يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۳۵۳۹
زمان انتشار: ۱۵:۵۵     ۲۶ تير ۱۳۹۹
ایرنا به نقل از پایگاه خبری ساینس، نوشت: قرار است شرکت مدرنا مرحله سوم از آزمایشات بالینی واکسن کووید ۱۹ را در تاریخ ۲۷ جولای آغاز کند. به گفته سخنگوی این شرکت، داوطلبان می‌توانند از تاریخ ۲۱ جولای برای شرکت در این آزمایش ثبت نام کنند.
به گزارش پایگاه 598، ایرنا به نقل از پایگاه خبری ساینس، نوشت: قرار است شرکت مدرنا مرحله سوم از آزمایشات بالینی واکسن کووید ۱۹ را در تاریخ ۲۷ جولای آغاز کند. به گفته سخنگوی این شرکت، داوطلبان می‌توانند از تاریخ ۲۱ جولای برای شرکت در این آزمایش ثبت نام کنند.

این شرکت مستقر در ماساچوست، اولین شرکت آمریکایی است که تاریخ آغاز سومین مرحله از آزمایشات بالینی واکسن را اعلام کرده و اطلاعات مربوط به این آزمایشات از جمله راهنمای داوطلبان شرکت در آزمایش و همچنین نتایج مرحله اول از تحقیقات خود را در روز دوشنبه منتشر کرده است.

شرکت مدرنا در تاریخ ۱۶ مارس، آزمایشات انسانی واکسن کووید ۱۹ را آغاز کرد. قرار است در این مرحله که با هدف بررسی عملکرد واکسن در جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ طراحی شده است، سه هزار فرد بالغ مورد آزمایش قرار گیرند. همچنین امنیت واکسن برای انسان نیز تحت بررسی و مطالعه قرار خواهد گرفت.

گروهی از این داوطلبان واکسن را دریافت می‌کنند و به گروه دیگر دارونما داده می‌شود. سپس تمام داوطلبان به مدت دو سال تحت نظر گرفته می‌شوند تا ابتلای آن‌ها به کووید ۱۹ و عوارض احتمالی واکسن ردگیری شود. علاوه بر این میزان آنتی بادی داوطلبان نیز به طور دوره‌ای اندازه‌گیری خواهد شد.

در مرحله اول این تحقیقات که صرفا به منظور بررسی امنیت واکسن با کمک ۴۵ داوطلب انجام گرفته بود، مشخص شد داوطلبان پس از دریافت واکسن، آنتی‌بادی‌های ضروری برای مقابله با ویروس کرونا را تولید کرده‌اند و میزان این آنتی‌بادی‌ها در بدن داوطلبان چهار برابر افرادی است که به کووید ۱۹ مبتلا شده و بهبود یافته‌اند.

بر اساس معیارهای سازمان غذا و دارو،‌ برای تایید واکسن کووید ۱۹ لازم است این واکسن حداقل مانع ابتلای نیمی از داوطلبان به این بیماری شود یا شدت بیماری را در آن‌ها کاهش دهد.

به اعتقاد محققان، نتایج این تحقیقات، تصمیم سازمان جهانی بهداشت را بر اساس مستندات و دلایل علمی توجیه می‌کند.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها