يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۳۹۲۳
زمان انتشار: ۱۴:۰۹     ۳۱ تير ۱۳۹۹
دیوان سلطنتی عربستان سعودی اعلام کرد که ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود برای انجام برخی معاینات به دلیل التهاب در کیسه صفرا، به بیمارستان تخصصی ملک فیصل ریاض منتقل شده است. خبری که حتی سفر نخست وزیر عراق به این کشور را که قرار بود دیروز انجام شود، به تعویق انداخت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه خراسان: دیوان سلطنتی عربستان سعودی اعلام کرد که ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود برای انجام برخی معاینات به دلیل التهاب در کیسه صفرا، به بیمارستان تخصصی ملک فیصل ریاض منتقل شده است. خبری که حتی سفر نخست وزیر عراق به این کشور را که قرار بود دیروز انجام شود، به تعویق انداخت.

با این حال، «محمود رفعت» تحلیل گر و وکیل مشهور مصری که عضو مؤسسه قوانین و روابط بین‎الملل اتحادیه اروپاست در توئیتی نوشت: «بهتر است به جای ورود سلمان بن عبدالعزیز به بیمارستان بگوییم او را به بیمارستان بردند. به نظر می‌رسد این اقدام برای آن صورت گرفت که محمد بن سلمان قبل از انتخابات آمریکا در نوامبر آینده بر کرسی پادشاهی تکیه بزند. اگر جو بایدن در انتخابات پیروز شود تقریباً به قدرت رسیدن بن سلمان غیر ممکن می‌شود. تکیه زدن بن سلمان بر کرسی پادشاهی در عربستان فاجعه بار خواهد بود و به معنی پایان این کشور به شمار می‌رود.» البته این نخستین بار نیست که خبری مبنی بر بیماری شاه 84 ساله سعودی منتشر می شود. گفته می‌شود او دست کم یک بار دچار سکته مغزی شده که حرکت دست چپ او را محدود کرده است.

جدای از این، ژانویه 2016 نیز شبکه خبری آمریکایی ان. بی. سی در گزارشی از ابتلای شاه عربستان به «بیماری زوال عقل» (dementia)خبر داده بود. نشانه های این بیماری را می شد در اشتباهات مکرر ملک سلمان در دیدارهایش با مقامات خارجی یا روخوانی کامل متن سخنرانی های اندک او مشاهده کرد. چند سالی است که گزارش‌های تایید نشده ای از عدم سلامتی ملک سلمان منتشر می‌شود و در همین راستا محمد بن سلمان توانسته اختیارات خود را افزایش دهد و چه در عرصه داخلی و چه در حوزه خارجی، دست به سیاست‌های جاه‌طلبانه‌ای بزند که موافقت‌ها و مخالفت‌های بسیاری نیز به همراه داشته است.

از زمان تاسیس عربستان سعودی و بعد از فوت ملک عبدالعزیز تا کنون، پسران او به ترتیب بر تخت پادشاهی تکیه زده‌اند. اما محمد بن سلمان، پسر ملک سلمان که اکنون ولیعهد این کشور است، در صورت جانشینی به جای پدر، تغییر نسل در خاندان پادشاهی عربستان سعودی را کلید خواهد زد. به هر روی،حال ملک سلمان وخیم است،با این تفاوت که اگر او بمیرد دیگر نه از رانت گسترده نفت (توزیع پول و یارانه رفاهی) خبری است،نه از حمایت اکثر روحانیون وهابی ونه از انسجام و استحکام درونی آل سعود .تابستان داغ برای سعودی آغاز می شود؟



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها