أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۳۷۹۴
زمان انتشار: ۱۲:۰۴     ۳۰ تير ۱۳۹۹
گرچه توافق دولت واشنگتن با طالبان از نخستین ضرب‌الاجل کلیدی خود عبور کرده است اما امیدها نسبت به برقراری صلح در افغانستان مثل همیشه تیره و تار به نظر می‌رسد.

به گزارش "598"، پایگاه خبری هیل در گزارشی می‌نویسد، توافق آمریکا-طالبان به تازگی وارد صد و سی و پنجمین روز شد؛ نقطه‌ای که ارتش آمریکا باید تا آن روز نیروهای خود را به ۸۶۰۰ تن کاهش می‌داد و از پنج پایگاه خارج می‌شد. به گفته پنتاگون، هر دو هدف تحقق یافته‌اند.

در همین حال، طوفان به وجود آمده در پی گزارش منتشر شده از اینکه روسیه به شبه‌نظامیان طالبان برای کشتن نیروهای آمریکایی جایزه پیشنهاد داده و حمله طالبان به یک مجتمع اطلاعاتی در شمال افغانستان انتظارات و توقعات اندک کنونی نسبت به پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا تاکنون را پایین‌تر آورده است.

یک روز پس از صد و سی و پنجمین روز، ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا تصویر هولناکی از دورنماهای پیشرفت‌های بیشتر ارائه کرد.

وی گفت: ما انتظار داشتیم شاهد کاهش خشونت‌ها باشیم. در حالی که شبه‌نظامیان طالبان بسیار مراقب بودند که به نیروهای آمریکایی یا ائتلافی حمله نکنند، اما در حقیقت خشونت‌ها نسبت به افغان‌ها بیشتر از دوران اخیر شده است. این یکی از خشن‌ترین دوران‌های جنگ است که ما تا به امروز شاهد آن بوده‌ایم.

این توافق میان آمریکا و طالبان قصد داشت تا مذاکرات میان طالبان و دولت کابل را مقدم‌تر قرار دهد؛ موضوعی که برای یک صلح واقعی در افغانستان ضروری و حیاتی محسوب می‌شود. این سند ۱۰ مارس را به عنوان تاریخ شروع این مذاکرات ذکر کرده بود.

اما با گذشت چندین ماه هنوز این مذاکرات در بحبوحه توقف تبادل زندانیان و افزایش حملات طالبان آغاز نشده است.

در حمله روز دوشنبه، طالبان یک خودروی بمب‌گذاری شده در خارج از یک مجتمع اطلاعاتی افغان را منفجر کرد و سپس به مدت چندین ساعت با نیروهای افغان در داخل این مجتمع جنگید، ۱۱ تن را کشت و بیش از ۶۰ تن دیگر را زخمی کرد.

شورای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بیانیه‌ای گفت: سطح کنونی خشونت به ویژه به خاطر حملات طالبان علیه نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغان کاملا غیرقابل قبول است و باعث بی‌ثباتی می‌شود و اطمینان در روند صلح را متزلزل می‌سازد.

زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا که با طالبان درباره این توافق مذاکره کرد، حمله روز دوشنبه را محکوم کرد با این حال نقطه عطف این توافق را که به صد و سی و پنجمین روز رسیده تحسین کرد.

توافق آمریکا-طالبان همچنین درخواست کرده اگر طالبان به تعهداتش برای جلوگیری تروریست‌ها از استفاده از افغانستان برای انجام حملات علیه غرب جامه عمل بپوشاند، آمریکا ظرف ۱۴ ماه به طور کامل از افغانستان خارج شود. اما ژنرال مک‌کنزی علاوه‌ بر تاکید بر تشدید خشونت‌ها، درخصوص اینکه طالبان به تعهدات مقابله با تروریسمش عمل کند، ابراز شک و تردید کرد.  

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها