يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۳۵۵۰
زمان انتشار: ۱۶:۰۳     ۲۶ تير ۱۳۹۹
یادداشت/
دکتر امیر حمزه مهرابی
چند سالی است که بحث استیضاح روحانی بین جناح های سیاسی و عامه مردم مطرح است . از نمایندگان دوره قبل گرفته تا اصلاح طلبانِ حامی دولت و اصول گرایانِ منتقد دولت روحانی . قاعدتاً هر کس برای خود استدلال و حجتی دارد .

با تشکیل مجلس یازدهم، این موضوع داغ تر شده است و تعداد نماینده امضا کننده ی طرح استیضاح روحانی روز به روز بیشتر می شود. اما یک سوال جدی مطرح است که آیا استیضاح روحانی در «زمان» و «شرایط» فعلی صحیح است یا نه ؟

از منظرهای مختلف می توان به این سوال پاسخ داد. در اینجا قصد دارم پاسخ را بر اساس برداشت شخصی از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم بیان کنم .

رویه مقام معظم رهبری این است که حتی الامکان در وظایف تخصصی سه قوه دخالت نکنند و با بیان کلیات و اعلام جهت گیری صحیح، اختیار تصمصم گیری را به خود مسئولین واگذار کنند.چنان که بحث «خطرعدالت بدون معنویت و عقلانیت» را به احمدی نژاد، «شرایط 9گانه و اینکه من به این مذاکرات خوش بین نیستم و سخنان واضح و روشن در خصوص برجام و مذاکره » به دولت روحانی و «پرهیزاز افتادن در دام سندهای مشکوک و استعماری مثل 2030 وFATF و ...»به مجلس دهم، گوشزد کردند ولی مانع انجام وظایف قانونی و استفاده از اختیارات آنان نشدند. هرچند نظرات واضح و روشن ایشان ، مورد توجه هیچکدام قرار نگرفت (متأسفانه)

انتظار می رود مجلس یازدهم ، اشتباه قبلی ها را تکرار نکند و خود را به نشنیدن نزند .

کلید واژه های معنی دار رهبری به مجلس یازدهم:

از برخوردهای احساسی و غیرمنطقی پرهیز شود و بیان دیدگاه و نظر مخالف[باید]متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه باشد.

مردم از مجلس و دو قوه دیگر انتظار بیان حق و پیگیری آن رادارند و به شدت با مجادله و گریبانگیری و تشنج میان قوا مخالف هستند و همه بدانند فضایمنازعه در رأس دستگاهها برای افکار عمومیزیان بخش و ناراحتکننده است

اعتقاد راسخ دارم که دولت ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند.

در شرایط حساس سال آخر دولت و همچنین سال اول مجلس، باید دو قوه فضا را به گونه ای مدیریت کنند که به کار مهم کشور لطمه نخورد.

روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی #سؤال و #تفحص به عنوان #حق_مجلس وجود داشته باشد اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است.

تحلیل وضعیت :

1-این دولت خسارت های زیادی به زندگی و معیشت مردم و اعتبار بین المللی ایران وارد ساخته ومی سازد و امیدی هم به اصلاح رویکرد آن نیست ، لذا صلاحیت و شایستگی ادامه کار را ندارد .

2-افکار عمومی (که شرط لازم برای برکنارییک دولت محسوب می شود)،برای عزل روحانی آماده است، حتی کسانی که به روحانی رأی داده اند، به شدت از عملکرد وی ناراضی هستند و از استیضاحِ وی استقبال می کنند.

3- همکاران و حامیان روحانی، پشت او را خالی کرده اند و بی میل نیستند که روحانی برکنار شود تا از این نمد، کلاه خود را ببافند و اهداف نامشرع خود را دنبال کنند.

4- مجلس یازدهم تا حدود زیادی این ظرفیت و آمادگی را دارد که به طرح عدم کفایت رئیس جمهور رای مثبت بدهد.

نتیجه گیری :

در مجموع اغلب «شرایط» برای استیضاح روحانی آماده است اما ... اما «زمان » برای این کار مناسب نیست . اگر چنین شرایط مساعدی دو سهسالقبلفراهممی شد ،یک روز هم تأخیر در برکناری روحانی جایز نبود ولیدر زمان فعلی که تقریباً چیزی به پایان این دولت باقی نمانده ، ضرر « بیدولتی»یا«دولتموقت» برای کشور بسیار بیشتر از ادامه حیات این دولت در حال احتضار است.

از فرمایشات مقام معظم رهبری نیز به خوبی می توان فهمید که: بهتر است مجلس با استفاده از ابزار نظارتی و قانونی، دولت را به تحرک وادارد و تا پایان دوره قانونی اش کج دار و مریز با او برخورد کند . به تعبیر روشن تر : هرچنداستیضاح رئیس جمهورحق مجلس و برای این دولت اقدامی صحیح است، ولی زمان انجام آن مناسب نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها