أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۳۱۵۷
زمان انتشار: ۰۸:۵۴     ۲۱ تير ۱۳۹۹
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: پویش اگر من جای مدیر حوزه‌های علمیه بودم؛ فضای با نشاط، پویا، زنده و فعالی را میان طلاب، فضلا، روحانیون، اساتید و حتی افراد غیرحوزوی در جهت مطالبه گری و پاسخگوئی ایجاد کرد.
به گزارش پایگاه 598، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار دست اندرکاران پویش «اگر من جای مدیر حوزه علمیه بودم»،  با قدردانی از تمام عوامل، برنامه ریزان، مدیران و خبرنگاران در جهت تشکیل این پویش اظهار کرد: طلاب و دوستان زیادی وارد فضای پویش «اگر من جای مدیر حوزه‌های علمیه بودم»، شده اند و با نظرات خود به آن رونق بخشیدند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: پویش اگر من جای مدیر حوزه‌های علمیه بودم؛ فضای با نشاط و فعالی میان طلاب و اساتید در جهت مطالبه گری و پاسخگوئی ایجاد کرد. این پویش فعال، رابطه مستقیمی را با جامعه حوزویان، طلاب، اساتید، مدیران و کارکنان و جمع زیادی از غیر حوزویان برقرار کرد و پویشی افتخار آمیز همراه با ایده های فراوان بود و نقدهای زیاد، مشارکت وسیعی را نشان داد.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: از همه دوستان و افرادی که وارد فضای پویش شدند و زمینه را برای تعامل بیشتر در فضای حوزه اعم از طلاب، اساتید، مدیران، همکاران و عزیزان خارج از فضای حوزه ایجاد کردند صمیمانه تقدیر و تشکر می کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اضافه کرد: طلاب از قم تا اقصی نقاط جهان در خارج از کشور وارد فضای گفتگو و تعامل خوب درون حوزوی شدند و این تنوع حضور افراد اعم از استاد، طلبه، نیروهای همکار و برادران و خواهران و طلاب خارج از کشور و نهادهای دیگر ارزشمند است.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: جمع زیادی به صورت مکتوب، دور جدید مدیریت و شورای عالی را در پویش تبریک گفتند که جای سپاس دارد، همچنین از رهنمون‌های رهبری معظم و مراجع عظام و شورای عالی در ادوار گذشته و بزرگانی که راهنمای حرکت حوزه هستند نیز قدردانی می‌کنیم و از همه نهادهای علمی، فرهنگی، حوزوی، دانشگاهی و موسسات حوزوی به دلیل همراهی سپاسگزاریم.

تلاش طلاب و گروه های جهادی در سیل، زلزله و کرونا افتخارآفرین بود

عضو شورای عالی حوزه ادامه داد: از همه غیر حوزویانی که نگاهی ویژه به حوزه و تعاملی وسیع با طلاب دارند بی‌نهایت تقدیر می‌کنیم، ضمن اینکه تلاش طلاب و گروه های جهادی که در سیل، زلزله و مبارزه با کرونا نقش آفرینی کردند و افتخارات بزرگی را رقم زدند جای تقدیر دارد.

از رسانه های ملی و داخلی و خبرگزاری های فعال برون حوزوی و درون حوروزی و برون و درون کشوری که در انعکاس اخبار حوزه و تبیین پویش تلاش کردند نهایت تقدیر داریم؛ گزارش های خوبی از پویش به دست آمده و نکاتی در چند محور قابل پیگیری است.

آیت‌الله اعرافی گفت: از رسانه های ملی و داخلی و خبرگزاری های فعال برون حوزوی و درون حوروزی و برون و درون کشوری که در انعکاس اخبار حوزه و تبیین پویش تلاش کردند نهایت تقدیر را داریم؛ گزارش های خوبی از پویش به دست آمده و نکاتی در چند محور قابل پیگیری است.

وی افزود: در طول سالهای اخیر علی رغم اینکه بودجه ها کاهش یافته و تورم سرسام آور است و چندین  نیرو در حوزه تعدیل شدند؛ اما سنگینی کار به شکل جهادی در تولید طرح ها و گام های بلند دنبال شد.

بسیاری از طلاب منصفانه و خارج از تعارفات نظر دادند

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: بسیاری از طلاب منصفانه و خارج از تعارفات نظر دادند که دست آنها را می فشاریم و از نظرات و نقدها استقبال می کنیم، با توجه به گزارش های خوبی که از این پویش وجود دارد ما نیز در حد توان آن را همراهی کردیم و پویش را مورد توجه قرار دادیم و به طبقه بندی موضوعات پرداختیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه تصریح کرد: خط ارتباطی مدیر، معاونین، اساتید و دست اندرکاران حوزه با جامعه مخاطب یعنی اساتید و طلاب باید زنده و فعال و مستمر باشد، تلاش شد از طریق سامانه صفیر که روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ اظهار نظر در طول زمان دریافت می شود با طلاب در ارتباط باشیم، دریچه سامانه صفیر بعد از پویش باز است و طلاب از این طریق می توانند با ما در ارتباط باشند.

این رابطه تنگاتنگ با طلاب در قالب پویش ادامه دارد

آیت‌الله اعرافی متذکر شد: هر روز مطالب را می بینیم و علاوه بر حضور از شبکه های اجتماعی و ملاقات عمومی، مطالبات را دنبال می کنم و این رابطه تنگاتنگ با طلاب در قالب پویش ادامه دارد، باید این ارتباط ها در دوره جدید ایجاد شود و خبرگزاری حوزه و کانال های حوزوی نقش خوبی دارند و اگر نقدی می کنند و یا اطلاعات را منتشر می کنند جای تشکر دارد.

وی اظهارکرد: این پویش، تا حدودی آیینه تمام نما نسبت به اندیشه حوزویان وحاوی پیام های جدی و نشان دهنده شرایط فکری، عاطفی و اجتماعی جامعه حوزویان است، البته این پویش منطبق بر همه حوزه نیست، این پویش نشان دهنده حفظ مشارکت طلاب و امید به آینده و امکان پیشرفت و تحول و وظیفه شناسی طلاب و فضلا و رشد حوزیان در ابعاد معرفتی، اجتماعی، عاطفی و روحی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بیان کرد: در حوزه علمیه، جامعه جوان و نسل سرزنده و با نشاط و حاضر در صحنه وجود دارد و فضای فکری حوزه مانند همیشه باز است چرا که حوزه را به آزاد اندیشی و بحث می شناختیم و این پویش نشان دهنده فضای باز و آرزوهای بزرگ و روح تحول خواهی و زمانه شناسی است که دور از واقعیت نیست.

حوزیان و طلاب در رنج زیادی از حیث معیشت به سر می برند

وی عنوان کرد: حوزیان و طلاب در رنج زیادی از حیث معیشت به سر می برند و رنج را صبورانه و نجیبانه ابراز می‌کنند که این امر نشان می‌دهد حوزه اهل مقاومت، صبوری و شکیبایی است، همچنین رویکرد اجتماعی و شجاعت لازم برای ابراز دردهای مزمن و روح مطالبه گری برای رفع معضلات و برداشتن گام های بلند را نشان می‌دهد.

آیت‌الله اعرافی بیان داشت: این ها حکایت از سرمایه های گرانقدری دارد و وظایف دست اندرکاران حوزه را سنگین تر می کند که با این حجم از سرمایه و با این ملاحظات، احساس کاهلی را در هیچ جای حوزه نبینیم و عزم و اهتمام همگانی را شاهد باشیم.

ما در حوزه، درس های زیادی را از بزرگان فرا گرفتیم

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: ما در حوزه، درس های زیادی را از بزرگان فرا گرفتیم و از گفتمان انقلاب، امام(ره)، رهبری و مراجع،آموخته ایم و شاخص ها را در حوزه ایده آل از اظهار نظر های شما اخذ کرده ایم تا حوزه ای تمدنی، جامع نگر، تحول خواه و دانش بنیان باشد و به ژرفای علمی خود اعتماد کند و آن را گسترش دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اجتماعی بودن حوزه علمیه بیان کرد: حوزه فضیلت مدار، اخلاق محور و جایی که محل تربیت انسانی های بزرگ می باشد و ذوب شده در اهداف متعالی بوده، مردم گرا، خادم و عشق در مردم و نسل جوان در آن موج می زند، حوزه‌ای که اجتماعی است، در صحنه های مختلف مطابق با رسالت خود نقش آفرینی می کند، کما اینکه در سیل، زلزله، کرونا و مساوات ماه رمضان شاهد آن بودیم.

وی افزود: خیزش هایی که از جوانان و طلاب جهادی شاهد بودیم در ذات انقلاب است و این جوانان، انقلاب را از آن خود می دانند و به آینده انقلاب امیدوار هستند و آن را یاری می کنند، حوزه آزاد اندیش است و دل به دریا می زند و ریسک می کند. حوزه بین المللی است و جامعه بشری را مخاطب می داند و حوزه زمان شناس و مطالبه گر آرمان های بزرگ و ارزش های متعالی است. ارزش هایی که در طول تاریخ، امامان بزرگوار و صحابه جلیل القدر و علمای شهید و زجر کشیده برای آن جان فشانی کرده اند و در محور مقاومت و جهان است.

حوزه منسجم و همگراست

آیت‌الله اعرافی با بیان این که  همه نهادها و دستگاه های حوزه در وضع ایده آل، خود را در برابر مسائل ایران و جهان مسئول می دانند و باید پاسخگو باشند گفت: حوزه علمیه، منسجم و همگراست و از تنوع فکری و تولیدات گوناگون از شیوه ها و آداب و سنن پیشین و تاریخی و ارزشمند خود صیانت می کند و هم به روش های جدید و فناوری نوین، اقبال دارد.

حوزه پویا می تواند اشکالات را ترمیم کند

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: حوزه ای که به رسانه و هنر و فضای مجازی اهتمام دارد، این آرزوهایی است در اسناد آمده و در نظرات طلابی که در این پویش شرکت کردند، منعکس است ما نیز این آمال ها را داریم، نباید بگویند دور دست است، هر چند می دانیم اشکالاتی وجود دارد و آسیب های حوزه کم نیست، اما از آن غافل نیستیم و معتقدیم حوزه پویا می تواند اشکالات را ترمیم کند، این عزم در بزرگان و نهادهای حوزه وجود دارد و در جوانان نیز مشهود است.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: در سالهای اخیر و در ادامه کارهای بزرگ و ادوار شورای عالی و جمع زیادی در ادوار گذشته این رسالت ها را انجام داده اند و در این دوره در طراحی و مقام عمل گام های خوبی برداشته شده است و نهادهای حوزه بر سر پیشبرد حوزه و حوزه پیشرو اتفاق نظر دارند و هم مدیریت حوزه به اقدامات بزرگی دست زده است و علی رغم کاهش بودجه، نیرو و دشواری شرایط و سختی های فراوان گام های بزرگی برداشته شده است.

حوزه دارای ۲۰ سند جامع و راهبردی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: گزارشی از عملکرد حوزه، خدمت رهبری معظم و مراجع عظام ارائه شده است؛ حوزه امروز واجد اسناد راهبردی بلند مدت در افق های یکی دو دهه و در حدود ۲۰ سند جامع نهایی شده و به تصویب رسیده است، حوزه برای اولین بار برنامه ۵ ساله را برای خود آماده کرده و در ذیل این اسناد بالادستی و برنامه‌های بلند مدت و میان مدت ۵ ساله محورهای فراوانی را طراحی کرده که بخشی طراحی و بخش دیگر به سمت اجرا رفته است.

در خصوص معیشت خبرهایی خوبی در راه است

آیت‌الله اعرافی اظهار کرد:در حوزه منابع پایدار برنامه ها و همچنین دفتر وقف را تاسیس و هم گام های عملی برداشته ایم که امید است با همت دوستان و همکاری دستگاه های مرتبط و با هدایت های رهبری، گام های دیگری برداشته شود، در حوزه معیشت علاوه بر تدابیر بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت از جمله در حوزه تغذیه اقدامات دیگری در حوزه شهریه انجام شده که از مراجع عظام خواسته ایم و ایشان و رهبری عنایت داشته اند و در طول دو سال گذشته از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب چند گام مهم برای طلاب و اساتید برداشته اند و در آینده نزدیک شاهد خبرهای خوشی هستیم که در این باره از مراجع عظام و رهبری قدردانی می‌کنیم.

غافل از منابع پایدار، وقف و معیشت طلاب نیستیم

وی گفت: در زیرساخت های حوزه طرح های مهم و کلانی وجود دارد که به نتیجه رسیده است. مجموعه ای ارزشمند در طرقبه(مشهد مقدس) به عنوان پایگاه علمی تابستانی فراهم شده و ده ها طرح از این قبیل در حال اجراست بنابراین حوزه از منابع پایدار، مغفول نیست و کارهای بزرگی پایه ریزی شده و برخی به نتیجه رسیده است، ضمن اینکه باید از نهادهای فعال قدردان باشیم و مرکز خدمات نیز اقداماتی به ویژه در حوزه مسکن و شهریه انجام داده هر چند کافی نیست و اشکالاتی وارد است و آن را دنبال می‌کنیم.

بیست طرح و برنامه را ویژه مدارس و مراکز حوزوی استان ها و شهرها طراحی کرده ایم

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: در حوزه مدارس و مراکز حوزوی استان ها و شهرها در حدود بیست برنامه طراحی شده است که بر مبنای اعتماد بیشتر و واسپاری اختیارات و ارتقای بیشتر شهرها و استان ها مدارس حوزوی و نظارت هوشمندانه بوده و این ۴ کلید واژه مبنای تحولاتی شده است و در عمل نیز گام هایی به جلو برداشته ایم.

۳۵ درس خارج را در سایر بلاد برای طلاب به رسمیت شناخته ایم

وی بیان کرد: برای نخستین بار است با همکاری شورای عالی و گروه ارزیابی در دو سال گذشته ۳۵ درس خارج در بلاد برای طلاب رسمیت یافته است و برای اولین بار برداشته شده و گروه های علمی در بسیاری از مدارس شکل گرفته و انجمن های علمی در حال شعبه زدن در استان ها هستند و سطوح عالی صد مجوز داده و رسمیت یافته و در مورد امکاناتی که به وجود آمده سعی شده عادلانه در سطح کشور باشد.

مناطق محروم را ویژه تر خواهیم دید

آیت‌الله اعرافی اظهار کرد:شهریه حضرت آقا ویژه طلاب و اساتید برای همه کشور است و تلاش این است خدمات یکسان باشد و در گام های بعدی مناطق محروم از امتیازات بیشتری برخوردار باشند، به تدریج با شکل گیری کمیته های علمی و گروههای علمی سطح ۳ و پایان نامه نویسی به بخش های دیگر نیز مجوز داده می شود که این از محورهای بزرگ است.

۴۰۰ رشته و گرایش و مقطع در ۱۵ حوزه دانشی نهایی شد

وی تصریح کرد: در حوزه اسناد کار بزرگی با عنوان درختواره رشته ها انجام داده ایم که بیش از ۵۰۰ استاد در طول دوره مدیریت ۴ سال گذشته در تنظیم درختواره رشته های حوزه به شکل جهادی و بدون هزینه ای مشارکت داشتند و به شکل رسمی برای اولین بار اعلام می کنم حدود یک ماه قبل آخرین شورای گسترش برگزار شد و ۴۰۰ رشته و گرایش و مقطع در ۱۵ حوزه دانشی نهایی گردید، این بلند پروازی نیست و راه ده تا بیست سال آینده است تا حوزه در تولید فکر پاسخگو باشد و به همه قلمروهای مرتبط با رسالت حوزه بپردازد.

از ۸ رشته سرفصل نویسی شده به صد رشته برای اولین بار رسیده ایم

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: مجوز رشته ها دو برابر شده و در عمل نیز خود را نشان داد و در ادامه این درختواره نیز صد رشته برای اولین بار سرفصل نویسی شد بطوریکه قبل از آن ۸ رشته بیشتر سرفصل شده بیشتر نداشتیم و دوره ویژه ای بعد از سطح ۴ پیش بینی شده و به سمت نقشه اجرا پیش می رویم و از محورهای دوره جدی این است که دوره ها را با حفظ کیفیت اصول و ارزشهای حوزوی توسعه دهیم، این از خبرهای مهمی است که در پویش مورد تاکید بود.

استعدادسنجی و تخصصی گرایی

وی ادامه داد: موضوع استعداد سنجی و تخصص گرایی از محورهایی است که یک طرح مرتبط با آن در درختواره وجود دارد و در حال پیگیری است. چند طرح دیگر نیز در دست اجراست و به تدریج خود را نشان می دهد.

عضو شورای عالی حوزه تصریح کرد: طرح آمایش از طرح های جدید و کلیدی است که ۴ سال روی آن کار شده است در این طرح آینده حوزویان و مواقعی که باید ایفای نقش کنند و یا مواضع حضورشان متناسب با رسالت حوزه تعریف و شاخص ها تعیین شده است و مسجد و عرصه های عمومی، فرهنگی، آموزشی و نهادی تعریف شده و براساس آن دبیرخانه و ستادهای همکاری شکل می گیرد. تفاهم نامه ها و توافق نامه های متعددی طراحی می شود و به تدریج حضور متنوع حوزویان با آمادگی لازم پیش می رود و این از طرح های کلیدی است.

مقدمات نظارت و رتبه بندی در مدارس و مراکز تخصصی به زودی شروع می شود

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: مقدمات نظارت و رتبه بندی انجام شده و در مدارس و مراکز تخصصی به زودی شروع می شود همچنین واسپاری اختیارات به مراکز تخصصی به عنوان کاری بزرگ انجام شد و به تدریج براساس ارزیابی ها کمیته ها و کارگروه های علمی به مراکز سپرده می شود و اختیارات را می دهیم خودشان پایان نامه را طراحی و دفاع کنند و از این تمرکزی که بود بیرون برویم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در عرصه امتحانات شفاهی اقدامات خوبی انجام شده و مشکلات طلاب کاهش یافته است، همچنین در زیرساخت های فضای مجازی گام های بزرگی برداشته شده و ۷۰ درصد از آموزش ها در فضای مجازی و در سطح یک صد در صد ارائه شده است. با جلب کمک های خیرین و کار جهادی زیرساختهای مهمی فراهم می شود تا ظرفیت مجازی را تقویت کنیم و بازنمایی حوزه در فضای مجازی از آرمان های اولیه بود که در حال پیشرفت و ارتقا است.

وی گفت: طرح کمک هزینه هدفمند که معطوف به طلبه در حال تحصیل، استاد، محققان و پژوهشگران و مبلغان تهیه شده در حال پیشرفت است و در طرح تحولی با برداشتن قدم های اساسی، فراروی ما قرار دارد و اولین بروز آن در کمک هزینه اساتید بود که رهبر معظم انقلاب شروع کردند این کمک هزینه، خانه ای از جدول بزرگ و طرح تحولی است که کار حوزه را معنادار می کند.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: در مورد نظام شورایی و ارتباطی و اتصال به بدنه حوزه نیز قدم های بزرگی برداشته شده است که در حال تقویت است. ارتباط مدیریت با نهادها و با بدنه حوزه و نهادهای مسئول در حال ارتقاست و شکل گیری شورای هماهنگی نهادها و شورای مراکز پژوهشی شروع شده و دیگری شورای مراکز آموزشی پیراحوزه ای است دنبال می شود، همچنین با مجمع عمومی جامعه مدرسین با مجمع نمایندگان ارتباط معناداری ایجاد شده که سازوکار منظمی دارد.

وی بیان کرد: طرح هدایت علمی از طرح های بزرگ است که به صورت آزمایشی شروع شده و چند هزار طلبه در حال تحصیل هستند، در خصوص حضور اجتماعی حوزویان در کنار مردم در قالب ستاد حوادث و قرارگاههای طلبگی کارهایی انجام شده و در حال توسعه است و نیاز به همراهی طلاب با این آرمان های بزرگ دارد.

در دوره جدید مدیریت حوزه های علمیه بازنگری، بازسازی و اجرا اولویت است

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: در عرصه رسانه و خبرگزاری، بین الملل، آموزش، پژوهش، فناوری، تبلیغ، امور طلاب، امور دانش آموختگان، تهذیب و اخلاق، منابع پایدار و وقف و دیگر حوزه ها ۴۰ طرح آماده است و طرح هایی اجرایی شده و بقیه باید به تدریج تحقق یابد. در دوره جدید بازنگری و بازسازی و اجرا باید در اولویت باشد تا با نگاه رهبری معظم، مراجع عظام و عزم مجموعه مدیریت در مسیر رشد و تعالی قدم های جدی تری برداریم.

ارائه چندسوژه به منظور پیگیری

امام جمعه قم افزود: طرح گفتمان علمی، از طرح های مهمی بود که در معرفی آن باید تلاش شود، یک صدمین سالگرد تاسیس و احیای حوزه علمیه قم از جمله طرح های بزرگی است که در حال انجام است و می طلبد خبرگزاری ها و رسانه ها در این زمینه همراه باشند و تا دو سال آینده بتوانیم آن را به درستی تحلیل کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: در حوزه مسائل بصیرتی و انقلابی و زیرساختهای انقلاب طرح‌هایی وجود دارد که باید دنبال شود، به همه افرادی که در پویش شرکت داشتند باید بگوئیم هر چند صدای شما را در عرصه های مختلف شنیده بودیم، این بار نیز صدای بلند و منطق علمی و سخنان ارزشمند شما را شنیدیم.

وی تاکید کرد: ما با بزرگان و امام شهدا و رهبری معظم انقلاب پیمان می بندیم بدون آن که منابع زودگذر و شخصی بیندیشم به خدمت بپردازیم و خادمان شما هستیم و تحقق آرمان ها با الهام از انقلاب و تاریخ حوزه سر از پای نشناسیم و خدا توفیق دهد تا پایان راه بر سر میثاق بمانیم.

آیت‌الله اعرافی افزود: در شورای معاونین چند مصوبه در خصوص پویش داشته ایم و تمامی نکات و طرح های بزرگ این پویش دنبال می شود، قطعا در جاهایی ضعف و کاستی هایی وجود دارد اما بر سر پیگیری و دنباله گیری با شما هم پیمان هستیم تا این مسیر را بپیمائیم، از خبرگزاری و دوستانی که در این پویش بودند قدردانی می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی انتقادات مطرح شد و ما از بزرگانی که با انتقادهای خود ما را کمک کردند تقدیر می‌کنیم، همّ و غمّ من حوزه است و وقت کم مصروف نخواهم کرد و بیش از آن چه تصور شود وقت می‌گذاریم، برخی اشکالات وجود دارد که در رفع آن تلاش می کنیم.

مدیر حوزه های علمیه در پایان ضمن ابراز مسرت از راه اندازی این پویش در خبرگزاری حوزه گفت: دست یکایک عزیزانی که در خلق این حماسه و تحقق آرمان های سهیم بودند را می بوسیم و از اشکالاتی که در کار بوده عذرخواهی کرده و تقاضا داریم ما را از نظرهای سازنده محروم نسازید، در دورانی که تعداد نیروها کم شد و در کمبود بودجه، میزان پیشرفت‌ها خیره کننده بوده است و امیدواریم با این نشاط، سنگرهای جدید را فتح کنید.

خبرنگار: اکبر پوست چیان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها