللی آمریکا مانده بود، موجی از اخراج‌ها و استعفا‌ها در رسانه‌های آمریکایی به ویژه «صدای آمریکا» را به دنبال داشت. این موضوع نگرانی‌های زیادی را در محافل آمریکایی در مورد تبدیل شدن رسانه‌های این کشور به محلی برای تبلیغات انتخاباتی برانگیخته است.
 
اخراج‎ها و استعفاها
«بی فنگ» رییس رادیو آزاد آسیا، «جیمی فلای» رییس رادیو آزادی- رادیو اروپای آزاد و «آلبرتو فرناندز» رییس شبکه پخش خاورمیانه توسط پک از کار کنار شدند و «آماندا بنت»، برنده جایزه «پولیتزر» و «سندی سوگوارا»، مدیر و معاون صدای آمریکا نیز در پی حضور پک در سمت جدید از سمت خود استعفا دادند.
اگرچه پک، اخراج کارکنان و مدیران شبکه‌های مذکور، انتصاب مقام‌های پیشین دولت ترامپ در سمت‌های سطح بالای این سازمان و انحلال چند شبکه را بدون ارائه هیچ توضیحی مطابق اختیارات خود به عنوان مدیرعامل جدید آژانس کل خواند، اما انتقاد‌ها به این اقدام ادامه دارد.
 
واکنش‎ها به تغییرات در صدای آمریکا
«باب منندز»، سناتور دموکرات و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که تلاش زیادی برای ممانعت از رای اعتماد به پک انجام داده بود، این اخراج‌ها را نقض گسترده ماموریت این آژانس خواند.

«الیوت انگل»، رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، «نیتا لوی»، نماینده دموکرات «نیویورک» در مجلس نمایندگان، «خوان زارات»، رییس اندیشکده «مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» در واشنگتن و مشاور امنیت ملی «جرج دبلیو‌بوش» در زمینه مبارزه با تروریسم و شماری از مقام‌های محافظه کار و دموکرات آمریکایی نیز از منتقدان اقدام پک در اخراج کارکنان بودند.

اما نکته مهم سرنوشت شعار «صدای آمریکا و سایر رسانه‌های دولتی آمریکا هرگز درگیر تبلیغات نمی‌شوند»، است. روند تحولات نشان می‌دهد این شعار ادعایی، حتی براساس معیار‌های آمریکایی در حال تغییر است.

وضعیت صدای آمریکا
به اذعان موسسه «بنتون»، صدای آمریکا، رادیو اروپای آزاد-رادیو آزادی و سایر رسانه‌های تحت نظارت شبکه‌های بین المللی نه از منابع خبری گسترده مانند شبکه «آرتی» روسیه یا «الجزیره» قطر برخوردارند و نه مخاطبانی در وسعت آنان را در اختیار دارند.

پاکسازی گسترده در صدای آمریکا که در دوران ریاست جمهوری ترامپ با تحقیر و اتهام‌های متفاوتی مواجه شد، شاید متضررترین رسانه از حضور «پک» در سمت جدید بوده است. شیوع ویروس «کرونا» در آمریکا تیر خلاص را بر پیکره این رسانه وارد کرد.

USAGM که در سال ۱۹۴۲ با هدف مبارزه با تبلیغات نازی‌ها ایجاد شد و ۲۸۰ میلیون مخاطب در ۶۰ کشور با ۴۷ زبان از افتخاراتش بود و در ماه‌های اخیر با اتهام نژادپرستی گسترده مواجه شده بود، اکنون به دلیل ترس از وجود و فعالیت رسانه‌های مستقل، ایجاد امپراطوری رسانه‌ای و تبدیل صدای آمریکا به ابزار تبلیغاتی کاخ سفید در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شاهد تغییرات گسترده است.

البته به نظر می‌رسد این پایان تلاش‌های ترامپ برای ایجاد فضای رسانه‌ای همسو نباشد و تغییرات به زودی به «نیویورک تایمز» و «واشنگتن پست» نیز برسد.
منبع : جهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها