أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۷۴۳۴۳
زمان انتشار: ۱۹:۳۲     ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
رئیس جمهور دستور خروج معاملات محصولات فولادی از بورس کالا را صادر کرد؟
درحالی امروز برخی شایعه ها مبنی بر خروج محصولات فولادی از بورس کالا با دستور رئیس جمهور مطرح شده که هیج منبع موثقی این خبر را تایید نکرده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «دنیای بورس»، پیگیری سایت چیلان از منابع آگاه نشان می‌دهد که خبر خروج معاملات محصولات فولادی از بورس کالا که امروز در فضای مجازی منتشر شد، صحت ندارد و رئیس جمهور هیچ‌گونه دستوری در مورد خروج فولاد از بورس کالا نداشته است. این خبر در حالی منتشر شده که منابع موثق نیز گفتند که نه تنها هیچ برنامه‌ای برای خروج محصولات فولادی از بورس کالا وجود ندارد، بلکه رئیس جمهوری بر افزایش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و برنامه‌ریزی برای کاهش قیمت محصولات فولادی تأکید داشته‌اند. رئیس جمهور دیروز بر افزایش عرضه ها از طریق بورس کالا و تقویت این بازار در جلسه هیات دولت تاکید کرده بود.

شنیده‌ها از منابع موثق حاکی از این است که «هم‌اکنون» جلسه‌ای در نهاد ریاست جمهوری با موضوع تنظیم بازار فولاد در حال برگزاری است. برگزاری این جلسه پیرو دستور رئیس جمهور مبنی بر افزایش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا جهت ایجاد ثبات در بازار است. 

پیش تر شنیده‌های اقتصادآنلاین از منابع موثق خود حاکی از آن است که رییس جمهور حسن روحانی دستور خروج معاملات محصولات فولادی از بورس کالا را صادر کرده است. دستور خروج معاملات فولادی از بورس کالا در حالی صادر می‌شود که این محصولات فولادی بخش عمده معاملات بورس کالا را تشکیل می‌دهند. بر این اساس در آینده نه چندان دور قرار است خرید و فروش هرگونه فولاد و محصولات مشتقه آن از بورس خارج و در بازار آزاد معامله شود.

حالا اما برخی خبرها حکایت از این دارد که جلسه امروز در دولت برای صنعت فولاد سرنوشت ساز است. به گزارش فولادبان اين جلسه به درخواست مدرس خياباني سرپرست وزارت صمت با حضور معاونين وزير و فولادي ها بزرگ ساعت 4 بعداظهر برگزار مي شود.

مدتي است وزارت صنعت در تنظيم بازار فولاد به بن بست خورده؛ بعد از شيوه اشتباه ابطال معاملات بورس توسط داريوش اسماعيلي، معاون صنايع معدني کار به معاون بازرگاني يعني محمد رضا کلامي سپرده شد؛ نتيجه هم چيزي نبود جز قيمت گذاري بر اساس نرخ بازار و قيمت صادراتي؛ همين شد که قيمت ميلگرد بعضا از قيمت هاي جهاني هم پيشي گرفت. هفته گذشته ستاد تنظيم بازار مصوبه جديدي براي الزام عرضه اسلب و شمش صادراتي ابلاغ کرد اما اين مصوبه هم آينده روشني ندارد.

از طرف ديگر وقتي از جلسات متعدد تشکل هاي زنجيره دود سفيد بلند نشد، وزارت صمت اعلام کرد خودش ضرايب جديد را اعلام مي کند اما با فشار انجمن فولاد وزارت خانه از تصميم نهايي بازماند و اين پرونده هم فعلا ناتمام رها شده است.

به نظر مي رسد سرپرست وزارت صمت براي رهايي از اين بلاتکليفي و با هدف انتقال بار نتايج تصميم گيري ها تشکيل اين جلسه را ترتيب داده تا در صورت اعتراض ذي نفعان ديگر زنجيره، مسئوليت اين تصميمات متوجه رياست جمهوري شود.

شايد صحبت هاي ديروز حسن روحاني رييس جمهور پيش زمينه جلسه امروز بوده است؛ او گفته بود: بورس کالا باید تقویت شود و با شفافیت عرضه و تقاضا و خارج کردن عملیات سفته بازانه، قیمت کالاهای تولیدی کشور را به سطح منطقی برساند. روحانی با قدردانی از افزایش سطح تولید در کالاهایی مانند فولاد و پتروشیمی که در سالهای قبل در فهرست کالاهای وارداتی کشور بودند و اکنون به فرصت صادراتی کشور تبدیل شده اند، تاکید کرد: در کالاهایی که کشور مازاد تولید دارد با شفاف کردن بازار می توان به قیمت منطقی دست یافت و در این رابطه دستورات لازم را به وزارت صمت و سازمان بورس صادر کرد. معناي صحبت هاي رييس جمهور را برخي رسانه ها خارج شدن فولاد از بورس کالا تعبير کرده اند؛ يعني اينکه دولت به ارز فولاد نياز دارد و به درخواست فولادسازان براي خروج از بورس کالايي که اتفاقا سهامدار اصلي آن فولادي هستند چراغ سبز نشان خواهد داد.

اگر واقعا همچين اتفاقي رخ دهد بايد فاتحه پايين دست زنجيره از جمله نوردکاران را خواند؛ چون زماني که مواد اوليه در بورس عرضه مي شد وضعيت اين است، واي به روزي که همه چيز بخواهد در اتاق هاي دربسته شرکت هاي فولادي مشخص شود؛ به کي شمش بدهند به کي ندهند؛ نتيجه هم مي شود تعطيلي واحدهاي نيمه جان نورد و پروفيل و ...

همه اينها گمانه زني است و بايد ديد از دل اين جلسه آيا تصميم عملياتي در مي آيد و يا اين جلسه هم مانند دورهمي هاي قبلي به پايان مي رسد. البته بعيد نيست از دل جلسه حرف هاي کلي درز کند و نتايج جلسه را تصميمات آتي وزارت صمت ببنيم.

عجیب است که اطلاعات درز پیدا کرده از جلسه ستاد تنظیم بازار کشور تا این حد تعابیر مخلتف و گاها متضاد دارد. منتظر نتیجه نهایی این سلسله جلسات بدون نتیجه خواهیم ماند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها