أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۳۳۶۱
زمان انتشار: ۰۸:۴۲     ۲۴ تير ۱۳۹۹
آتش در سفینه شیطان؛
شوک در پنتاگون! این بهترین تعبیری است که می توان از آن در توجیه رفتار مقامات وزارت دفاع آمریکا، آن هم پس از انفجار در ناو بونهوم ریچارد استفاده کرد! یک‌شنبه شب( به وقت ایران) برخی منابع غربی اعلام کردند که در عرشه یک کشتی بزرگ نظامی در منطقه سن دیه گو انفجاری رخ داده است.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، شوک در پنتاگون! این بهترین تعبیری است که می توان از آن در توجیه  رفتار مقامات وزارت دفاع آمریکا ، آن هم پس از انفجار در ناو بونهوم ریچارد استفاده کرد! رویکرد آمریکایی‌ها پنهان کردن هر مدل رسوایی است. خواه این حادثه مربوط به تلفات عین‌الاسد باشد یا سقوط هواپیمای جاسوسی در افغانستان یا پشت پرده انفجار ناو یواس‌اس بونهایم ریچارد. آنچه مشخص است پنهان‌‌کاری مقامات ایالات متحده ارتباط مستقیمی با حفظ اعتبار بین‌المللی آنها دارد و آمریکایی‌ها از ترس شکسته شدن هیمنه نظامی و امنیت‌شان، در قبال هر حادثه بزرگی پنهان‌کاری بزرگ‌تری کرده‌اند. در حالی که پس از حمله موشکی ایران به عین‌الاسد و تبدیل آن به زباله‌دان تجهیزات نظامی، ترامپ مدعی شد این حمله تلفاتی در پی نداشته اما ۲ ماه بعد رئیس‌جمهور آمریکا به 100 نفر از نظامیان آمریکایی که بر اثر حمله موشکی ایران دچار ضربه مغزی شده ‌بودند مدال شجاعت داد. همچنین در جریان سقوط هواپیمای بمباردیر آمریکایی در افغانستان به رغم اینکه شاهدان عینی از وجود 19 جسد در اطراف لاشه هواپیما خبر دادند و رسانه‌های رسمی حضور افسران امنیتی سیا در این هواپیما را تایید کرده بودند اما آمریکایی‌ها اعلام کردند این سقوط منجر به کشته ‌شدن چند سرباز صفر شده است. حال با انفجار ناوشکن عملیاتی آمریکا که نقش مهمی در اسکادران ناوگروه اقیانوسیه داشت و سکوت معنادار مقامات نظامی این کشور، به نظر می‌رسد باز هم سناریوی اتخاذ موضع مبهم، بهترین گزینه برای آمریکایی‌ها خواهد بود. 

ناو ۸۰۰ میلیون دلاری
ناوشکن آمریکایی یو ‌اس ‌اس بونهوم ریچارد USS Bonhomme Richard باقدرت جابه‌جایی 40 هزار و 500 تن بار با طول 257 متر و سرعت 41کیلومتر در ساعت، امکان جابه‌جایی 1687سرباز از یگان نیروی دریایی را داشته‌است. این کشتی سال 1998 فعالیت خود را آغاز کرد و یکی از هشت کشتی تهاجمی دو طبقه در نیروی دریایی آمریکا محسوب می‌شود. این کشتی هشت رادار دو بعدی و سه بعدی شامل، رادار جست‌وجو   و  کنترل ترافیک هوایی و شناسایی اهداف متخاصم دارد. تسلیحات نظامی این ناو شامل دو سامانه پرتاب موشک sea sparrow دو سامانه پرتاب موشکRIM-116 Airfarame، دو سیستم دفاعی موشکی ضدکشتی، سه فروند ضدهوایی 25میلی‌متری، چهار فروند مسلسل و امکان حمل بیش از 35بالگرد و جنگنده نظامی بوده‌است. یک کشتی نظامی ۸۰۰ میلیون دلاری که حالا در حال فرورفتن در آب‌های سواحل کالیفرنیاست.


شناوری که در جنگ عراق هم حضور داشت 
چنانچه منابع خبری گزارش داده اند،  کشتی جنگی موسوم به یو اس اس بونهوم ریچارد از کشتی های نظامی با قابلیت عملیات دوگانه است. روی عرشه این هواپیما، امکان فرود هواپیمای نظامی و بالگرد نظامی وجود دارد. در عین حال، این کشتی می تواند تانک و نفربر را از ناحیه پایین خود حمل کند. روی این شناور بزرگ نظامی، یک بیمارستان سیار هم وجود دارد که از آن می توان برای درمان و مداوا استفاده کرد.

نام این شناور نظامی برگرفته از نام بنجامین فرانکلین رئیس جمهور پیشین آمریکا است که فرانسوی ها او را «ریچارد خوب» صدا می کردند که در زمان فرانسوی عبارت بونهوم ریچارد به معنای ریچارد خوب است. این شناور برای نیروی دریایی آمریکا مهم بود و نقش مهمی در جنگ عراق ایفا می کرد. این شناور در عملیات امداد و نجات برای شناورهای غرق شدهدر نزدیک آب‌های کره جنوبی نیز نقش مهمی ایفا  کرد. هنوز آمار دقیق رسمی از تلفات این حریق و انفجار در شناور نظامی مذکورمنتشر نشده است.

تعداد واقعی تلفات اعلام نمی شود
مقامات آمریکایی در ابتدا اعلام کردند که در جریان انفجار در این ناو هواپیمابر جنگی، چند تن از ملوانان زخمی شده اند. پس از اندکی، این تعداد به ترتیب به ۱۷، ۲۱ و ۵۷ نفر افزایش یافت. پیش بینی می شود در ادامه، باز هم تعداد بیشتری زخمی ( و حتی کشته) از سوی منابع خبری و رسمی اعلام شود. حضور حداقل ۲۰۰ ملوان و نظامی آمریکایی بر روی عرشه این ناو، جای شک و شبهه ای را در خصوص دروغ بودن گزارش‌های اعلامی و رسمی در این خصوص باقی نمی گذارد.



اهمیت ماجرا چیست؟
سکوت معنادار پنتاگون در رابطه با ارائه توضیحات پیرامون این حادثه نشان از اهمیت بالای این حادثه در معادلات نظامی آمریکا دارد. در حالی که گزارش‌های منتشر شده از رسانه‌های آمریکایی از جمله «سی‌ان‌ان» و «فاکس‌نیوز» حاکی از وقوع انفجار و سپس آتش‌سوزی در این ناو آمریکایی است، بی‌بی‌سی در نخستین خبر خود گزارش داد همزمان با آتش‌سوزی، صدای انفجار هم از عرشه این ناو به گوش رسیده است. در آخرین بیانیه نیروی دریایی ارتش آمریکا آمده است هنوز منشأ این آتش‌سوزی مشخص نیست. رئیس اداره آتش‌نشانی سن‌دیگو، هم در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفته است با توجه به اینکه حدود یک میلیون گالن سوخت و مقادیر قابل توجهی مهمات در آن وجود داشته است، احتمال می‌رود این کشتی روزها در آتش بسوزد و حتی غرق شود. طبق اعلام اداره آتش‌نشانی و امداد سن‌دیگو در زمان حادثه حدود ۲۰۰ ملوان و افسر روی این کشتی ۲۵۷ متری حضور داشتند. برخی منابع اعلام کردند با توجه به صدای انفجارهای شدید ممکن است منبع آتش زیر خط آب باشد، این اطلاعات هنوز تایید نشده است. این گمانه‌ها به معنای وجود یک منشأ خارجی برای این انفجار است. یکی از ماموریت‌های این ناو در حالی که تهدیدات آمریکا علیه چین به شکل فزاینده‌ای رو به افزایش است، حضور در مناطق اطراف چین بود.

از آنجا که در راهبرد دفاع ملی آمریکا، از چین به عنوان بزرگ‌ترین نگرانی امنیتی واشنگتن یاد شده است و با توجه به تنش‌های چند سال اخیر بین ۲ کشور و تمرکز ایالات متحده بر منطقه آسیا و اقیانوسیه، این اتفاق از اهمیت بالایی برخوردار است. پنتاگون از سال 2016 تاکنون در قالب استراتژی نگاه به شرق 60 درصد توان دریایی خود را در اقیانوسیه مستقر کرده است. اهمیت اجرای این طرح به حدی است که لئون پانه‌تا، وزیر وقت دفاع آمریکا در دولت اوباما در کنفرانس امنیتی سنگاپور تصریح کرد مشکلات بودجه آمریکا و کاهش هزینه‌ها مانعی بر سر راه تغییرات در رویکرد پنتاگون نخواهد بود. ماه قبل همزمان با افزایش تنش‌های فزاینده بین چین و آمریکا برای نخستین‌بار در ۳ سال گذشته، چندین ناو هواپیمابر آمریکا در منطقه اقیانوس هند و آرام به گشت‌زنی پرداختند. هفته گذشته نیز ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین تحرکات نظامی آمریکا در منطقه از جمله اعزام ۲ ناو هواپیمابر به دریای جنوبی چین را محکوم و این حرکت را مصداق «قدرت‌نمایی تحریک‌آمیز» توصیف کرد.



اهمیت جغرافیایی منطقه سن‌دیگو
ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی آمریکا سال 1907 با همکاری اسکادران آسیایی و اسکادران اقیانوس آرام ایجاد شد. این ناوگان در جنوب غرب آمریکا با عنوان ناوگان اقیانوسیه اسکان داده شده است.  بر این اساس ناوهای هواپیمابر و کشتی‌های سنگین، در بندر سن‌پدرو لس آنجلس و کشتی‌های سبک، ناوشکن‌ها و زیردریایی‌ها در سن‌دیگو  مستقر شدند. دفتر مرکزی ناوگان در ایستگاه نیروی دریایی پرل هاربر هاوایی است. پایگاه سن دیگو، دومین پایگاه بزرگ کشتی‌های نظامی نیروی دریایی آمریکاست که در شهر سن‌دیگو در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. این پایگاه، پایگاه اصلی ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی آمریکاست که در آن بیش از ۵۰ کشتی نظامی وجود دارد. این پایگاه دارای ۱۳ اسکله از مساحتی حدود ۴ کیلومتر مربع خاکی و حدود یک و نیم کیلومتر آبی تشکیل شده است. پایگاه شهر ساحلی سن دیگو که از سال ۱۹۲۲ تاکنون فعال است، بیش از ۲۴ هزار نیروی نظامی و ۱۰ هزار غیرنظامی جمعیت دارد.  وقوع انفجار در ناوشکن بونهایم ریچارد و تلاقی نام آن با پرل هاربر، اذهان آمریکایی‌ها را به حمله نابود‌کننده ژاپن به بندر پرل هاربر در 1941 سوق داده است؛ حمله‌ای که در آن  ناو جنگی آمریکایی از کار افتاد و علاوه بر نابودی 150 هواپیمای جنگی مستقر در این پایگاه بیش از 2400 نفر از سربازان مستقر در این بندرگاه را به کام مرگ کشاند.

یوزپلنگان آمریکایی مسؤولیتش رو به عهده نگرفتن؟
در واکنش به اعلام برخی منابع، مبنی بر اینکه انفجار و آتش سوزی مذکور کار ایران بوده است، «عباس موسوی»، سخنگوی وزارت خارجه، به طعنه گفت: یوزپلنگان آمریکایی مسئولیتش را به عهده نگرفته‌اند؟ آتش گرفتن ناو ارتباطي به ما ندارد، ولی ببینيد کار يوزپلنگان آمريکايي نيست؟

در پی وقوع انفجار اخیر در نیروگاه نطنز، شبکه «بی بی‌سی » فارسی طی خبری که آن را تیتر یک خود در اینترنت کرده بود، مدعی شد که یک گروه موسوم به «یوزپلنگان وطن» طی تماس با این شبکه، اعلام کردند که انفجار کار آنها بوده است.

اما، بعدا که جعلی بودن خبر بر همگان آشکار شد، بی‌بی سی نیز مجبور به عقب‌نشینی خفت بار از این خبر شده بود. اظهارات موسوی در‌باره پلنگ‌های آمریکایی هم اشاره طعنه‌آمیز به این شایعه ‌سازی دستگاه‌های دروغ پراکنی غربی علیه ایران است. در این میان، رسانه‌هایی هم که کوچک‌ترین آتش‌سوزی در ایران را تیتر یک خود می‌کرده‌اند، حالا در برابر سوختن ناو آمریکایی، به طور دسته‌جمعی سکوت کرده‌اند!

واکنش طنز کاربران فضای مجازی
البته به‌جز سید عباس موسوی که به عنوان سخنگوی دستگاه دیپلماسی خارجی واکنش جالبی را از خود نشان داد، کاربران فضای مجازی هم نسبت به این حادثه دست به کار شدند و در زمانی کوتاه حجم بالایی محتوا در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

یکی از کاربران با هشتگ «ناو آمریکایی همچنان می‌سوزد» نوشت: «عُرضه نگه‌داشتن ناو به اون گرون قیمتی رو نداشتین به کنار، حداقل خاموشش کنید بو سوختگی تا اینجا اومد بابا...»

یکی از کاربران فضای مجازی هم در یکی از نرم‌افزار‌های خریدوفروش با درج عکسی از این ناور آمریکایی آگهی کرد: «ناو اسقاطی خریداریم.»

یک فعال توییتری هم نوشت: «گویا افراد داخل ناو آمریکایی دچار گرمازدگی ملایم شده‌اند. گندش نکنید بابا...»



بعضی از کاربران هم شعار ناو جنگی آمریکایی را دستمایه طنز کرده و نوشتند: «من هنوز شروع به جنگیدم نکرده‌ام شعار ناو یو اس اس بونهوم ریچارده که از دیروز داره میسوزه. بزرگوار هنوز شروع به جنگیدن نکرده که منفجر شدی!»

یکی از کاربران هم با کنایه به جوسازی‌های رسانه‌های غربی که تلاش داشتند از ماجرای گرمدره هیاهوی رسانه‌ای درست کنند، نوشته‌است: «از انفجار دروغین گرمدره می‌خواستن ویدئو و عکس در بیارن که خب آبی براشون گرم نشد! حالا اگه کسی ویدئو یا اطلاعاتی از انفجار ناو آمریکایی داره برام بفرسته می‌خوام تحویل رفقا بدم!»

یا نویسنده‌ای که نوشته‌است: «جا داره بگم ناو آمریکایی فقط کمی سوخته و هیچ تلفاتی نداشته فقط چند نفر دچار گرمازدگی ملایم شدن، اونم شربت آبلیمو دادیم خوب شدن.»

خیلی‌ها هم به سانسور خبری رسانه‌های غربی نسبت به ماجرای ناو آمریکایی واکنش نشان دادند و نوشتند: «چطور خبر انفجار یه کپسول پیک‌نیکی تو ایران اینقدر بولد میشه ولی انفجار و آتیش سوزی ناو آمریکایی نه...!»

بعضی‌ها هم دود غلیظ ناشی از آتش‌سوزی را دستمایه طنز کردند: «با اين همه ادعايى كه دارن، ناو آمریکایی شون حتى يورو4 هم نيست. استارت نزده شاخص كيفيت هوا رو تركونده.»

بعضی‌ها هم به نوشتن عبارات‌های کوتاه طنز اکتفا کردند: «ناوی که دیگر هواپیما نمی‌برد...» یا «هنوز داره میسوزه، یکی آب بیاره...»  حالا ساعت‌ها از آتش گرفتن این ناو آمریکایی با شعار «من هنوز شروع به جنگیدن نکرده‌ام» می‌گذرد و همچنان دود از سر یو‌اس‌اس بونهوم ریچارد بلند است.

باید صبر کرد و دید در روزهای آینده چه خبرهای جدیدی از این ماجرا منتشر خواهد شد؟ آیا دولت آمریکا حاضر به انتشار اخبار واقعی از این واقعه خواهد بود؟/ع-ش

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها