أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۲۵۳۶
زمان انتشار: ۰۹:۱۱     ۰۷ تير ۱۳۹۹
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: دستورالعمل بازگشایی مرحله به مرحله صحن‌ها، رواق‌ها و روضه منوره حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) بر اساس نظر ستاد ملی مقابله با کرونا تدوین و برنامه‌ریزی شده است.
به گزارش پایگاه 598، آستان قدس رضوی روز جمعه به نقل از مصطفی خاکسار قهرودی در گفت ‌و گوی تلویزیونی گزارش داد: در آغاز سال جاری مطابق سال‌های گذشته برگزاری برنامه‌های متنوعی برای مراسم تحویل سال در دستور کار آستان قدس رضوی قرار داشت که بر اثر شیوع ویروس کرونا تغییرات گسترده‌ای در آن ایجاد شد و برای جلوگیری از ازدحام جمعیت با استفاده از ابزار رسانه در سطح ملی و فضای مجازی، حال و هوای حرم مطهر رضوی به منازل مردم برده شد.

وی افزود: در کنار آموزش، امکانات لازم نیز فراهم شد و اکنون با ارائه مواد ضد عفونی و ماسک، عرضه ماسک در فروشگاه‌های مبادی ورودی حرم مطهر رضوی، ارائه برگ زیارت، پلاستیک، نصب بنرهای آموزشی، تنظیم فرش‌ها به صورت شطرنجی، تذکر دائمی خدمت‌گزاران به زائران برای رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی، کاهش مراسم، کاهش ازدحام و مدیریت فیزیکی در صحن‌ها، شرایطی فراهم آمده تا مطابق دستورالعمل تنظیم شده بتوانیم بازگشایی مرحله به مرحله حرم مطهر رضوی را به انجام برسانیم که این امر منوط به همکاری زائران خواهد بود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به سفر دکتر حریرچی معاون وزیر بهداشت طی روزهای اخیر به مشهد اشاره کرد و ادامه داد: طبق ارزیابی ایشان میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اماکن مذهبی بسیار بهتر از سایر مکان‌های شهری بوده است و خوشحالیم مردم به رعایت مسائل بهداشتی به عنوان وظیفه دینی خود می‌نگرند.

وی گفت: در سفر معاون وزیر بهداشت در خصوص تهویه رواق‌های حرم مطهر رضوی توضیح داده شد و آماده‌ایم با توجه به گرمی هوا و سختی حضور در صحن‌ها برای زائران، رواق‌های دارای سقف‌های بلند با رعایت همه جوانب بهداشتی بازگشایی شود که این امر منوط به دستور ستاد ملی مبارزه با کروناست.

خاکسار قهرودی اجرای برنامه‌های دهه کرامت امسال در حرم مطهر رضوی را بر مبنای مدیریت شرایط و پیشگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا و مبتنی بر مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا عنوان کرد و افزود: طی دهه کرامت امسال برنامه‌ای مستقیم با حضور زائر نخواهیم داشت و برنامه‌های تدارک دیده شده در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی ضبط شده و از طریق رسانه در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی به برگزاری مراسم تعویض پوش ضریح و پرچم گنبد حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در شب میلاد حضرت ثامن‌الحجج (ع) با حضور خدام و مهمانان به عنوان یکی از ویژه برنامه‌های اصلی دهه کرامت اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و شاد با همکاری متولیان امر، اعم از اجرای سرود در سطح شهر، مسابقات فرهنگی، برنامه‌های هنری با حضور هنرمندان خطاط و نقاش از دیگر اقدامات آستان قدس رضوی در دهه کرامت است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی همچنین با اشاره به حذف برنامه "زیر سایه خورشید" در سطح بین‌المللی گفت: کاروان‌های "زیر سایه خورشید" با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و اخذ مجوز از مسوولین بهداشتی هر شهرستان، با همراه داشتن پرچم متبرک حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) سفرهای خود را به تمام شهرهای کشور آغاز کرده‌اند.

وی افزود: همچنین برنامه جایزه بین‌المللی قرآن رضوان و جایزه جهانی گوهرشاد در حوزه بین‌المللی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با تغییر زمانی برگزار خواهد شد.

خاکسار قهرودی استفاده از گروه‌های جهادی، مساعدت در تهیه جهیزیه، فعالیت در مناطق سیلزده شمال و جنوب کشور با رویکرد ایجاد شغل را از دیگر اقدامات آستان قدس رضوی عنوان کرد.

بهره‌برداری از طرح‌های تکمیل شده

وی در بخش دیگری از سخنان خود در این گفت ‌و گوی تلویزیونی به بهره‌برداری از طرح‌های تکمیل شده طی دهه کرامت اشاره کرد و ایجاد و تجهیز ۱۱ اتاق عمل در بیمارستان رضوی، ایجاد بخش دندانپزشکی و تکمیل سایت این بیمارستان را از جمله طرح‌هایی عنوان کرد که طی این دهه به بهره‌برداری خواهد رسید.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی همچنین به ساخت سه دارو در حوزه دارو و درمان این آستان مقدس اشاره کرد و گفت: با هماهنگی وزارت بهداشت بعد از رونمایی، نام داروها و حوزه مصرف آنها اعلام خواهد شد.

وی اصلاح بذر و ژنتیک در حوزه دامپروری و دام‌های سنگین در مزرعه نمونه آستان قدس رضوی را از جمله کارهای نوین این نهاد در حوزه کشاورزی عنوان کرد و افزود: این طرح‌ها به زودی رونمایی خواهد شد.

همراهی با مشاغل آسیب دیده از کرونا

خاکسار قهرودی همچنین به بخشودگی سه ماه اجاره بهای املاک آستان قدس رضوی در راستای همراهی با مشاغل آسیب دیده از کرونا اشاره کرد و ادامه داد: وام هایی نیز به مشاغل آسیب دیده از کرونا تعلق گرفت.

وی تخصیص زمین از سوی آستان قدس رضوی برای ساخت مسکن خانواده‌های کم بضاعت را از دیگر اقدامات این نهاد عنوان کرد و گفت: این برنامه با هماهنگی مسوولین شهری در حال انجام است و دستور کلی آن از سوی تولیت آستان قدس رضوی صادر شده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به تعطیلی برنامه‌های اعزام کاروان‌های زیارت اولی اشاره کرد و افزود: مکان‌هایی که برای این برنامه در نظر گرفته شده بود طی هماهنگی به عنوان فضای احتیاطی در اختیار مسوولین بهداشتی قرار گرفته است.

حضور خادمیاران متشکل از نیروهای مردمی در شهرستان‌ها و همراهی و مساعدت آنان در ایام اوج کرونا با مجموعه بهداشت و درمان استان‌ها در راستای تهیه و توزیع اقلام مصرفی بیمارستان‌ها نیز از دیگر مواردی بود که وی به آن اشاره کرد.

خاکسار قهرودی همچنین به بسته بندی و توزیع ۴۰ هزار بسته کمک معیشتی توسط خادمان رضوی در رواق امام خمینی (ره) از اوایل شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و ادامه داد: حضور خادمان در فعالیت‌های اجتماعی و میانجیگری در دعاوی از برکات خدمتگزاری است که در حرم مطهر رضوی انجام شده است.

اجرای پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر رضوی

وی به تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی بر رعایت اصول و ضوابط بهداشتی اشاره کرد و گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی یک اصل اساسی است و زائران و مجاوران در ورود به حرم مطهر رضوی موظف به رعایت این اصول هستند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: می‌خواهیم فضاهای بیشتری از حرم مطهر رضوی بازگشایی شود اما اکنون محکوم به شرایط هستیم و سیستم خدمتگزار در حرم مطهر رضوی تلاش می‌کند با آموزش خدام و ایجاد امکانات شرایط را برای حضور سالم زائران فراهم کند که بر این اساس صددرصد خادمان و کارکنان حرم مطهر در حال رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

وی آستان قدس رضوی را یکی از پیشگامان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از آغازین روزهای شیوع ویروس کرونا در کشور دانست و ادامه داد: در همان روزهای نخست، فضای حرم مطهر رضوی در مکان‌های مسقف و اطراف ضریح مطهر برای جلوگیری از گسترش ویروس، مدیریت شد اما به جایی رسیدیم که مجبور به بستن درهای حرم مطهر رضوی به روی زائران شدیم که کاری بسیار سخت و ناراحت کننده برای ما بود.

خاکسار قهرودی همچنین تعطیل شدن شبکه رضوان و تهیه غذای مهمانسرا را یکی از تأثیرات این ویروس دانست و ابراز امیدواری کرد با  رفع شرایط بیماری، پذیرایی زائران در مهمانسرای حضرت ازسرگرفته شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها