أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۷۲۸۳۲
زمان انتشار: ۱۴:۱۱     ۱۲ تير ۱۳۹۹
دولت چین در واکنش به موضع مداخله‌جویانه لندن در امور هنگ‌کنگ و وعده «بوریس جانسون» برای تسهیل مهاجرت هنگ‌کنگی‌ها به انگلیس، این کشور را به انجام اقدامات مشابه تهدید کرد.
به گزارش پایگاه 598، در کشاکش تنش غرب با پکن در خصوص اعمال قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ، چین تهدید کرد مانع پیشنهاد «بوریس جانسون» در خصوص اعطای شهروندی به حدود سه میلیون هنگ‌کنگی خواهد شد.

به گزارش روزنامه آمریکایی «هافینگتن پست»، سفارت چین در لندن اعلام کرد «بشدت» مخالف طرح انگلیس برای آسان کردن ورود و زندگی شهروندان هنگ‌کنگی در بریتانیاست.

نخست‌وزیر انگلیس پیش از این در ادعایی قانون جدید هنگ‌کنگ را «نقض آشکار و جدی» تعهد چین به حمایت از آزادی شهروندان هنگ‌کنگی توصیف کرده بود. جانسون به شهروندان این منطقه که دارای گذرنامه انگلیسی هستند وعده داد مهاجرت آن‌ها را تسهیل خواهد کرد.

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد در طرح جدید مهاجرت، محدودیت حضور شش ماهه را برای شهروندان هنگ‌کنگی لغو می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد بعد از پنج سال اقامت برای اخذ شهروندی درخواست بدهند.

سفیر چین در لندن امروز پنجشنبه اعلام کرد: اگر طرف انگلیسی تغییرات یک‌طرفه اعمال کند، از موضع و تعهدات خود و همچنین قوانین بین‌المللی تعدی کرده است. ما شدیداً مخالف این هستیم و حق انجام اقدامات متناسب را برای خود محفوظ می‌دانیم. انگلیس هیچ حاکمیت، صلاحیت یا حقی برای نظارت بر هنگ‌کنگ ندارد.

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس چهارشنبه شب اذعان کرد که این کشور اختیار لازم برای مجبور کردن چین در خصوص اجازه دادن به شهروندانش برای سفر به انگلیس را ندارد.

هنگ‌کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره بریتانیا بود اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با بریتانیا به جمهوری خلق چین پیوست.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا به دنبال اعمال فشار به چین برای کاهش تسلط این کشور بر هنگ‌کنگ هستند. این در حالی است که سیاست «یک کشور، دو سیستم» یا سیاست «چین واحد» از سال ۱۹۷۹ تا به امروز موضع رسمی دولت‌های آمریکا و اروپا بوده و طبق آن واشنگتن هنگ‌کنگ و تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند اما آمریکا در عمل طی سال‌های اخیر با اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات پایبندی کامل به این سیاست نشان نداده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها