يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۳۵۲۲
زمان انتشار: ۱۱:۵۱     ۲۶ تير ۱۳۹۹
با وجود جنگ رسانه ای شدید، شفاف سازی رسانه ای احکام صادره و اقناع افکار عمومی در خصوص پرونده های خاص از نان شب نیز برای قوه قضائیه واجب تر است؛ موضوعی که سال هاست فعالان جبهه انقلاب بر آن تاکید دارند و همواره نیز توسط قوه قضائیه به آن بی توجهی شده است!

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری اخیر خود با اصحاب رسانه از تایید حکم اعدام سه تن از اغتشاش گران اعتراضات آبان ماه خبر داد.

اسماعیلی در این خصوص بیان داشت:  این پرونده را خداى متعال کمک کرد جنایاتشان برملا شد؛ اینها جزو عناصر اصلى اغتشاشات بودند و دو نفر از این افراد در صحنه سرقت مسلحانه دستگیر شدند و با تهدید به اسلحه می‌خواستند اموال خانمى را بربایند که خدا کمک کرد و باعث دستگیرى این افراد شد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: پس از دستگیرى در گوشى این افراد اقدامات خرابکارانه‌اى که انجام می‌دادند و فیلمبردارى کرده و براى برخى از خبرگزارى‌هاى خارج از کشور ارسال می‌کردند، کشف شد؛ خودشان از اعمال مجرمانه خود بهترین مستندات را تهیه کردند و در فرایند دادگاه هم اقرار کرده‌اند و همچنین هم خودشان و هم وکلایشان‌ دفاع داشتند البته چهار نفر اعلام وکالت کردند و دفاع کردند.

پس از اعلام این موضوع توسط سخنگوی قوه قضائیه، رسانه های ضدانقلاب با همراهی عناصر خود در فضای مجازی و همچنین برخی اصلاح طلبان داخل کشور با راه اندازی هشتگ #اعدام_نکنید توانستند تا زمین بازی را به سود خود تغییر داده و عملا این مجرمان را افرادی بی گناه و مظلوم معرفی کنند، تا جایی که هشتگ مورد استفاده به ترند نخست ایران و در چند ترند نخست دنیا قرار گرفت.

در این بین، برخی سلبریتی ها هم که همواره در بزنگاه های مهم در زمین دشمن بازی کرده بازهم به کمک آمده و آنها هم بدون اطلاع از جزئیات پرونده خواستار لغو حکم اعدام شدند.

در این بین ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد.

نخست اینکه هشتگ #اعدام_نکنید عملا حکم قصاص را زیر سوال برده و نکته جالب توجه آنجاست افرادی که اکنون از اعدام نکردن سخن می گویند، چندی پیش خواستار صدور بی چون و چرای حکم اعدام پدر رومینا اشرفی -دختری که چندی پیش به دست پدرش کشته شد- شده‌اند.

اساسا صدور حکم اعدام یک متهم احتیاج به تحقیقات و شواهد فراوان توسط نهادهای قضائی داشته و بررسی این موضوع و صدور حکم درباره آن نبایست در فضای مجازی مورد بررسی قرار گیرد.

در نتیجه چنانچه فردی متهم بوده و مستحق حکم اعدام است بایست اعدام شود و هشتگ مذکور صرفا فرد مقابل را از هر لحاظ تبرئه می کند که طبیعتا برخلاف مبانی عقلی، عرفی و دینی است.

اتفاقی که دشمنان جمهوری اسلامی با علم به این موضوع آن را مطرح کرده اند. آنان سعی دارند تا با همراهی افکار عمومی، حکم اعدام را حتی برای افرادی که علنا دست به اسلحه برده و کشور را به سمت ناامنی سوق داده محکوم کنند و بدین ترتیب راه را برای سوریه سازی مرزهای امن جمهوری اسلامی ایران تسهیل کنند.

و اما نکته دوم: پس از صدور حکم اعدام این سه فرد، رسانه های ضدانقلاب با فضاسازی سنگین سعی دارند تا این افراد را بی گناه و مظلوم جلوه داده و آن ها را صرفا افرادی معترض و البته دانشجوی نخبه و کارگرانی مستضعف معرفی کنند!

اگر چه این سیاست همیشگی رسانه های معاند بوده که تروریست ها را بزک کرده و جای جلاد و شهید را با یکدیگر عوض می کنند. به عنوان نمونه در ماجرای رامین حسین پناهی، تروریست معروف عضو گروهک کومله، بی بی سی فارسی سعی داشت با برش دادن عکس های معروف این فرد، اسلحه های بر دوش حسین پناهی را سانسور کند!

اما با وجود جنگ رسانه ای شدید، شفاف سازی رسانه ای احکام  صادره و اقناع افکار عمومی در خصوص پرونده های خاص از نان شب نیز برای قوه قضائیه واجب تر است؛ موضوعی که سال هاست فعالان جبهه انقلاب بر آن تاکید دارند و همواره نیز توسط قوه قضائیه به آن بی توجهی شده است!

نکته مهم این داستان آنجاست که پس از ماجرای متهمان ترور دانشمندان هسته ای و اثبات بی گناهی آنان که با موج سواری شدید رسانه های بیگانه همراه شد، اعتماد اقشار خاکستری که یک چشم خود را به رسانه ای ماهواره ای سپرده اند نسبت به برخی از اعترافات کم شده و برای جبران این موضوع نیازمند اقدامات شفاف ساز بیشتری از طرف قوه قضائیه هستیم.

شاید نوک پیکان انتقادات از ضعف رسانه ای قوه قضائیه اکنون به سمت «آزاد ابراهیم زادگان»، رئیس مرکز رسانه قوه قضائیه برگردد.

وی که از سال 93 و در دوران رئیس پیشین قوه قضائیه به این سمت منصوب شده است، تاکنون نتوانسته به صورت موثر و قابل دفاع جنگ روایت ها را در موضوعات مختلف که اهم آنان به موضوعات سیاسی باز می گردد، راهبری کند.

این در حالی است که ابراهیم زادگان، در روز معارفه خود اعلام کرد که برای همه اقدامات قوه قضائیه پیوست رسانه ای خواهیم داشت و حال باید پرسید که پیوست رسانه ای صدور حکم سه تن از مجرمان آبان ماه 98 چیست؟!

بی تردید این ضعف رسانه ای قوه قضائیه در عدم اقناع سازی مردم می تواند ضربه سهمگینی به اعتماد مردم وارد کند؛ ضربه ای که قطعا می تواند برخورد بی نظیر قوه با مفسدان دانه درشت اقتصادی را هم تحت تاثیر قرار دهد و حتی در طولانی مدت ضررهای فراوانی برای نظام جمهوری اسلامی به همراه داشته باشد.

به هر حال حضور حجت السلام و المسلمین رئیسی در رأس قوه قضائیه تحولات اساسی و اصلاحات فراوانی را به همراه داشته است و انتظار می رود که در حوزه رسانه ای نیز این قبیل تحولات در دستور کار قرار گیرد تا روند روز افزون رضایتمندی و اعتماد مردم به دستگاه قضائی با شدت بیشتری ادامه پیدا کند.

* احسان اشرفی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها