أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۷۲۸۲۱
زمان انتشار: ۱۰:۲۸     ۱۲ تير ۱۳۹۹
نامه حجت الاسلام علی کشوری به حجت الاسلام موسوی خوئینی ها:
نامه جنابعالی (مورخ ۷ تیر ۱۳۹۹) به آیت الله خامنه ای سلمه اللّه را مطالعه کردم؛ درباره آسیب شناسی شما از علت پیداش مشکلات فعلی کشور و نگرانی های مردم جمهوری اسلامی ایران نکاتی را مطرح می کنم.
به گزارش پایگاه 598، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور نوشت:

جناب حجت الاسلام آقای سید محمد موسوی خوئینی ها

سلام علیکم

نامه جنابعالی (مورخ ۷ تیر ۱۳۹۹) به آیت الله خامنه ای سلمه اللّه  را مطالعه کردم؛ درباره آسیب شناسی شما از علت پیداش مشکلات فعلی کشور و نگرانی های مردم جمهوری اسلامی ایران نکاتی را مطرح می کنم:


نکته اول اینکه: از ابتدای انقلاب با عظمت اسلامی تاکنون،  کارشناسان این کشور دو دیدگاه کلی درباره اداره  کشور داشته اند. دسته ای همواره بر استفاده حداکثری؛ بلکه تقلیدی از نظریات پوزیتویستی توسعه غربی تاکید داشته اند و برنامه آنها برای اداره کشور؛ همان سندها و شاخصه های غربی مانند سند توسعه هزاره و سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ بوده است. این جریان با استفاده از ساختارهای حکومتی تصمیم ساز - مانند کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، سازمان برنامه و بودجه، مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز پژوهش های مجلس- برنامه هائی مانند اجرای نظریه سیاست خارجی توسعه گرا (برجام)، اجرای کُدِکس آلیمنتاریوس (Codex Alimentarius) توسط سازمان غذا و دارو و ایجاد فاجعه تراریخته و گسترش غذای ناسالم در سفره مردم و اجرای سیاست های کنترل جمعیت از زمان تصویب برنامه دوم توسعه (۲۰ آذر ۱۳۷۳)  را در این کشور اجرائی کرده اند.  اما در مقابل دسته دوم کارشناسان کشور بر طراحی و اجرای الگوهای بومی، اسلامی تصریح کرده اند و با استفاده از اختیارات خود در نهادهای تصمیم ساز کشور، برنامه های موفقی مانند اداره مردمی جنگ و امنیت کشور بر اساس نظریه بسیج، ایجاد نهضت خدمت رسانی به مردم از جهاد سازندگی تا اردوهای جهادی و اجرای ایده مترقی امامِ روستا، طراحی و اجرای اولیه ایده تمدنی مدرسه های مسجد محور و راه اندازی اولیه نظام پیشگیری اسلام از بیماری را پیشنهاد و عملیاتی کرده اند.


نکته دوم آنکه: بسیاری از مشکلات فعلی کشور -اگر نگوئیم همه مشکلات- به اجرای همین برنامه های غربی بازگشت دارد. کارشناسی پوزیتویستی توسعه غربی به دلیل ضعف شناختی مفرط از نیازهای انسان و معادلات حرکت او در مرحله زندگی دنیوی و ابهام مطلق این کارشناسی از سیر تکامل در مراحل دیگر حیات -مانند عالم ذر، عالم برزخ و منازل متعددش- همواره برنامه های ناقصِ ناظر به یک بعد از فطرت ارائه می دهد و سایر ابعاد فطرت را در مقام برنامه ریزی فراموش می کند. البته تجربه اجرای سیاست های توسعه غربی در چله اول انقلاب؛ خصوصاً تجربه گرانسنگ اجرای حداکثری این نظریات در دولت توسعه گرای تدبیر و امید، بحث های نظری در نقد توسعه غربی را آبرومند نموده و همه امید مردم نسبت به کارآمدی این نوع از برنامه ها را به یاس بدل کرده است. همچنین همزمانی چالش های ناشی از توسعه در کشور ایران و چالش های کشورهای توسعه یافته آمریکائی و اروپائی؛ زبان مدافعان نظری توسعه غربی مانند محمود سریع القلم  و صادق زیبا کلام را نیز الکن نموده است. 


نکته سوم اینکه: نقش تسامح و بی دقتی جریان کارشناسی انقلاب اسلامی در همراهی و تایید برخی برنامه های ناکارآمد توسعه غربی و یا کلی گوئی و سخنرانی کردن محض به جای انتخاب رویکرد نمونه سازی بر اساس معارف اسلامی را در ایجاد نگرانی های معیشتی، فرهنگی مردم انکار نمی کنم. برخی در چهل سال اول انقلاب فقط گفتند: اسلام می تواند جامعه را اداره کند؛ ولی حتی تبویب رساله های خود ناظر به نیازهای زمانه را تغییر ندادند. این جریان در برخی موارد با امضائی پررنگ بر اجرای سیاست های توسعه غربی در این کشور صحه گذاشتند و تجربه هائی گرانسنگ و آزار دهنده مانند اعتماد حوزه های علمیه به مکاتب ناکارآمد توسعه غربی در قالب اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا (مصوب ۸ و ۱۰ شهریور ۱۳۶۲) را ایجاد نمودند. بانک مرکزی و بانک های تابعه -در سایه این امضای شورای نگهبان- با اجرای سیاست هائی مانند دستکاری در معادله نشر اسکناس، تغییر نرخ بهره بانکی، قیمت گذاری برای ارز واسط  و خلق پول اعتباری  زمینه گسترش استضعاف، فقر و فاصله طبقاتی و کاهش ارزش پول کشور را فراهم می آورند.


نکته چهارم آنکه: به عنوان یک کارشناس شهادت می دهم ؛ که مدیریت عالی نظام در سالهای گذشته بیشترین تدبیرهای اجرائی و عملیاتی را در راستای نجات دستگاه کارشناسی کشور از این معادلات معیوب پی گیری کرده است. در بخش بحث های نظری، برای تصحیح نوع حرکت در حوزه برنامه ریزی کشور، نظریه مهم مراحل پنج گانه انقلاب اسلامی - که شامل طرح ایده دولت اسلامی در برابر دولت مدرن است-  توسط ایشان مطرح شده است. همچنین در لایه ای عمیق تر ضمن تاکید بر مسمومیت ذاتی و تقابل رشته های علوم انسانی با حرکت اسلامی، زمینه بحث های فقهی تحول یافته و تولید علوم انسانی مبتنی بر قرآن و روایات در حوزه های علمیه پایه گذاری شده است. در بخش نمونه سازی های تمدنی، تشکل های خودجوش مردمی را در مقابل دولت مدرن به وجود آوردند. رویکرد مقابله واقعی با فساد و اتراف مسئولین را عملیاتی کردند. با گسترش هژمونی و مدیریت آمریکا در منطقه -بر اساس قاعده فقهی نفی سبیل- مقابله کرده و آمریکا را در مرحله اخراج از منطقه قرار داده اند. با ایجاد پایگاه دائمی در دریای مدیترانه و اقیانوس هند و تعریف خطوط کشتی رانی جدید -بر اساس قاعده فقهی دفاع از مظلوم- زمینه تبادلات تجاری ایران با کشورهای مستضعف را فراهم آورده اند. با اصلاح پیشنهادهای سیاستی مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس قاعده بیان مبتنی بر ظرفیت، زمینه ساز تحول نهایی در حوزه سیاست گذاری کشور شده اند و شاید در مهمترین مصداق، حکومت و حکمت یک فقیه را در سه حوزه علم، حلم و ساده زیستی پیش روی جهانیان قرار داده اند.


نکته پنجم اینکه : در شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی و مدرسه هدایت رویکرد بدیع و کارآمد حکمرانی انقلاب اسلامی را تئوریزه نموده ایم و با تبیین و پردازش نهائی نظریاتی مانند  ۱- "نظریه پیشگیری ساختاری از بیماری" به محوریت مفهوم اصطیادی "مزج اختیاری"، ۲- "نظریه الگوی ساخت" به محوریت مفهوم اصطیادی "نظم اختیاری"، ۳- "نظریه بازارهای موقت" به محوریت مفهوم اصطیادی "سود ارتباطی"، ۴- "نظریه مدیریت شهری محله محور" به محوریت مفهوم توقیفی همسایگی"، ۵- "نظریه آموزش و پرورش آینده" به محوریت مفهوم توقیفی "خانواده‌های متکفل آموزش و تربیت"،  ۶- "نظریه تَعَرُّف" به محوریت مفهوم توقیفی رزق، ۷- "نظریه امنیتی سِلم؛ به محوریت مفهوم اصطیادی "اختلال در روابط انسانی"، ۸- "نظریه سلطان" به محوریت "طبقه بندی علم آینده بر اساس مفهوم تنظیم روابط انسانی"، ۹- "نظریه پیشگیری بنیادین اسلامی از جرم"؛ به محوریت مفهوم توقیفی عبرت، ۱۰- "نظریه هسته های توازن فرهنگی"؛ به محوریت "تعریف جدید از عدم توازن های اجتماعی"، ۱۱- "نظریه نگهبانی از نظام"؛ به محوریت مفهوم اصطیادی نظام مقایسه، ۱۲- "نظریه مدرسه هدایت"؛ به محوریت مفهوم توقیفی هدایت، ۱۳- "نظریه تنظیم و تحلیل خبر"؛ به محوریت مفهوم تفکر و مجموعه ای دیگر از نظریات فقهی، به وضوح مقایسه ای میان حکمرانی غربی و الگوی پیشرفت اسلامی افزوده خواهد شد.


دبیرکل مجمع روحانیون مبارز 

اینک که محرومیت و ناکارآمدی ناشی از الگوی توسعه غربی را به مردم ایران چشانده اید و مردم کشورهای توسعه یافته هم به نظم غربی توسعه شدیداً اعتراض دارند؛ شما را به حوزه علمیه قم و بازدید از نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی دعوت می کنم. به دوستان خود توصیه کنید؛ که به جای تحصیل در دانشگاه هائی مانند استنفورد (Stanford University) ماساچوست ( Massachusetts Institute of Technology)، کمبریج  (University of Cambridge) و... - در دوره های نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی (تاریخ افتتاح: محرم الحرام ۱۴۴۱ هجری قمری) تحصیلات تکمیلی را  آغاز نمایند.


علی کشوری - مدیر مدرسه هدایت و دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی 

دوشنبه ۹ تیرماه ۱۳۹۹ مصا ف با ۷ ذوالقعده ۱۴۴۱ - قم مبارک
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها