يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۴۴۹۲
زمان انتشار: ۱۲:۲۰     ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
آغاز حرکت کاروان امام حسین (ع) از مکه به سمت عراق
امروز چهارشنبه هشتم مرداد سال ۱۳۹۹ هجری شمسی، برابر با هشتم ذی الحجه سال ۱۴۴۱ هجری قمری و مطابق با ۲۹ ژوئیه سال ۲۰۲۰ میلادی است.
به گزارش سرویس بین‌الملل پایگاه 598، مهمترین رویدادهای تاریخی جهان در چنین روزی(۸ مرداد)  به شرح زیر است . 
 
 
روز ترویه
روز هشتم ذی ‏الحجه، روز ترویه است. علت نامگذاری این روز به این جهت بود که در زمان حضرت ابراهیم (ع)، در صحرای عرفات آب یافت نمی‏ شد به این جهت مردم برای رفع نیاز آبِ روز نهم، در روز هشتم، آب را ازمکه به سرزمین عرفات حمل می‏ نمودند. به همین جهت عده ‏ای به هم می‏ گفتند تَرَوَیتُم تَرَوَیتُم؟ آیا سیراب شدید؟
در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
 
حرکت امام حسین (ع) از مکه به عراق  
(۱۳۸۱ سال پیش ، هشتم ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری)
حرکت امام حسین (ع) از مکه به سوی عراق شروع شد. حرکتی که در نهایت به حماسه کربلا ختم شد. امام حسین (ع) در پی خودداری از بیعت با یزید بن معاویه، مکه را به قصد کوفه در عراق ترک کرد. آن حضرت، چهار ماه قبل از آن، از مدینه زادگاه و محل زندگی خود به همراه جمعی از خاندانش به مکه آمده بود.
در مدتی که امام حسین (ع) در مکه بود، با استفاده از حضور تعداد زیادی از زائران خانه‏ خدا در این شهر، توانست عده‏ زیادی از مسلمانان را از ظلم و فساد حکومت یزید بن معاویه آگاه کند. در عین حال، به دلیل دعوت‏‌های مکرر مردم کوفه از امام و همچنین توطئه‏ ترور ایشان در مکه توسط عاملان حکومت یزید، آن حضرت رهسپار کوفه شد. ضمن آن که ترک مکه در هشتم ذی‏ الحجه که از ایام حج است، باعث جلب توجه بیشتر همگان به مخالفت امام با حکومت جابرانه‏ یزید گردید.
در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
 
تولد موسولینی
(۱۳۷ سال پیش ، بیست و نهم ژوئیه سال ۱۸۸۳ میلادی)
«بنیتو موسولینی» (Benito Mussolini)، سیاستمدار دیکتاتور و بنیانگذار حزب فاشیست در خانواده‌ای متوسط در ایتالیا متولد شد. او پس از اتمام تحصیلات به حرفه روزنامه نگاری روی آورد.
موسولینی با تاسیس حزب فاشیست ایتالیا، قدرتی بسیار یافت و بعد از تصدی پست نخست وزیری، ایتالیا را بعنوان متحد آلمان نازی، وارد جنگ جهانی دوم کرد. در پی حملات موفقیت آمیز متفقین به ایتالیا و شکست این کشور، حکومت موسولینی نیز سقوط کرد و سرانجام وی به هنگام فرار به سوئیس، توسط گروهی از پارتیزان‌های ایتالیایی دستگیر و در آوریل سال ۱۹۴۵ کشته شد.
در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
 
آغاز حمله ژاپن به چین
(۷۹ سال پیش ، بیست و نهم ژوئیه سال ۱۹۴۱ میلادی)
در جریان جنگ جهانی دوم، ژاپن که متحد آلمان نازی بود، سربازان خود را برای تصرف کشور‌های هند و چین در سواحل جنوبی این منطقه پیاده کرد. ژاپن قبلاً سرزمین‌های وسیعی از شرق و جنوب چین را اشغال کرده بود. طی سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۲ میلادی ژاپن توانست تایلند، مالزی، سنگاپور، فیلیپین، اندونزی و میانمار را که تحت الحمایه انگلیس، فرانسه و هلند بودند، تصرف کند. اما با ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم و سازماندهی قوای متفقین، ژاپن به تدریج از کشور‌های تحت اشغالش عقب رانده شد و حتی برخی از جزایر خود را از دست داد، تا آنکه در ماه اوت سال ۱۹۴۵ میلادی به دنبال بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی توسط آمریکا، تسلیم متفقین شد.
 
در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
تاسیس آژانس بین المللی انرژی اتمی
(۶۳ سال پیش، در روز بیست و نهم ژوئیه سال ۱۹۵۷ میلادی)
«آژانس بین المللی انرژی اتمی»، توسط سازمان ملل متحد تاسیس شد. هدف از تاسیس این آژانس، نظارت بر نیروگاه‌های هسته‌ای فعال به منظور تضمین استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و جلوگیری از بکارگیری آن برای مقاصد نظامی و تولید سلاح‌های کشتار جمعی بوده است.
مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین است و یک آزمایشگاه پژوهشی در این شهر، نتیجه تحقیقات خود را در زمینه‌های مختلف، برای استفاده مفید و صلح آمیز از انرژی هسته‌ای در اختیار کشور‌های عضو قرار می‌دهد. با این حال این آژانس، تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ، از اهداف اصلی خود فاصله گرفته و بصورت گزینشی و سیاسی عمل می‌کند. چنانکه پنج کشور اصلی دارنده سلاح هسته‌ای (آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس و چین) از شمول نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی خارج هستند. ازطرف دیگر فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز برخی کشور‌ها تحت فشار دولت‌های بزرگ با مشکل روبرو می‌شود و در مقابل، بر برنامه‌های هسته‌ای بعضی دولت‌ها نظیر رژیم صهیونیستی که دارای سلاح‌های اتمی هستند، نظارتی صورت نمی‌گیرد.
در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟
درگذشت هربرت مارکوزه
(۴۱ سال پیش، در روز بیست و نهم ژوئیه ۱۹۷۹ میلادی)
«هربرت مارکوزه» (Herbert Marcuse)، متفکر آلمانی درگذشت. وی در ۱۹ جولای سال ۱۸۹۸ میلادی متولد شد و پس از به قدرت رسیدن نازی‌ها در آلمان، به آمریکا رفت. مارکوزه خود را مارکسیست می‌دانست، اما مارکسیسم شوروی را خشک و خشن و انعطاف ناپذیر ارزیابی می‌کرد، لذا مورد انتقاد بسیاری از مارکسیست‌ها بود. از جمله آثار وی می‌توان «روش و تمدن»، «انسان تک ساحتی» و «انقلاب یا اصلاح» را نام برد.
در چنین روزی بر دنیا چه گذشت؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها