يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۳۵۷۹
زمان انتشار: ۰۹:۵۶     ۲۸ تير ۱۳۹۹
امام جمعه قم با اذعان به خدمات بزرگ دولت و دستاوردهای نظام اسلامی در حوزه اقتصاد و معیشت، گفت: شرایط مردم دشوار است، دولت و مجلس و قوای سه گانه، با نگاه علمی و کارشناسی و روحیه جهادی و بهره گیری از افکار گروه های جهادی، شرایط را تغییر دهند.
به گزارش پایگاه 598، آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه های این هفته نماز جمعه قم به وظایف خانواده در برابر فرزندان پرداخت و یادآور شد: اسلام به طور ویژه علاوه بر ضوابط و اصولی که در مقام تربیت برای والدین و معلمان ذکر کرده، قواعد ویژه ای برای پایه ریزی صحیح شخصیت آینده فرزندان بیان نموده است.

او با بیان اینکه اسلام تنها ناظر به فعالیت های زمینه ساز مستقیم نیست بلکه به فعالیت های غیرمستقیم و ممهلات تربیتی هم توجه دارد، گفت: اسلام برای تربیت صحیح فرزند از مرحله ازدواج پدر و مادر تا رشد فرزند آداب و اصول خاصّی دارد.

امام جمعه قم ادامه داد: احکام اسلام در منطق ما تابع مصالح و مقاصدی است که توسط شارع جعل شده است؛ این مصالح و مقاصد یا آشکار است و انسان دلیل آن را می فهمد یا انسان با ابزار حس و تجربه، نمی تواند مصالح و مقاصد آن را درک کند که این مصالح و مقاصد پنهان در دین وجود دارد و اینجا جای تعبّد و تسلیم برابر وحی و شارع مقدس است.

او در خطبه دوم نمازجمعه قم بعد از توصیه به تقوای الهی بیان کرد: در آیات سوره انعام داریم که وقتی انسان در سختی ها و دشواری ها قرار می گیرد به خدا پناه می برد اما وقتی به ساحل امن می رسد، طغیان و سرکشی را از سر می گیرد.

آیت الله اعرافی درس بزرگ کرونا را هشداردهنده و آگاهی بخش برای بشر دانست و گفت: درس بزرگ این بلا، درس خیر و آگاهی بخش بشر است که ضمن تلاش برای مقابله با آن، باید درس های معنوی و توحیدی و اخلاقی بلا را هم مورد توجه قرار دهیم.

او روز دحوالارض را گرامی داشت و با اشاره به روزهای پایانی ماه ذی القعده گفت: دهه اول ماه ذی الحجه از اهمیت بالایی برخوردار است و از الان باید در خود آمادگی ورود به این ماه شریف را ایجاد کنیم.

امام جمعه قم با اشاره به محدودیت های ایجاد شده ناشی از کرونا تصریح کرد: در این موقعیت های ناب تضرع و مناسبت های ماه ذی الحجه می بایست از عبادات شب هنگام و خلوتهای زیبای عبادی بهره مند شویم.

او در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت اقتصادی جامعه اشاره کرد و افزود: در هفته اخیر مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه نسبت به مساله معیشت مردم و گرانی های روزافزون اعلام موضع کرده و به قوای سه گانه تاکیداتی ارائه کردند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه ملت ایران، شرایط خاص کشور از نظر تحریم ها و کرونا را می داند، گفت: ما دستاوردهای بزرگ نظام اسلامی در عرصه صنعتی و اقتصادی را می بینیم و قبول داریم اما به نظر می آید این وضع معیشت مردم و طبقات متوسط به پائین قابل تحمل نباشد، شرایط مردم دشوار است.

او بیان داشت: دولت و مجلس و قوای سه گانه، کمر همت را ببندند و با نگاه علمی و کارشناسی و روحیه جهادی و بهره گیری از افکار گروه های جهادی، شرایط را تغییر دهند.

امام جمعه قم، گرانی های سرسام آور و سختی های زیاد را برای طبقات متوسط شکننده خواند و با اشاره به رهنمودهای مراجع عظام تقلید، ابراز امیدواری کرد: مسئولان عزم جدی تری را در جهش تولید، کنترل بازار و حمایت از اشتغال و صنعت در پیش بگیرند.

او با بیان اینکه انتظار مردم، همت بلندتر مسئولان است، یادآور شد: تمام خدمت ها را ارج می نهیم اما اشکالاتی هم وجود دارد که راه حل آن، بهره گیری از دانش و فنّ و نیز بهره گیری از رویکرد جهادی و انقلابی با تاکید بر جهش تولید است.

آیت الله اعرافی بر مراقبت از بازار بورس تاکید کرد و افزود: هدایت سرمایه های سرگردان به سمت بورس و صنعت خوب و سنجیده است اما نقاط آسیب زننده ای هم دارد که باید مراقبت شود.

او خواستار توجه و همراهی مردم شد و خاطرنشان کرد: مردم باید هم مشکلات را بدانند و هم از فتنه گری های دشمنان مراقبت کنند.

امام جمعه قم با بیان اینکه دشمنان منطقه و غربی ها، عزت و عظمت، اقتدار و امنیت ملت ایران را نمی توانند ببینند، بیان داشت: امروز میلیاردها دلار برای به هم زدن آسایش و امنیت مردم ایران هزینه می کنند. سختی ها درست است و وضع حاضر قابل قبول نیست اما در عین حال باید مراقب توطئه های سنگین دشمنان برای ضربه به کشور بود و هوشیار باشیم.

او با اشاره به توافقنامه ایران و چین اظهار کرد: در جریان این توافقنامه، غربی ها فتنه انگیزی کردند درحالیکه در همه موافقتنامه ها، ضوابط و جوانب آن طبق اصل ۷۷ قانون اساسی رعایت می شود، این توافقنامه، قرار است تحریم ها را بشکند و عرصه های جدیدی را به روی ما بگشاید و این برای غربی ها سنگین است.

آیت الله اعرافی در پایان بر ضرورت رعایت ضوابط بهداشتی براساس تاکیدات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید تاکید کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها