أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۳۶۸۳
زمان انتشار: ۱۰:۲۲     ۲۹ تير ۱۳۹۹
رئال مادرید قهرمانی خود در این فصل لالیگا را قطعی کرد و برای سی و چهارمین بار فاتح این لیگ شد. در سالهای گذشته لالیگا شاهد قهرمانی‌هایی به یاد ماندنی بوده.

به گزارش "598"؛ درحالیکه رئال مادرید این هفته قهرمانی خود در فصل جاری لالیگا را قطعی کرد و برای سی و چهارمین بار فاتح لیگ اسپانیا شد. اما در سالهای اخیر لالیگا شاهد قهرمانی‌هایی به یاد ماندنی بود که در این یادداشت به آنها اشاره می‌کنیم.

 

دپورتیوو؛ سوپر دپور (1990-2000)

روز پایانی فصل 1999-2000 بدون شک یکی از به یادماندنی‌ترین روزهای پایان فصل تاریخ مدرن لالیگا بود. دپورتیوو در این روز موفق شد اولین و تا این لحظه تنها قهرمانی خود در لالیگا را بدست بیاورد. دپورتیوو در دهه آخر قرن بیستم خود را به عنوان یکی از بهترین تیمهای اسپانیایی مطرح کرده بود. آنها در فصلهای 1993-1994 و 1994-1995 نایب‌قهرمان لیگ شده بود. اما در آخرین سال این دهه دپورتیوو سرانجام موفق شد با تیم پرستاره‌ای متشکل از روی ماکای‌‌، دیالمینیا، نورالدین نیبت و دیگو تریستان‌، از بارسلونا پیشی گرفته و قهرمانی را به خود اختصاص دهد. این قهرمانی برای دپورتیوو لقب سوپر دپور را به ارمغان آورد.

 

 

رئال مادرید (1985-1990)

رئال مادرید اواخر دهه هشتاد میلادی یکی از پرقدرت‌ترین تیمهای تاریخ اخیر لالیگا بود. تیمی که در این فاصله موفق شد پنج بار پیاپی فاتح این لیگ شود. تیمی با هدایت امیلیو بوتراگوئنو و با ستاره‌هایی مثل خورخه والدانو و هوگو سانچز آنچنان حاکمیتی بر فوتبال اسپانیا داشت که تا پیش از آن کمتر دیده شده بود.

 

 

بارسلونا؛ تیم رویایی (1990-1994)

تیم رویایی یوهان کرویف در بارسلونا جانشین رئال مادرید بوتراگئنو شده و در سالهای بعد حاکم مطلق فوتبال اسپانیا بود. کرویف به باشگاهی بازگشت که در دهه هفتاد میلادی ستاره درخشان آن بود. کرویف با بارسا در این فاصله چهار بار پیاپی فاتح لالیگا شد. تیمی متشکل از ستاره‌های بزرگی مثل هریستو استویچکوف، میشائیل لادروپ و رونالد کومان و ستاره‌های اسپانیایی مثل آندونی زوبی زارتا‌، خوزه ماریا باکرو و پپ گواردیولا. تیم رویایی که نامش را از تیم ملی بسکتبال آمریکا در المپیک 1992 بارسلونا وام گرفته بود در فصلهای 1991-1992 و 1992-1993 در آ[رین روز فصل و با اختلافی میلی‌متری با رئال مادرید قهرمان شد و در فصل 1993-1994 هم با اختلافی نزدیک و با یک پنالتی در وقتهای اضافه موفق شد از دپورتیوو پیشی گرفته و قهرمان شود.

 

 

اتلتیکو مادرید؛ بازی به بازی (2013-2014)

در میان قهرمانی‌های متعدد رئال مادرید و بارسلونا در دهه اول و دوم قرن بیست و یکم تک‌قهرمانی اتلتیکو مادرید و دیگو سیمئونه در فصل 2013-2014 در خاطره دوستداران لالیگا باقی خواهد ماند. تیم سیمئونه با آرایش دفاعی قوی و البته ستاره‌های هجومی‌ای مثل دیگو کاستا، داوید سیلوا، و آردا توران موفق شدند در آخرین روز فصل از بارسا پیشی گرفته و عنوان قهرمانی را بدست بیاورند. اتلتیکو آن سال به فینال چمپیونزلیگ هم راه یافت و در یک بازی پر فراز و نشیب مقابل رئال مادرید شکست خورد.

 

 

والنسیا و رافا بنیتس (2001-2002 و 2003-2004)

والنسیا که در سالهای 2000 و 2001 تا یک قدمی قهرمانی لالیگا پیش رفته بود و در هر دو سال به فینال چمپیونزلیگ هم رسیده بود بالاخره در سالهای 2002 و 2004 موفق شد عنوان قهرمانی لیگ اسپانیا را به خود اختصاص دهد. در سال 2001 رافا بنیتس جانشین هکتور کوپر در این تیم شد و تاثیری خارق العاده به جا گذاشت. والنسیا در آن سالها به دلیل قدرت هجومی خود مشهور بود و با ستاره‌هایی مثل پابلو آیمار، ان کریو و میستا در خط حمله می‌درخشید. بعد از ناکامی در تکرار قهرمانی در سال 2003 والنسیا در سال 2004 موفق شد دومین قهرمانی خود در این سالها را بدست بیاورد. این دومین قهرمانی والنسیا با بنیتس ظرف سه سال بود و ششمین قهرمانی تاریخ باشگاه به حساب می‌آمد. والنسیا با هدایت بنیتس قهرمان جام یوفا هم شد.

 

منبع : ورزش سه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها