يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۲۶۶۸
زمان انتشار: ۱۴:۱۸     ۰۹ تير ۱۳۹۹
در شرایطی که نرخ مسکن و اجاره بها، افزایش چشمگیری داشته و از سوی دیگر شیوع کرونا، کسب درآمد و جابه‌جایی مستاجران را با مشکل مواجه کرده است، ستاد ملی مبارزه با کرونا، سقف رشد اجاره بها برای اجاره نامه‌های جدید تعیین کرد که واکنش‌هایی را به دنبال داشته است.
به گزارش پایگاه 598، در شرایطی که نرخ مسکن و اجاره بها، افزایش چشمگیری داشته و از سوی دیگر شیوع کرونا، کسب درآمد و جابه‌جایی مستاجران را با مشکل مواجه کرده است، ستاد ملی مبارزه با کرونا، سقف رشد اجاره بها برای اجاره نامه‌های جدید تعیین کرد که واکنش‌هایی را به دنبال داشته است.

بر این اساس ستاد ملی مبارزه با کرونا، سقف رشد اجاره بها برای اجاره نامه‌های جدید را 25 درصد در تهران، 20 درصد در کلان‌شهرها و 15 درصد در دیگر شهرها تعیین کرد. همچنین همه قراردادهای اجاره تا سه ماه بعد از پایان شرایط کرونا و اعلام عادی شدن وضعیت سلامت کشور توسط وزارت بهداشت تمدید شود.

555

سقف کاذب برای اجاره‌بها

روزنامه جام جم در نقد مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازار اجاره مسکن نوشت: اصل کاری که دولت قصد دارد انجام دهد مناسب است اما اجرای آن نیازمند شروطی است که یکی از آنها تمدید خودکار اجاره‌بها به مدت یک‌سال یا بیشتر است. ضمن این‌که میزان رشد اجاره‌ها نیز نباید بیش از رقم اعلام‌شده باشد. وی با بیان این‌که متن مصوبه‌ای که نهایتا تهیه و تدوین می‌شود بسیار مهم است تصریح کرد: به نظر می‌رسد هدف اصلی دولت و ستاد ملی کرونا از این مصوبه بیشتر به‌منظور ثبات سکونت افراد است و نگاه‌شان مربوط به کنترل اجاره‌بها نیست.

555

دستور دولت برای اجاره‌بها

روزنامه خراسان هم در واکنش به تعیین سف برای اجاره‌بها نوشت: دیروز و در شرایطی که اجاره بها و قیمت مسکن هم اینک رشد قابل توجهی پیدا کرده، این ستاد مصوبات جدیدی را در حمایت از اجاره نشینان تصویب کرد. در شرایط فعلی که قیمتهای اجاره به شدت مستاجران را در تنگنا قرار داده مردم از دولت انتظار دارند گامی عملی برای حل این معضل بردارد. متاسفانه دولت تاکنون اقدام خاصی برای کنترل بازار مسکن و اجاره انجام نداده است. اصل حرف دولت برای کنترل اجاره‌بها درست است اما به نظر می‌رسد روشی که از سوی دولت مصوب‌شده ضمانت اجرایی نداشته‌ باشد. 

555

دولت برای موجران نرخ گذاشت

روزنامه دنیای اقتصاد: به نظر می‌رسد تعیین سقف برای میزان افزایش اجاره‌ها در شهرهای کشور به نوعی بیانگر سکوت دولت نسبت به سرنوشت پنج برنامه پیشنهادی برای ایجاد تعادل در بازار اجاره است. معافیت‌های مالیاتی برای موجران، قراردادهای بلندمدت، ثبت تمام معاملات در سامانه با دریافت کدرهگیری و اصلاح نرخ مالیات بر اجاره چهار راهکار دیگر عنوان شده برای تنظیم بازار اجاره بود که فعلا درباره نحوه و زمان اجرایی شدن آن اظهارنظری نشده است. بنابراین از مصوبه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا این‌طور برداشت می‌شود که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، دولت در این حوزه سکوت کرده و در حالتی دیگر این‌طور تصور می‌شود که فعلا از اجرای این راهکارها عبور کرده است. 

واکنش‌های ناامیدکننده به تعیین سقف اجاره

ورود مستقیم دولت به بحث گرانی اجاره‌ها

روزنامه شهروند هم درباره مصوبه دولت در حوزه مسکن نوشت: راهکار اخیر دولت برای کاهش فشار بر مستأجرها می‌تواند از جولان دلالی بکاهد و التهاب بازار مسکن را تا حدودی کمتر کند، اما ‏نمی‌توان از آن با عنوان راهکاری بلندمدت و ریشه‌ای یاد کرد. این راهکار در ‏کوتاه‌مدت باعث بروز تعادل در بازار اجاره‌بها می‌شود و به بخشی از مستأجرها کمک می‌کند، اما در مرحله بعد حجم عرضه ‏کاهش و میزان تقاضا به شکل کاذب افزایش خواهد یافت. 

کارشناسان می‌گویند: این مصوبه قابلیت اجرا ندارد. چطور ممکن است وقتی یک خانه با امکانات ثابت و یکسان در یک محله و موقعیت با دو قیمت مختلف به فروش می‌رسد، دولت برای اجاره‌بها نرخ و سقف مشخصی تعیین کند. اینها یعنی قیمت‌گذاری در حوزه مسکن هنوز قابلیت اجرا نداشته و ممکن نیست. آنان تاکید دارند اقتصاد را نمی‌توان با دستور اداره کرد. تعیین سقف برای رشد اجاره‌بها هم نوعی دستور است که به نظر می‌رسد شکست بخورد.

جدول سقف اجاره‌بها در ۳۱ استان

555

* برترین ها
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها