امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۷۳۴۹۵
زمان انتشار: ۲۰:۴۲     ۲۵ تير ۱۳۹۹
این سؤال مطرح است که توسعه زیرساخت‌های ارتباطی بدون تأمین هزینه‌های ارزی می‌تواند به اهداف خود دست یابد؟ با توجه به اینکه هزینه‌کرد اپراتورها دلاری است آیا سرویس‌دهندگان اینترنت بدون تعدیل تعرفه‌ها می‌توانند در به‌روزرسانی زیرساخت‌های خود اقدام کنند؟
به گزارش پایگاه 598، تعرفه‌اینترنت یک‌بار دیگر در کانون توجه‌ها قرارگرفته است؛ قیمت اینترنت در ایران یک عدد پایین نسبت به جهان یا حتی کشورهای منطقه است که همین موضوع همیشه موجب اعتراض شرکت‌های اینترنتی بوده است. ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت معتقدند برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان می‌بایست در تعرفه‌اینترنت بازنگری شود. تعرفه‌ای که رئیس کمیسیون اینترنت در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌گوید از سال ۹۲ تاکنون افزایشی نداشته و همین موضوع شرکت‌هایی که در حال ارائه اینترنت هستند را پس از تعدیل‌ نیرو در لبه‌ی ورشکستگی قرار داده است.

اگر به مصوبات رگولاتوری از سال ۱۳۹۲ نگاه کنیم تعرفه چه در بخش موبایل و چه در بخش ثابت با کاهش همراه بوده است. البته در برخی از این مصوبات، وزارت ارتباطات به کاهش هزینه پهنای باند و انتقال سعی کرده به شرکت‌های اینترنتی در کاهش هزینه‌هایشان کمک کند؛ اما در واقع به دلیل تغییر رفتار جامعه و افزایش میزان مصرف اینترنت این کاهش‌ هزینه پهنای‌باند و انتقال کمکی به شرکت‌های اینترنتی در کاهش هزینه‌های جاری‌شان نکرده است.

وضعیت ایران در رتبه‌بندی قیمت اینترنت در جهان/ آیا اینترنت ایران ارزان است؟

مقایسه‌ی قیمت سرویس اینترنت در ایران با دیگر کشورهای جهان، به‌ویژه کشورهای غربی، کار ساده‌ای نیست. خوشبختانه اوضاع اینترنت همراه ایران (مخصوصاً ازلحاظ قیمت) بسیار بهتر از اینترنت ثابت آن است. بر اساس آمار Speedtest.net، اینترنت همراه ایران در آوریل‌۲۰۱۹ با متوسط سرعت ۲۹.۲۷ مگابیت‌برثانیه، بالاتر از کشورهایی چون مکزیک، برزیل، روسیه و ایرلند، در رتبه‌ی ۵۳ جهانی قرارگرفته‌ است. بااین‌حال، شاید آنچه برای بسیاری از کاربران ایرانی از سرعت اینترنت هم مهم‌تر باشد، قیمت آن است. گرچه قیمت بسته‌های اینترنت همراه در ایران بسته به اپراتور و طرح انتخابی متفاوت است، با تقریب خوبی می‌توان گفت این قیمت در بدترین حالت ممکن نیز به‌زحمت از سه‌چهارهزار تومان برای هر گیگابایت تجاوز می‌کند. درنتیجه، می‌توان گفت ایران یکی از ارزان‌ترین اینترنت‌های همراه را در جهان دارد.

نمودار زیر حاصل بررسی cable.co.uk از ۶,۳۱۳ طرح اینترنت همراه در بیش از ۲۰۰ کشور جهان در سال ۲۰۱۹ است.


با نگاهی به نمودار بالا، متوجه می‌شویم برای خرید هر گیگابایت اینترنت همراه در آمریکا باید به‌طور متوسط ۱۲ دلار (معادل ۱۵۶ هزار تومان با درنظرگرفتن نرخ تقریبی برابری ارز در زمان نگارش این مقاله) پرداخت کرد. حتی با درنظرگرفتن اختلاف ۱۱ برابری سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی دو کشور، قیمت معادل‌سازی‌شده همچنان بالاتر از ۱۴ هزار تومان برای هر گیگابایت خواهد بود.

مطابق با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، سقف تعرفه‌اینترنت برای اپراتورهای موبایل در سیم‌کارت‌های دائمی حدود ۴۲ هزار تومان به ازای هر گیگابایت اینترنت در نظر گرفته‌شده که این، نرخ اینترنت آزاد است و کف قیمت در نظر گرفته‌شده نیز حدود ۲۹۰۰ تومان است. این در حالی است که اپراتورها در بسته‌های تعریف‌شده برای کاربران، هر یک گیگابایت اینترنت را حدود ۳ هزار تا ۳۵۰۰ تومان محاسبه می‌کنند. نرخ اینترنت آزاد برای سیم‌کارت‌های اعتباری نیز تا حدود ۵۳ هزار تومان قابل‌محاسبه است و قیمت کف اینترنت هم یک چهاردهم سقف تعرفه‌اینترنت در نظر گرفته‌شده است.

آیا بدون تعدیل تعرفه می‌توان به توسعه زیرساخت پرداخت؟

امروز توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان زیرساخت و توانمند ساز تمام بخش‌های کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اما این سؤال مطرح است که توسعه زیرساخت‌های ارتباطی بدون تأمین هزینه‌های ارزی می‌تواند به اهداف خود دست یابد؟ با توجه به اینکه هزینه‌کرد اپراتورها دلاری است آیا سرویس‌دهندگان اینترنت بدون تعدیل تعرفه‌ها می‌توانند در به‌روزرسانی زیرساخت‌های خود اقدام کنند؟

یکی از مهم‌ترین مسائل در شرکت‌های اپراتور تلفن همراه و زیرساختی، توسعه ارتباطات و زیرساخت‌های ارتباطی کشور به شمار می‌رود که نوسانات اخیر ارزی سرعت توسعه ارتباطات را کاهش داد و شرکت‌های فعال در این زمینه را با مشکلاتی متعدد روبرو کرده است.

با توجه به افزایش قیمت ارز می‌توان این حق را به اپراتورها داد که برای توسعه زیرساخت‌های خود مجبور به تعدیل تعرفه‌ها می‌باشند. تا زمانی که اپراتور پولی و درآمدی برای خرید تجهیزات برای توسعه نداشته باشد نمی‌تواند به چشم‌انداز دیجیتالی شدن کشور دست پیدا کند و ناگفته نماند اگرچه الآن در این زمینه در جایگاه مناسبی هستیم ولی این توسعه به‌روزرسانی تجهیزات باید مداومت داشته باشد و نمی‌توان از دنیای دیجیتال جا ماند و هرچه در زمینه زیرساخت به‌روزتر باشیم این امر در درازمدت به سود مشترکین و آینده کشور تمام می‌شود چراکه سرعت و کیفیت اولین مؤلفه یک اپراتور مناسب می‌باشد نه صرفاً قیمت ارزان‌تر.

در انتها می‌توان نتیجه‌گیری کرد تغییراتی که اخیراً در بسته‌های اینترنت همراه اپراتورها صورت گرفته است نه‌تنها به ضرر مشترکین نیست بلکه این عدالت تعرفه‌ای در طولانی‌مدت آثار و برکات خوبی برای آینده کشورمان به ارمغان می‌آورد و حتی با تغییراتی که در بسته‌های اینترنت صورت گرفته است می‌توان مشترکین را به استفاده از اینترنت داخلی سوق داد که این امر هم باعث صرفه‌جویی در مصرف اینترنت بین‌الملل می‌شود و هم کمکی به شرکت‌های داخلی فعال در این زمینه می‌باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها