يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۳۹۵۶
زمان انتشار: ۲۰:۳۰     ۳۱ تير ۱۳۹۹
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش ۸۶۴۲ واحدی روبه‌رو شد و معامله‌گران در بورس اوراق بهادار و فرابورس امروز بیش از ۳۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.
به گزارش پایگاه 598، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بعد از رشد خیره‌کننده در روز گذشته امروز قدری اصلاح شده و ۸۶۴۲ واحد عقب‌نشینی کرد و به رقم یک میلیون و ۹۱۶ هزار و ۲۰۲ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز با کاهش ۴۸۶۱ واحد به رقم ۵۰۷ هزار و ۶۱۲ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۷ میلیون و ۱۶۳ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۸.۵ میلیارد سهام حق‌تقدم و یا اوراق مالی در قالب ۲.۳ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۲۱ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز عمده شاخص‌های بورس کاهشی بوده به گونه‌ای که شاخص کل بورس، شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام ۰.۴۵ درصد کاهش یافته‌اند.


روند یکساله شاخص بورس تهران

شاخص کل با معیار هم‌وزن و شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام ۰.۹۵ درصد کاهش یافته‌اند.

شاخص آزاد شناور ۰.۷۵ درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس یک درصد کاهش یافت  اما شاخص بازار دوم بورس فقط ۰.۴۸ درصد افزایش یافت.

به گفته کارشناسان، ورود به بازار بورس و سرمایه‌گذاری در بورس و فرابورس نیاز به دانش و مطالعه و تخصص دارد و با توجه به اینکه این روزها مقامات دولتی مرتب مردم را به حضور در بورس تشویق می‌کنند، مردم باید به نکاتی توجه کنند که اولاً از پول‌های پس‌انداز برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند، ثانیاً در سرمایه‌گذاری بورس از افراد متخصص و امین مشورت بگیرند و همچنین ابتدا روش سهامداری غیرمستقیم یعنی سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری،‌صندوق‌هایی با درآمد ثابت ، شرکتهای سرمایه‌گذاری، هلدینگ‌ها و شرکت‌هایی که تعداد زیادی شرکت در زیرمجموعه خود دارند، استفاده کنند.

همچنین از شایعات فضای مجازی و سیگنال‌فروشان و کسانی که می‌خواهند مردم را گمراه کنند، پیروی نکنند و از رفتار هیجانی در بازار خودداری کنند.

با اقبال مردم به سمت بورس در حالی که تا سال قبل ارزش معاملات بورس و فرابورس در یک روز به زحمت به حدود ۴ هزار میلیارد تومان می‌رسید، اما این رقم امروز به ۳۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

به گفته کارشناسان، افزایش حجم معاملات در بورس یک فرصت طلایی برای جمع‌آوری نقدینگی توسط شرکت‌های بورسی و فرابورسی است که با انتشار اوراق و سهام جدید نقدینگی بازار را جمع‌آوری کرده و به سمت تولید هدایت کنند.

از طرفی دولت با عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود بهترین روش اجرای کلی اصل ۴۴ را اجرا می‌کند و مالکیت و انحصار را از خود دور کرده و به مردم منتقل می‌کنند.

در عین حال مردم این روزها گلایه‌های فراوانی مبنی بر شلوغی دفاتر کارگزاری‌ها و دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک برای ثبت‌نام در بورس و گرفتن کد بورسی دارند از جمله اینکه امروز برخی شهروندان در مراجعه به کارگزاری یکی از بانک‌ها این جمله را شنید که به دلیل استقبال بیش از اندازه مردم از ۱۲ نفر کارمند این کارگزاری متأسفانه ۸ نفر به کرونا مبتلا شده و فعالیت این کارگزاری به دلیل بیماری کارکنان تا روز شنبه متوقف شده است .

همچنین در کارگزاری دیگری متعلق به یکی از بانک‌های بزرگ دولتی با صف‌های طولانی مردم روبه‌رو شدند که عده‌ای از مردم از ساعت ۶ صبح برای گرفتن نوبت مراجعه کرده بودند و تا ساعت ۱۰ هنوز کار آنها انجام نشده بود.گرچه مسؤولان می‌گویند شیوه‌های ثبت‌نام و احراز هویت غیرحضوری طراحی کرده‌اند، اما در مرحله نهایی یعنی گرفتن کلمه عبور و پنل معاملات کارگزاری‌ها مردم مجبورند به دفاتر محدود کارگزاری‌ها مراجعه کنند و هم برای مردم زحمت می‌شود و هم کارمندان کارگزاری‌ها واقعاً خسته و کلافه شده‌اند. 

در این زمینه علی فیروزی رئیس مرکز ملی پایش و بهبود کسب و کار وزارت امور اقتصاد و دارایی خبر داد بر اساس مصوبات این مرکز قرار است انحصار  در مجوز کارگزاری‌های بورس شکسته شده و سازمان بورس زمینه اعطای مجوز جدید به متقاضیان بورس را فراهم کند.

از طرفی مشمولان سهام عدالت که این روزها بعد از آزادسازی ۳۰ درصد سهام خود قصد فروش این مقدار از سهام را داشته‌اند مرتب گلایه می‌کنند بعد از ثبت تقاضا در کارگزاری‌ها و یا شعب بانک‌ها فقط بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند و عنوان می‌کنند بانک‌ها و کارگزاری‌ها سهام عدالت آنها را مفت از چنگ‌شان بیرون می‌کشند.

کارشناسان می‌گویند: سهام عدالت بعد از آزادسازی تازه به بهره‌وری و فازدهی رسیده و دارندگان این سهام اگر نیاز فوری و جدی ندارند از فروش سهام با ارزش خودداری کنند تا دچار زیان نشوند.

امروز نمادهای پالایش نفت تهران، شستا و فولاد مبارکه بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس تهران را داشته و به کمک بازار آمدند اما در عوض پالایش نفت اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان، هلدینگ نفت و گاز پتروشیمی تأمین و گل‌گهر به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده امروز در بورس شامل فولاد مبارکه اصفهان، گلوکوزان، سرمایه‌گذاری غدیر، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو،‌گروه پتروشیمی سرمایه ایرانیان، گروه دارویی برکت و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس بوده‌اند.

امروز همچنین در فرابورس ایران در پایان معاملات شاخص کل ۱۷۹ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۱۹ هزار و ۵۴۳ واحد رسید.

ارزش روز بازار فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۲۶۳ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۳.۵ میلیارد سهام حق‌تقدم  و اوراق مالی در قالب ۸۵۳ هزار نوبت معامله و به ارزش بی‌سابقه ۱۳ هزار و ۳۵۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند

امروز نمادهای ذوب‌آهن، پتروشیمی تندگویان و آریاساسول بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته‌اند و نمادهای صبا تأمین، فولاد هرمزگان، نیروی برق دماوند و مولد نیروگاهی جهرم بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

امروز نمادهای پربیننده شامل سهامی ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، پتروشیمی تندگویان، سیمان لار سبزوار، هتل پارسیان کوثر اصفهان، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و گروه کارخانجات تبرک بوده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها