يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۴۶۵۲
زمان انتشار: ۱۱:۰۶     ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با تاکید بر این که بهبودیافتگان کرونا برای اهدای پلاسما مراجعه کنند، گفت: اکنون در ۲۴ استان کشور تهیه و جمع‌آوری پلاسمای «هایپرایمیون» از بیماران بهبودیافته از کووید۱۹ برای مصرف در بیمارستان‌ها انجام می‌شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایرنا، بشیر حاجی‌بیگی اظهار کرد: باید توجه کرد که تهیه پلاسما به روش پلاسما فرزیس تولیدی با تهیه پلاسمای هایپرایمیون تفاوت دارد. برای تهیه پلاسمای هایپرایمیون احتیاج به افراد خاص داریم که جانشین ندارند و نادر هستند و در خون و پلاسمای این افراد پادتن یا آنتی‌بادی خاصی وجود دارد که در یک زمان معیّن می تواند جان بیماران بستری در بیمارستان ها را نجات دهد. مانند بهبودیافتگان کووید۱۹. به همین دلیل هم پلاسمای هایپرایمیون بیماران بهبودیافته از کووید۱۹ مصرف مستقیم بیمارستانی دارد.

او گفت: بیشترین میزان مراجعه برای اهدای پلاسمای کووید۱۹ در استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان، کرمانشاه، خراسان رضوی بوده و طی ۴ ماه نخست امسال ۳۵۹۵ واحد پلاسما دریافت شده است.

حاجی‌بیگی با بیان اینکه وظیفه سازمان انتقال خون جمع آوری و فرآوری پلاسمای بهبودیافتگان است، گفت: پلاسمای بهبودیافتگان از کرونا به دلیل وجود پادتن ضدویروس برای نجات بیماران مفید است و این امر در دنیا مورد استقبال قرار گرفته است.

  • بهترین زمان برای اهدا

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: بهترین زمان برای اهدای پلاسمای بهبودیافتگان حداقل ۱۴ و ترجیحا ۲۸ روز بعد از بهبودی است تا در این فاصله زمانی مطمئن شویم که آنها دیگر ناقل نیستند و می توانند بدون هیچ دغدغه ای پلاسمای خون خود را اهدا کنند.

وی گفت: اقدامات لازم برای اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونا از اوایل اردیبهشت در پایگاه‌های انتقال خون کشور آغاز شد و قبل از آن هم این اقدام در بیمارستان ها انجام می‌شد.

حاجی‌بیگی با بیان اینکه همه بهبودیافته‌ها شرایط اهدا را ندارند، خاطرنشان کرد: سن اهدا باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال باشد. این در حالی است که میانگین سن مبتلایان بستری‌شده در بیمارستان‌ها ۴۵ تا ۵۰ سال است.

وی اضافه کرد: زنانی که سابقه زایمان داشته باشند، ممکن است پلاسمای آنها برای استفاده بیماران مبتلا به کرونا عوارض داشته باشد، اما پلاسمای این زنان برای تولید دارو می تواند مناسب باشد، اما برای مصرف مستقیم برای بیماران ممنوع است. لذا این گروه از زنان از اهدای پلاسما برای مصرف مستقیم در بیماران معاف هستند.

به گفته این مسئول، خانم‌هایی که سابقه بارداری ندارند یا مجرد هستند و همچنین آقایان بین ۱۸ تا ۶۰ سال برای اهدای پلاسما در اولویت قرار دارند.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: همچنین برخی مبتلان به کرونا که بهبود یافته‌اند هم دارای فشار خون چاقی، دیابت یا برخی علائم دیگر هستند که شرایط اهدای پلاسما را ندارند.

  • بهبودیافتگان کرونا برای اهدای پلاسما مراجعه کنند

حاجی‌بیگی از بهبودیافتگان کرونا خواست که با اهدای پلاسما، به کمک بیماران مبتلا به این ویروس بشتابند.

وی خاطرنشان کرد: بخش مایع خون، پلاسما نام دارد که ۵۵ درصد خون بدن انسان را تشکیل می‌دهد. یکی از اجزای بسیار مهم پلاسما پادتن (آنتی‌بادی) است که برای مقابله با عوامل عفونی ضروری است. در افرادی که مبتلا به بیماری عفونی می‌شوند، میزان تولید این پادتن‌ها افزایش می‌یابد و استخراج این مواد از بدن می‌تواند در درمان سایر بیماران کرونایی موثر باشد.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه در حال حاضر یکی از روش‌های نجات افراد مبتلا به کووید۱۹ استفاده از پلاسمای خون بهبودیافتگان از کرونا است، گفت: پس از مدتی پلاسمای افراد بهبودیافته فاقد ویروس می‌شود ولی همچنان سرشار از آنتی‌بادی‌هایی است که در درمان بیماران بدحال موثر است.

حاجی‌بیگی گفت: آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌های تولیدشده توسط بیماران بهبودیافته، سیستم ایمنی بدن بیماران جدید را تا زمانی که سیستم ایمنی بدن بیمار بتواند پادتن خود را تولید کند، تأمین و تقویت می‌کند.

وی ادامه داد: این پادتن‌های ارزشمند با روشی به نام پلاسمافرزیس استخراج می‌شوند. طی این فرآیند، خون کامل از اهداکننده گرفته می‌شود، سپس پلاسمای آن جدا  و گویچه‌های قرمز، سفید و سایر اجزاء خون دوباره به اهداکننده برگردانده می‌شود.

این مسئول گفت: فرآیند اهدای پلاسما حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد و با گذشت زمان پس از بهبودی، مقدار این پادتن‌ها در بدن فرد بهبودیافته کاهش می‌یابد و بالطبع اثربخشی این روش درمانی هم کاهش می‌یابد. بنابراین زمان مراجعه فرد داوطلب و بهبودیافته خیلی مهم است. در حین پلاسمافرزیس، ابتدا پزشک مسئول در محیطی کاملا خصوصی در ارتباط با سابقه تندرستی داوطلب، سوالاتی می‌پرسد و سپس وی را به دقت معاینه می‌کند.

  • نکاتی که برای اهدای پلاسما باید بدانید

برای اهدای پلاسما نکاتی وجود دارد که که بهبودیافتگان باید بدانند و آنها را انجام دهند و رعایت کنند. این نکات مهم را در زیر بخوانید.

- شب قبل از اهدای پلاسما حمام کنید و مایعات بدون الکل به دفعات مصرف کنید. از ۲۴ ساعت قبل از اهدا حتی‌المقدور از مصرف تخم مرغ و غذاهای چرب پرهیز کنید.

- حتما به مدت ۱۵ دقیقه در محل خونگیری استراحت کنید. نوشیدنی و مواد خوراکی را که در اختیار شما قرار می‌گیرد میل کنید و پس از پایان اهدا پلاسما حداقل به مدت ۴ ساعت به پوششی که خونگیر بر روی بازوی شما قرار داده است، دست نزنید.

- بعد از اهدا برای جبران مایعات بدن مقدار زیادی حدود ۸ لیوان نوشیدنی دریافت کنید (ترجیحا چای، قهوه یا نوشابه‌های تحریک‌کننده نباشد). یک ساعت از استعمال دخانیات امتناع کنید و تا حداقل ۴ ساعت بار سنگین حمل نکنید و تا ۲۴ ساعت فعالیت‌های غیرمعمول و استرس‌زا انجام ندهید و روز خود را به آرامی بگذرانید.

- در صورتی که از زمان بهبودی کامل بیش از ۱۴ روز و کمتر از یک ماه گذشته است، به مرکز نوآوری سازمان انتقال خون واقع در بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، تقاطع بزرگراه شهید همت، جنب برج میلاد، سازمان انتقال خون ایران مراجعه کنید.

- اگر از زمان بهبودی بیش از یک ماه گذشته است، به مرکز جامع اهدا واقع در خیابان وصال شیرازی، بالاتر از تقاطع خیابان طالقانی مراجعه کنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها